Om de organisatie van een nieuw curriculum te kunnen realiseren zijn drie groepen van stakeholders ingericht met diverse vertegenwoordigers uit alle lagen van de organisatie van de faculteit, inclusief studenten. Deze geledingen komen maandelijks of tweemaandelijks bij elkaar. De eerste stap was het gezamenlijk formuleren van een visie. Het resultaat hiervan lees je hieronder. Daarnaast zijn grotere en kleinere bijeenkomsten georganiseerd met wisselende samenstellingen.
Bacheloropleiding VUMED360°
Waarom een bachelorherziening?
De ontwikkelingen in de maatschappij zoals het veranderend zorglandschap, de wettelijke eisen beschreven in het raamplan, de aansluiting op de masteropleiding en een programma dat studenten nog meer aanpsreekt, dit zijn enkele redenen die een nieuw bacheloropleiding voor Geneeskunde steeds relevanter maakt.
Voortgang
-
Visie VUMED360° bacheloropleiding
Bij de Faculteit der Geneeskunde VU leiden we artsen op die competent zijn en bevlogen hun vak uitoefenen. Het zijn betrokken professionals die de mens achter de patiënt zien. Vanuit de kernwaarden Bevlogen, Groei en Samen zijn we op weg naar een toekomstbestendig curriculum voor de bachelor Geneeskunde.
Kernwaarden voor de herziene bacheloropleiding Geneeskunde
Bevlogen Ons onderwijs moedigt studenten aan zich te verwonderen. We dagen hen uit om kritische vragen te stellen en tot oplossingen te komen voor complexe medische, wetenschappelijke en maatschappelijke vraagstukken. Hierbij stimuleren we creativiteit, pionieren en ontdekken, omdat dit de basis legt voor innovatie.
Groei
In ons onderwijs staat de ontwikkeling tot een zelfstandig functionerende arts centraal. We streven naar een cultuur waarbinnen jezelf ontwikkelen vanzelfsprekend is en waarin veiligheid en vertrouwen belangrijke pijlers zijn. Daarbinnen is het maken van fouten menselijk en leerzaam. De opleiding helpt studenten bij het vergroten van veerkracht en flexibiliteit.
Samen
Het is van cruciaal belang om samen te kunnen werken, niet alleen met medestudenten, maar ook met docenten, patiënten en mensen buiten de eigen opleiding. Het erkennen en stimuleren van inclusiviteit zijn hierbij vanzelfsprekend. Onze studenten ontwikkelen een brede blik met oog voor de mens achter de patiënt die zich binnen en buiten de muren van het ziekenhuis beweegt.
-
Exploratiefase
In verschillende bijeenkomsten zijn met diverse betrokkenen exercities gedaan waarmee een fundament is gelegd voor de nieuwe bachelor.
- Werkconferentie 29 juni 2023: kick off bijeenkomst (docenten, studenten, IOO)
- SWOT analyse (semco's, leerlijnco's)
- Werkconferentie 24 oktober 2023: toetsing (docenten, studenten, IOO)
- Visiebijeenkomsten: februari 2024 (docenten, studenten, IOO)
- Projectgroep bijeenkomsten (maandelijks, december 2023 – juli 2024)
- Heidag 6 juni 2024: kleur bekennen (semco, leerlijnco, IOO)
- Tweedaagse 17 en 18 oktober 2024: inkleuren (semco, leerlijnco, cuco, IOO)
-
Leerlijnen
Wat bedoelen we met leerlijnen?
Een lijn is een samenhangend, integraal traject wat de rode draad in de opbouw van het curriculum vormt. Het is een logische opbouw van kennis, vaardigheden en attitude in het curriculum, waarbij wordt toegewerkt naar de eindcompetenties van de bacheloropleiding. Hierbij is er sprake van toename van zelfstandigheid en/of complexiteit.
De volgende leerlijnen zijn nu gedefinieerd
Leerlijn 1 consultvaardigheden/patiënt en praktijk
- Medische deskundigheid
- Communicatie
- Samenwerken
- Biomedische en klinische vakken
- Communicatie techniek
Leerlijn 2 Academische vorming en innovatie
- Wetenschappelijk denken
- Samenwerken
- EBM
- Methodologie
- Statistiek
- (Medische) technologie
- Ethiek
Leerlijn 3 Persoonlijke en professionele ontwikkeling
- Leiderschap
- Professionaliteit
- Samenwerken
- Ethiek
- Reflectie
- Zelfinzicht
Leerlijn 4 Gezondheid en samenleving
- Maatschappelijk handelen
- Samenwerken
- Epidemiologie
- Preventie
- Zorgstelsel
- Planetaire gezondheid
- Duurzaamheid
Vragen, opmerkingen of suggesties
Neem gerust contact met ons op
Contactpersoon