Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Bacheloropleiding VUMED360°

Naar een duurzaam, aantrekkelijk en aangepast programma.

Om de organisatie van een nieuw curriculum te kunnen realiseren zijn drie groepen van stakeholders ingericht met diverse vertegenwoordigers uit alle lagen van de organisatie van de faculteit, inclusief studenten. Deze geledingen komen maandelijks of tweemaandelijks bij elkaar. De eerste stap was het gezamenlijk formuleren van een visie. Het resultaat hiervan lees je hieronder. Daarnaast zijn grotere en kleinere bijeenkomsten georganiseerd met wisselende samenstellingen. 

Waarom een bachelorherziening?

Waarom een bachelorherziening?

De ontwikkelingen in de maatschappij zoals het veranderend zorglandschap, de wettelijke eisen beschreven in het raamplan, de aansluiting op de masteropleiding en een programma dat studenten nog meer aanpsreekt, dit zijn enkele redenen die een nieuw bacheloropleiding voor Geneeskunde steeds relevanter maakt.

Voortgang

  • Visie VUMED360° bacheloropleiding

    Bij de Faculteit der Geneeskunde VU leiden we artsen op die competent zijn en bevlogen hun vak uitoefenen. Het zijn betrokken professionals die de mens achter de patiënt zien. Vanuit de kernwaarden Bevlogen, Groei en Samen zijn we op weg naar een toekomstbestendig curriculum voor de bachelor Geneeskunde.

    Kernwaarden voor de herziene bacheloropleiding Geneeskunde

    Bevlogen Ons onderwijs moedigt studenten aan zich te verwonderen. We dagen hen uit om kritische vragen te stellen en tot oplossingen te komen voor complexe medische, wetenschappelijke en maatschappelijke vraagstukken. Hierbij stimuleren we creativiteit, pionieren en ontdekken, omdat dit de basis legt voor innovatie.

    Groei

    In ons onderwijs staat de ontwikkeling tot een zelfstandig functionerende arts centraal. We streven naar een cultuur waarbinnen jezelf ontwikkelen vanzelfsprekend is en waarin veiligheid en vertrouwen belangrijke pijlers zijn. Daarbinnen is het maken van fouten menselijk en leerzaam. De opleiding helpt studenten bij het vergroten van veerkracht en flexibiliteit.

    Samen

    Het is van cruciaal belang om samen te kunnen werken, niet alleen met medestudenten, maar ook met docenten, patiënten en mensen buiten de eigen opleiding. Het erkennen en stimuleren van inclusiviteit zijn hierbij vanzelfsprekend. Onze studenten ontwikkelen een brede blik met oog voor de mens achter de patiënt die zich binnen en buiten de muren van het ziekenhuis beweegt.

  • Exploratiefase

    In verschillende bijeenkomsten zijn met diverse betrokkenen exercities gedaan waarmee een fundament is gelegd voor de nieuwe bachelor. 

    • Werkconferentie 29 juni 2023: kick off bijeenkomst (docenten, studenten, IOO)
    • SWOT analyse (semco's, leerlijnco's)
    • Werkconferentie 24 oktober 2023: toetsing (docenten, studenten, IOO)
    • Visiebijeenkomsten: februari 2024 (docenten, studenten, IOO)
    • Projectgroep bijeenkomsten (maandelijks, december 2023 – juli 2024)
    • Heidag 6 juni 2024: kleur bekennen (semco, leerlijnco, IOO)
    • Tweedaagse 17 en 18 oktober 2024: inkleuren (semco, leerlijnco, cuco, IOO)
  • Leerlijnen

    Wat bedoelen we met leerlijnen?

    Een lijn is een samenhangend, integraal traject wat de rode draad in de opbouw van het curriculum vormt. Het is een logische opbouw van kennis, vaardigheden en attitude in het curriculum, waarbij wordt toegewerkt naar de eindcompetenties van de bacheloropleiding. Hierbij is er sprake van toename van zelfstandigheid en/of complexiteit.

    De volgende leerlijnen zijn nu gedefinieerd

    Leerlijn 1 consultvaardigheden/patiënt en praktijk

    • Medische deskundigheid
    • Communicatie
    • Samenwerken
    • Biomedische en klinische vakken
    • Communicatie techniek

    Leerlijn 2 Academische vorming en innovatie

    • Wetenschappelijk denken
    • Samenwerken
    • EBM
    • Methodologie
    • Statistiek
    • (Medische) technologie
    • Ethiek

    Leerlijn 3 Persoonlijke en professionele ontwikkeling

    • Leiderschap
    • Professionaliteit
    • Samenwerken
    • Ethiek
    • Reflectie
    • Zelfinzicht

    Leerlijn 4 Gezondheid en samenleving

    • Maatschappelijk handelen
    • Samenwerken
    • Epidemiologie
    • Preventie
    • Zorgstelsel
    • Planetaire gezondheid
    • Duurzaamheid

Vragen, opmerkingen of suggesties

Neem gerust contact met ons op

Contactpersoon

Portretfoto van Bo Janssen

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam