Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

VUMED360°

Het zorglandschap verandert, net als de vraag naar artsen. Mede door de vergrijzing ontstaat er meer specialistische vraag rondom complexere zorg. Wat betekent dit voor de geneeskunde opleiding? Onder de titel VUMED360° houden we je op deze pagina op de hoogte van de plannen en de ontwikkelingen.

Om de hoge druk op ziekenhuizen weg te nemen, zal veel zorg dichtbij de mensen in de buurt terecht komen. Dat betekent dat er dringend meer artsen nodig zijn. Binnen, maar zeker ook buiten de muren van het ziekenhuis. Het studie-aanbod moet daarom dringend veranderen: niet alleen gericht op lijf en leden, maar ook op leven, werken en meedoen in de maatschappij. Niet alleen specialistisch, maar ook integraal en digitaal. Zodat artsen van morgen alle kanten op kunnen. Niet alleen binnen een ziekenhuis, maar ook binnen een zorgnetwerk. 

In deze context van het veranderend zorglandschap gaan we de bachelor - en masteropleiding van de Faculteit der Geneeskunde VU herzien. Vanuit de onderwijskundige principes:

  • zelfsturend leren
  • authentieke patiënt context
  • meer variatie in toetsing
  • leren in een zorgnetwerk

willen we dat de basisartsen van straks goed kunnen aansluiten bij de maatschappelijke thema's zoals preventie, langdurige en passende zorg en interdisciplinair werken. Hierbij moeten ook andere elementen worden meegenomen, zoals preventie, medische technologie, AI, planetary health en inzicht in de organisatie van het zorglandschap.

Ben jij betrokken bij het onderwijs van de geneeskunde opleiding aan de VU? Praat en denk mee over de toekomst van de geneeskunde opleiding. Op deze website blijf je geïnformeerd en kondigen we conferenties en workshops aan waarin we om jouw mening mening en ideeën vragen.

Alle artsen zijn #artsenvoorhetleven

Vreemd eigenlijk... dat we denken dat elke arts een witte jas, terwijl 50% van de artsen helemaal geen witte jas draagt.

30 oktober 2023: Conferentie 'Opleiden in een veranderend zorglandschap'

Het programma is geweest, lees hoe het was

Bacheloropleiding

We willen een realistisch beeld geven aan schoolverlaters en studenten, onze toekomstige artsen. We moeten de breedte en veelzijdigheid van het vak uitdragen. Er is veel meer dan ‘de witte jas’ in het ziekenhuis. Ook de invloed van AI, diversiteit in de samenleving en planetary health hebben veel impact op de zorg van de toekomst. Dat is het uitgangspunt voor de herziening van de bacheloropleiding geneeskunde.

Masteropleiding

We werken hard aan meer opleidingsplekken danwel coschappen buiten het ziekenhuis, bij de mensen in de buurt. Voor een breder perspectief én een bredere uitstroom in de maatschappij. We willen nieuwe  coschappen ‘in het veld’ realiseren, promoten en financieren. Dat is het uitgangspunt voor de masteropleiding.

Herziening van het geneeskunde curriculum VU

  • Bacheloropleiding: naar een duurzaam, aantrekkelijk en aangepast programma

    Het huidige geneeskundig programma functioneert goed en krijgt elk jaar opnieuw een hoge waardering van de studenten. Ook externe kwaliteitsmetingen laten een sterk positief beeld zien. Voor een up-to-date bachelor programma dat goed zal aansluiten op het masteropleiding zijn de volgende uitgangspunten geformuleerd:

    We willen het programma aanpassen op een aantal punten:

    • Inhoudelijk nog sterker en inzetten op meer zelfstandigheid
    • Blijvend inzetten op diversiteit en internationalisering
    • Studenten goed voorbereiden op de masterfase met de introductie van nieuwe manieren van toetsen.

      Naar bacheloropleiding VUMED360° 
  • Masteropleiding: de proeftuin

    In de aanloop naar het toekomstbestendig maken van de masteropleiding, ontwikkelt de Faculteit der Geneeskunde VU in samenwerking met zorgverleners in de regio een proeftuin waarbinnen studenten een coschap gaan lopen. Patiënten brengen steeds minder tijd door in het ziekenhuis en steeds meer bij zorgprofessionals buiten het ziekenhuis. In die contextwillen we ook het onderwijs steeds meer laten plaatsvinden. De proeftuin verschaft nieuwe inzichten in de integratie van het zorglandschap en de opleiding van basisartsen. Hierbij willen we ook andere elementen meenemen, zoals preventie, medische technologie, AI, planetary health en inzicht in de organisatie van het zorglandschap. De proeftuin dient als blauwdruk voor nieuwe coschappen in de toekomst en sluit aan bij de wens om studenten veel meer en eerder kennis te laten maken met loopbaanmogelijkheden voor artsen buiten het ziekenhuis.
    Naar masteropleiding_VUMED360

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Studie

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Over ons Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam