Een mentorschapsprogramma voor sterke(re) vrouwelijke studenten

7 oktober 2021

"Ik voelde me jarenlang ongemakkelijk bij het idee dat ik geluk had. Waarom hadden andere studenten die net als ik met vergelijkbare problemen te maken hadden, geen toegang tot enige vorm van steun en maakten ze hun diploma niet af? Waarom had ik "geluk"?"

Met deze woorden werd de aftrap gegeven voor het door de Nuffic gefinancierde Engendering Mentorship (e-GEM) project. Dr. Mandy Hlengwa, een gepassioneerde universitair hoofddocent van de Rhodes University in Zuid-Afrika, deelde haar persoonlijke reis om mentor te worden voor vele jonge vrouwelijke studenten. Opgeleide vrouwen dragen bij tot de productiviteit en de economische groei van hun land. Bovendien zijn ze vaak beter geïnformeerd over voeding en gezondheid, waardoor hun eigen gezondheid en die van hun kinderen beter is. Helaas maken veel jonge vrouwelijke studenten hun opleiding niet af.

Dit bleek uit de hoge uitvalcijfers van vrouwelijke studenten aan de Maseno University, onze partneruniversiteit in Kenia. Om dit probleem aan te pakken, hebben we het e-GEM project opgezet, in samenwerking met Maseno University en LakeHub. Het doel van het project is om een mentorprogramma te ontwikkelen aan de Maseno University om vrouwelijke studenten te ondersteunen bij de uitdagingen waar zij mee te maken hebben. Enkele van deze uitdagingen zijn vroegtijdig trouwen, zwangerschap en vrouwelijk geweld. Verwacht wordt dat een ondersteunende en stimulerende omgeving aan de universiteit zal leiden tot een lager percentage uitval onder deze studenten. Sterkere afgestudeerde vrouwen zullen de maatschappij versterken en bijdragen tot een betere wereld.

Tijdens de kick-off discussieerden de deelnemers over verschillende elementen van mentorschapsprogramma's. Bijvoorbeeld: Hoe ga je om met het genderverschil tussen een mentor en een mentee? Is het beter om één mentor te hebben of om in de loop van de tijd te wisselen? Hoe houd je onderscheid tussen vriendschap en mentorschap?

Na deze sessie toonden meerdere deelnemers belangstelling om een grotere rol te spelen in de projectactiviteiten. De aftrap werd afgesloten met een gevoel van inspiratie, positieve energie en enthousiasme bij de deelnemers.