Martin Luther King Lezing 2020 door Wes Bellamy

We cannot walk alone

In 2020 gaf Wes Bellamy de online Martin Luther King lezing op de Internationale Dag van de Mensenrechten, 10 december 2020.

De lezing van 2020 werd live vanuit Den Haag uitgezonden en bestond uit een Spoken Word wedstrijd, performances en een lezing door Dr. Wes Bellamy, voormalig loco-burgemeester van Charlottesville USA en auteur van ‘Monumental: it was never about a statue’.
Het thema van de lezing was “We cannot walk alone”, een citaat uit de beroemde ‘I have a dream’ speech van Martin Luther King in 1963. Een uitspraak die goed past bij 2020, een jaar waarin wereldwijd en in Nederland verdeeldheid en geweld oplaaiden, maar er ook mensen en bewegingen op zoek zijn naar verbinding.

Keynote speaker Dr. Wes Bellamy
Dr. Bellamy begon zijn politieke carrière in Charlottesville als jongste gekozen lokale politicus. Tijdens zijn ambtsperiode ging hij gevoelige onderwerpen niet uit de weg. Zijn oproep om standbeelden die herinneren aan personen die in het verleden rassendiscriminatie en slavernij verheerlijkten te verwijderen stuitte op verzet vanuit zowel rechtse suprematisten als de zwarte gemeenschap. Toch zette hij door. In deze periode leerde hij om “geduldig te zijn met mensen, maar ongeduldig als het gaat om vooruitgang.” Inmiddels is hij medeoprichter van Our Black Party, om ervoor te zorgen dat “zwarte mensen zelf eigenaar kunnen zijn van onze politiek en onze gemeenschappen.”

De lezing is georganiseerd in samenwerking met de Vrije Universiteit Amsterdam, Justice & Peace Nederland, de Haagse Hogeschool, Studentenvereniging Tribez en Museum Beeld & Geluid Den Haag.

Bekijk de lezing

Dr. Wes Bellamy, 10 december 2020