Maatschappelijke veranderingen, medisch-technologische ontwikkelingen, veranderende leerbehoeften van studenten en adequate aansluiting op de vernieuwde master geneeskunde, vormen de aanleiding voor herziening van het bachelor onderwijsprogramma. Via deze website houden we jullie op de hoogte van het proces en de vernieuwde inhoud..
Bacheloropleiding VUMED360°
Waarom een bachelorherziening?
De ontwikkelingen in de maatschappij zoals het veranderend zorglandschap, de wettelijke eisen beschreven in het raamplan, de aansluiting op de masteropleiding en een programma dat studenten nog meer aanpsreekt, dit zijn enkele redenen die een nieuw bacheloropleiding voor Geneeskunde steeds relevanter maakt.

Voortgang
-
Visie VUMED360° bacheloropleiding
Bij de Faculteit der Geneeskunde VU leiden we artsen op die competent zijn en bevlogen hun vak uitoefenen. Het zijn betrokken professionals die de mens achter de patiënt zien. Vanuit de kernwaarden Bevlogen, Groei en Samen zijn we op weg naar een toekomstbestendig curriculum voor de bachelor Geneeskunde.
Kernwaarden voor de herziene bacheloropleiding Geneeskunde
Bevlogen
Ons onderwijs moedigt studenten aan zich te verwonderen. We dagen hen uit om kritische vragen te stellen en tot oplossingen te komen voor complexe medische, wetenschappelijke en maatschappelijke vraagstukken. Hierbij stimuleren we creativiteit, pionieren en ontdekken, omdat dit de basis legt voor innovatie.
Groei
In ons onderwijs staat de ontwikkeling tot een zelfstandig functionerende arts centraal. We streven naar een cultuur waarbinnen jezelf ontwikkelen vanzelfsprekend is en waarin veiligheid en vertrouwen belangrijke pijlers zijn. Daarbinnen is het maken van fouten menselijk en leerzaam. De opleiding helpt studenten bij het vergroten van veerkracht en flexibiliteit.
Samen
Het is van cruciaal belang om samen te kunnen werken, niet alleen met medestudenten, maar ook met docenten, patiënten en mensen buiten de eigen opleiding. Het erkennen en stimuleren van inclusiviteit zijn hierbij vanzelfsprekend. Onze studenten ontwikkelen een brede blik met oog voor de mens achter de patiënt die zich binnen en buiten de muren van het ziekenhuis beweegt.
-
Exploratiefase
In verschillende bijeenkomsten zijn met diverse betrokkenen exercities gedaan waarmee een fundament is gelegd voor de nieuwe bachelor.
- Werkconferentie 29 juni 2023: kick off bijeenkomst (docenten, studenten, IOO)
- SWOT analyse (semco's, leerlijnco's)
- Werkconferentie 24 oktober 2023: toetsing (docenten, studenten, IOO)
- Visiebijeenkomsten: februari 2024 (docenten, studenten, IOO)
- Projectgroep bijeenkomsten (maandelijks, december 2023 – juli 2024)
- Heidag 6 juni 2024: kleur bekennen (semco, leerlijnco, IOO)
- Tweedaagse 17 en 18 oktober 2024: inkleuren (semco, leerlijnco, cuco, IOO)
-
Ontwerpfase
In de ontwerpfase wordt de blauwdruk van het herziene curriculum vorm gegeven. In deze fase werken we toe naar een volledig uitgewerkt voorstel voor een nieuw curriculum.
Leerlijnen
De leerlijnen krijgen een prominente plek bij het ontwerp van het curriculum. Leerlijnen geven structuur aan het programma voor studenten en docenten. Het maakt inzichtelijk hoe losse onderwijsactiviteiten met leerdoelen, binnen een onderwijsblok, bijdragen aan het totale programma en te behalen eindcompetenties. Dit inzicht kan motivatie van studenten versterken, omdat ze vooruit kunnen kijken en daarbij gerichte keuzes kunnen maken in het leertraject. Een programma in leerlijnen maakt ontwikkelingsgericht toetsen mogelijk (waarbij onderzocht wordt of en hoe de leerlijnen eigen ECs toegekend kunnen krijgen).
De namen van de nieuwe leerlijnen zijn als volgt:
1) patiënt en praktijk
2) academische vorming en innovatie
3) persoonlijke en professionele ontwikkeling
4) gezondheid en samenlevingOnderwijsconcepten
Onderwijs en toetsing vindt waar mogelijk plaats binnen een authentieke en betekenisvolle context. Door te leren in realistische situaties, kunnen studenten competenties (kennis, vaardigheden en attitudes) geïntegreerd toepassen in simulatieomgeving en de praktijk voor zover mogelijk, zodat ze voorbereid worden op het toekomstig beroep van arts.Er wordt gebruik gemaakt van activerend onderwijs waarin studenten samen leren. Dit bevordert diepgaand leren en stimuleert betrokkenheid van studenten. Studenten werken samen met medestudenten (van binnen en buiten de opleiding), docenten, professionals, patiënten en leren van elkaar. Dit leren vanuit verschillende perspectieven stimuleert niet alleen begrip en samenwerking, maar ook het leren en innovatie binnen verschillende beroepsgroepen. Voor elk ontwerpprincipe is hieronder aangegeven bij welke kernwaarden van de opleiding en welke kernwaarden van de VU het aansluit.• Authentiek leren en toetsen (bevlogen, verantwoordelijk)
• Activerend onderwijs (samen, bevlogen, persoonlijk)
• Studentautonomie (groei, open, persoonlijk)
• Zelfregulatie (bevlogen, groei, open, persoonlijk)
• Samenwerkend leren (samen, bevlogen, verantwoordelijk)
• Ontwikkelingsgericht toetsen (groei, open, persoonlijk)Alle ontwerpprincipes zijn erop gericht de motivatie van studenten te bevorderen.
-
Projectstructuur & Contact
Tijdens de exploratiefase is een kernteam geformeerd die de verantwoordelijkheid over de primaire projectprocessen heeft gekregen. Deze kerngroep is overzien door een stuurgroep en is ondersteund door een grote ‘projectgroep’ die als klankbordgroep fungeerde. In deze projectgroep hadden een brede afvaardiging van collega's uit het medische onderwijsveld en studenten zitting.
Voor de ontwerpfase wordt gewerkt met een projectorganisatie in werkgroepen: Onderwijs, Toetsing, Communicatie en Onderwijsondersteuning. Ook voegen we een klankbordgroep toe aan de projectorganisatiestructuur. De stuurgroep blijft dezelfde rol vervullen als in de vorige fase.
De projectleider is Bo Janssen van CTL VU.
Heb je vragen, opmerkingen of tips? Mail ons dan op herzieningbachelor.vu@amsterdamumc.nl
Misschien ben je hier ook naar op zoek?
Vragen, opmerkingen of suggesties
Neem gerust contact met ons op
Contactpersoon