Van purser naar leraar Duits
“Ik heb dertig jaar in de luchtvaart gewerkt als purser en coach, een fijne tijd waarin ik veel van de wereld heb gezien. Ik coachte ook medewerkers en merkte dat ik dat erg leuk vond. Zo groeide de behoefte om weer les gaan geven. In een ver verleden ben ik namelijk leraar Nederlands en Engels geweest op de school in Congo waar ik als jongere zelf op heb gezeten. Van huis uit spraken we Duits en vanaf 2002 heb ik continue in Duitsland gewerkt voor een Zwitserse luchtvaartmaatschappij. Ik ben ook altijd gek geweest van het zuiden van Duitsland, het Duitse eten en ik kijk graag naar Duitse tv. Daarom heb ik gekozen voor het vak van leraar Duits.
Om te kunnen studeren in Nederland moest ik eerst mijn diploma van Germanist in Brussel geldig laten verklaren en dat ging vrij vlot. Online heb ik me vervolgens georiënteerd bij verschillende universiteiten voor een lerarenopleiding. De VU Lerarenacademie reageerde snel en gaf aan dat ik aan alle eisen voldeed en direct kon beginnen.
Voor de klas
Omdat ik dertig jaar geen les heb gegeven wilde ik heel graag op het Lumion in Amsterdam werken. Het onderwijs is daar namelijk in mijn ogen heel modern en gebaseerd op het schoolsysteem in Zweden, waarin techniek een belangrijke rol speelt. Alles gaat digitaal en de kinderen werken met iPads. Het is voor mij daardoor ook een leerschool. En ik vind het prachtig dat ik die ervaring kan opdoen!
Doeltaal, leertaal
Op de VU heb ik kennis gemaakt met het thema ‘doeltaal, leertaal’. Ik geloof er erg in dat kennis van taal zich vooral ontwikkelt wanneer leerlingen praten. Leerlingen moeten hun spreekvaardigheden oefenen, zelfs al kennen ze de woorden niet. Het oefenen gebeurt ook voor de klas. Ik probeer het leuk te maken door de namen van de leerlingen op ijslollysticks te plakken. Degene van wie ik de naam trek komt dan naar voren. De leerlingen oefenen op deze manier hun mondelinge vaardigheden. Als ze het goed doen kunnen ze extra punten voor hun toetsen krijgen. En dan zijn ze gemotiveerd!
Binnen deze methode werk je met chunks. Als leerlingen binnenkomen in de klas moeten ze bijvoorbeeld antwoord geven op een vraag. Je begint simpel en daarna bouw je het op, door het maken van steeds langere en moeilijkere zinnen. Zodra het bewustzijn er is, kun je doorgaan naar de theorie en het schrijven.
Liefde voor het vak
Je moet eerlijk, puur en vooral jezelf blijven. Om met jongeren te werken is het van belang dat je het gebeuren eromheen accepteert. Dat krijg je er gewoon bij: recalcitrante leerlingen of leerlingen die goedgebekt zijn. Daar moet je tegen kunnen, maar het is ook een spel. Je bent er als autoriteit en om de liefde voor het vak door te geven.
Terugblikken
Waar ik het meest van heb opgestoken in mijn periode als leraar in opleiding is de systematische evaluatie van je eigen lessen. Heeft de leerling er wat aan gehad? Hoe heb ik het gedaan? Hierdoor blijf je constant leren, want je bent nooit uitgeleerd.
De VU lerarenopleiding is logisch opgebouwd en tegelijkertijd word je erin ondergedompeld. In de laatste periode Iaten de docenten je meer vrij om alles in de praktijk toe te kunnen passen en om alle theorie te verwerken. De splitsing tussen vakdidactiek en didactiek vind ik heel kenmerkend voor deze opleiding.
Michel’s tip
Ben je onzeker of jouw kennis van het Duits goed genoeg is om leraar Duits te kunnen worden? Als je ermee bezig bent, komt het vanzelf weer boven. Twijfel niet, maar ga er gewoon voor.”