Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Biodiversiteit aan de VU
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Besturing Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Stand van zaken bachelorherziening 2024-2025 

De herziening van de bacheloropleiding Geneeskunde, onder de naam VUMED360°, is een omvangrijk en uitdagend project dat ons onderwijs toekomstbestendig moet maken. Na een intensieve periode van ontwikkeling zijn er in de laatste maanden belangrijke en grote besluiten genomen. In dit bericht zetten we de belangrijkste punten van hun besluiten op een rij. 

Uitstel
We realiseren ons dat er ook nog veel werk aan de winkel is, zoals bijvoorbeeld de implementatie van programmatisch toetsen, het uitwerken van thema’s in de leerlijnen en het ontwikkelen van ondersteunende (ICT) systemen. De besluiten brengen veranderingen teweeg met aanzienlijke implicaties voor de organisatie. Vooral de invoering van programmatisch toetsen en het ontwikkelen vanuit de leerlijnen met geïntegreerde thema's vragen om meer tijd en uitwerking. Voor zorgvuldige invoering is startdatum van de nieuwe bachelor te verschoven naar september 2027. 

De leerlijnen
Het curriculum wordt ontworpen vanuit vier longitudinale leerlijnen, met een geheel nieuwe leerlijn “gezondheid en samenleving”. Bij het ontwerpen vanuit de leerlijnen staan de competenties uit het Raamplan 2020 centraal. 

Zes ontwerpprincipes
Het curriculum wordt ontwikkeld vanuit zes ontwerpprincipes voor het onderwijs en toetsen die gebaseerd zijn op de vernieuwde kernwaarden van de bacheloropleiding Geneeskunde: bevlogen, groei, en samen. Ook de kernwaarden van de VU - open, persoonlijk en verantwoordelijk - spelen hierbij een rol.     

Programmatisch toetsen   
Bij programmatisch toetsen zijn leren en toetsen nauw met elkaar verweven. Studenten worden over een langere periode getoetst via verschillende toetsvormen, die geïntegreerd zijn in het onderwijs, zoals essays, presentaties, vaardigheidstoetsen of kennistoetsen. De feedback die deze toetsen opleveren, wordt gebruikt om het leren te ondersteunen én om uiteindelijk een beslissing te nemen over de voortgang van de student. Studenten reflecteren regelmatig op hun voortgang, stellen nieuwe leerdoelen op en maken een plan van aanpak om aan deze leerdoelen te werken. Dit stimuleert zelfregulatie. De datapunten zijn low-stake, wat betekent dat één datapunt niet bepalend is voor slagen of zakken. High-stake beslissingen, zoals het behalen van een studiejaar, worden genomen op basis van een combinatie van meerdere datapunten.   

Opleidingsschema 
Vanwege voortschrijdend inzicht, voornamelijk door de definitieve keuze voor programmatisch toetsen, is ervoor gekozen het opleidingsschema (eerder ‘blokkenschema’ genoemd), nog meer dan eerder te gaan ontwerpen rondom thema’s vanuit de leerlijnen en dit samen vorm te gaan geven met de leerlijn- en jaarcoördinatoren na de zomer.    

Keuzeonderwijs
De duur en de plek van het keuzeonderwijs in de bacheloropleiding is vastgesteld: de stuurgroep heeft gekozen voor keuzeonderwijs van een volledig semester van 30 EC in het eerste semester van het derde bachelorjaar, waarmee uitwisseling binnen en buiten de VU gestimuleerd wordt. De invulling van minoren/keuzeonderwijs (inhoud en wijze van toetsen) zal later aan bod komen en vastgesteld worden, in samenspraak met de betrokkenen.

Tot slot
Tijdens dit project blijven we in gesprek met én aan het werk met docenten, studenten en andere betrokkenen om het curriculum uitvoerbaar en effectief te maken. Met de verschuiving van de startdatum naar september 2027 hebben we meer tijd om de uitdagingen aan te pakken en een toekomstbestendige opleiding te ontwikkelen die past bij de almaar veranderende gezondheidszorg en behoeften van studenten. 

Meer over de bachelorherziening VUMED°

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookie instellingen Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam