Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

VUMED360°

Het zorglandschap verandert, net als de vraag naar artsen. Mede door de vergrijzing ontstaat er meer specialistische vraag rondom complexere zorg. Wat betekent dit voor de geneeskunde opleiding? Onder de titel VUMED360° houden we je op deze pagina op de hoogte van de plannen en de ontwikkelingen.

Om de hoge druk op ziekenhuizen weg te nemen, zal veel zorg dichtbij de mensen in de buurt terecht komen. Dat betekent dat er dringend meer artsen nodig zijn. Binnen, maar zeker ook buiten de muren van het ziekenhuis. Het studie-aanbod moet daarom dringend veranderen: niet alleen gericht op lijf en leden, maar ook op leven, werken en meedoen in de maatschappij. Niet alleen specialistisch, maar ook integraal en digitaal. Zodat artsen van morgen alle kanten op kunnen. Niet alleen binnen een ziekenhuis, maar ook binnen een zorgnetwerk. 

In deze context van het veranderend zorglandschap gaan we de bachelor - en masteropleiding van de Faculteit der Geneeskunde VU herzien. Vanuit de onderwijskundige principes:

  • zelfsturend leren
  • authentieke patiënt context
  • meer variatie in toetsing
  • leren in een zorgnetwerk

willen we dat de basisartsen van straks goed kunnen aansluiten bij de maatschappelijke thema's zoals preventie, langdurige en passende zorg en interdisciplinair werken. Hierbij moeten ook andere elementen worden meegenomen, zoals preventie, medische technologie, AI, planetary health en inzicht in de organisatie van het zorglandschap.

Ben jij betrokken bij het onderwijs van de geneeskunde opleiding aan de VU? Praat en denk mee over de toekomst van de geneeskunde opleiding. Op deze website blijf je geïnformeerd en kondigen we conferenties en workshops aan waarin we om jouw mening mening en ideeën vragen.

Ga direct naar:

VUMED360° Bacheloropleiding
VUMED360° Masteropleiding

Alle artsen zijn #artsenvoorhetleven

Vreemd eigenlijk... dat we denken dat elke arts een witte jas, terwijl 50% van de artsen helemaal geen witte jas draagt.

30 oktober 2023: Conferentie 'Opleiden in een veranderend zorglandschap'

Het programma is geweest, lees hoe het was

Bacheloropleiding

We willen een realistisch beeld geven aan schoolverlaters en studenten, onze toekomstige artsen. We moeten de breedte en veelzijdigheid van het vak uitdragen. Er is veel meer dan ‘de witte jas’ in het ziekenhuis. Ook de invloed van AI, diversiteit in de samenleving en planetary health hebben veel impact op de zorg van de toekomst. Dat is het uitgangspunt voor de herziening van de bacheloropleiding geneeskunde.

Masteropleiding

We werken hard aan meer opleidingsplekken danwel coschappen buiten het ziekenhuis, bij de mensen in de buurt. Voor een breder perspectief én een bredere uitstroom in de maatschappij. We willen nieuwe  coschappen ‘in het veld’ realiseren, promoten en financieren. Dat is het uitgangspunt voor de masteropleiding.

Herziening van het geneeskunde curriculum VU

Misschien ben je hier ook naar op zoek?

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam