In de ontwerpfase wordt de blauwdruk van het herziene curriculum vorm gegeven. In deze fase werken we toe naar een volledig uitgewerkt voorstel voor een nieuw curriculum.
Leerlijnen
De leerlijnen krijgen een prominente plek bij het ontwerp van het curriculum. Leerlijnen geven structuur aan het programma voor studenten en docenten. Het maakt inzichtelijk hoe losse onderwijsactiviteiten met leerdoelen, binnen een onderwijsblok, bijdragen aan het totale programma en te behalen eindcompetenties. Dit inzicht kan motivatie van studenten versterken, omdat ze vooruit kunnen kijken en daarbij gerichte keuzes kunnen maken in het leertraject. Een programma in leerlijnen maakt ontwikkelingsgericht toetsen mogelijk (waarbij onderzocht wordt of en hoe de leerlijnen eigen ECs toegekend kunnen krijgen).
De namen van de nieuwe leerlijnen zijn als volgt:
1) medische deskundigheid
2) academische vorming en innovatie
3) persoonlijke en professionele ontwikkeling
4) gezondheid en samenleving
Ontwerpprincipes
Onderwijs en toetsing vindt waar mogelijk plaats binnen een authentieke en betekenisvolle context. Door te leren in realistische situaties, kunnen studenten competenties (kennis, vaardigheden en attitudes) geïntegreerd toepassen in simulatieomgeving en de praktijk voor zover mogelijk, zodat ze voorbereid worden op het toekomstig beroep van arts. Er wordt gebruik gemaakt van activerend onderwijs waarin studenten samen leren. Dit bevordert diepgaand leren en stimuleert betrokkenheid van studenten. Studenten werken samen met medestudenten (van binnen en buiten de opleiding), docenten, professionals, patiënten en leren van elkaar. Dit leren vanuit verschillende perspectieven stimuleert niet alleen begrip en samenwerking, maar ook het leren en innovatie binnen verschillende beroepsgroepen. Voor elk ontwerpprincipe is hieronder aangegeven bij welke kernwaarden van de opleiding en welke kernwaarden van de VU het aansluit.
• Authentiek leren en toetsen (bevlogen, verantwoordelijk)
• Activerend onderwijs (samen, bevlogen, persoonlijk)
• Studentautonomie (groei, open, persoonlijk)
• Zelfregulatie (bevlogen, groei, open, persoonlijk)
• Samenwerkend leren (samen, bevlogen, verantwoordelijk)
• Ontwikkelingsgericht toetsen (groei, open, persoonlijk)
Alle ontwerpprincipes zijn erop gericht de motivatie van studenten te bevorderen.