Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Onne van Buuren

Vakdidacticus natuurkunde

Onne van Buuren studeerde in 1988 af aan de UvA in de natuurkunde, met spraakfysica als specialisme. Tot 1995 werkte hij als ontwikkelaar van computer ondersteund onderwijs (COO) voor de toenmalige faculteit natuurkunde van de UvA. In 1994 startte hij als docent natuurkunde, ANW en wiskunde aan het Haags Montessori Lyceum. Hier deed hij veel ervaring op met montessorididactiek en -pedagogiek. Hij is co-auteur van een boek over eigenschappen waar lesmateriaal aan moet voldoen om geschikt te zijn voor voortgezet montessorionderwijs (VMO). Ook werkte hij als auteur en redacteur mee aan het project Nieuwe Natuurkunde, waarin de basis werd gelegd voor het huidige natuurkundecurriculum voor havo en vwo. In 2014 promoveerde hij, naast zijn werk als leraar, op de ontwikkeling van een leerlijn modelleren in combinatie met experimenteren met behulp van ICT, te beginnen in de onderbouw van het voortgezet natuurkunde onderwijs. Dit werd gevolg door een post-doc, gericht op een vakoverstijgende leerlijn modelleren voor de beta-vakken in de bovenbouw.

In 2016 stapte hij over als docent natuurkunde naar het Metis Montessori Lyceum in Amsterdam. Sinds 2018 is hij, naast zijn baan aan het Metis, vakdidacticus natuurkunde aan de ULO van de VU.

Behalve voor modelleer-onderwijs heeft hij op dit moment bijzondere belangstelling voor visualisatie bij elektriciteit-onderwijs en werkt hij aan een beoordelingssyteem van toetsen zonder cijfers aan het Metis, voor het voortgezet onderwijs. Maar zijn grootste belanstelling gaat uit naar het leren van de leerlingen in het algemeen.

Voor het vak natuurkunde ontwikkelt hij een eigen methode, Natuurkunde in Werkelijkheid. Momenteel omvat die methode ruimschoots de leerjaren 2 t/m 4 van het middelbaar onderwijs (vwo en havo). Vooralsnog wordt deze methode alleen gebruikt op het Metis, al worden onderdelen van de methode ook daarbuiten wel gebruikt.

Zijn expertise ligt vooral bij het modelleeronderwijs en het middelbaar montessorionderwijs. Behalve docent en onderzoeker is Onne ook een ervaren ontwikkelaar van lesmateriaal. Daarnaast heeft hij bovengemiddelde ervaring met spraakfysica en computer ondersteund onderwijs.

Klik hier voor een overzicht van alle publicaties en gepubliceerd lesmateriaal van Onne

Ga hier terug naar de teampagina van VU Lerarenacademie.