Uitwisseling stap 5: beurzen binnen Europa

Stel je vraag over beurzen in het buitenland
Laatst gewijzigd op 22 november 2023
Wie een periode naar het buitenland gaat, kan een beurs aanvragen. Wélke hangt af van of die is voor uitwisseling of stage, voor binnen of buiten Europa.

Als je een periode naar het buitenland gaat, kun je een beurs aanvragen. Welke beurs je kunt aanvragen, ligt aan wat je gaat doen (uitwisseling of stage) en waar (binnen of buiten Europa). Naast de beurzen die VU International Office aanbiedt, zijn er ook beurzen van andere organisaties. De meeste beurzen zijn slechts een bijdrage in de kosten en zeker niet kostendekkend.

Beurzen binnen de EU

• Erasmus+

Erasmus+beurs studie

Voorwaarden en aanmelding

• Je moet geselecteerd zijn voor een uitwisseling met een partnerinstelling van de VU binnen Europa*.
    • Je ontvangt een e-mail met daarin informatie over de aanmelding en de benodigde documenten.

Algemeen

• De hoogte van de beurs is afhankelijk van het land en varieert tussen de € 240 en € 360 per maand.
    • Voor elke fase van je studie kun je één keer een Erasmus+beurs krijgen.

Erasmus+ Inclusie top-up

Vanaf studiejaar 2022-2023 is het mogelijk om in aanmerking te komen voor een Erasmus+ inclusie top-up als je tot een of meer van deze groepen behoort:

1. Studenten met een handicap of gezondheidsproblemen
    2. Studenten met een aanvullende beurs van DUO

Indien u tot een of beide van deze groepen behoort EN u in staat bent om de juiste documenten bij je Erasmus+-aanvraag te bezorgen, kom je in aanmerking voor de Erasmus+ inclusietop-up van 250 euro per maand, naast de standaard Erasmus+ financiering (voor meer info: zie de uitgebreide informatie).

* Europa = EU en EER, plus Servië en Turkije, uitgezonderd Zwitserland en Verenigd Koninkrijk.

Documenten:

• Uitgebreide informatie over de Erasmus+beurs studie
    • Handleiding Erasmus+ beurs
  • Green travel

For the Erasmus+ students that travelled ‘green’ to their host university there is a green travel top-up of €50,- That means you travelled for example by train, bus or shared car (carpooling).

When you travel by train you will also receive the VU Green Travel Grant based on the distance of the partner university (for information about the amount and conditions have a look at our Green Travel Guide.

In order to be eligible for this top-up you have to fill out the ‘Statement Green Travel’ and provide a copy of the train ticket.

• Online Linguistic Support

To support you, Erasmus+ has implemented the Online Linguistic Support (OLS). As a mobility participant, you have the opportunity to assess and improve your skills in the foreign language you will use to study, as well as the local language(s).  This means you can learn two languages in OLS. This will help you when you need to conduct your studies in one language, but you live in a community which speaks a different language. Take the chance to improve your skills! There is even an opportunity for live coaching via forum, tutoring sessions and MOOCs.

Find out more about the online linguistic support and course.

• Other scholarships for studying abroad within Europe

In addition to the regular scholarship options offered by Vrije Universiteit Amsterdam, there are other ways to get a grant or scholarship. You can find some of these possibilities below:

There are various search engines that you can use to search for scholarships.: