Uitstel
We realiseren ons dat er ook nog veel werk aan de winkel is, zoals bijvoorbeeld de implementatie van programmatisch toetsen, het uitwerken van thema’s in de leerlijnen en het ontwikkelen van ondersteunende (ICT) systemen. De besluiten brengen veranderingen teweeg met aanzienlijke implicaties voor de organisatie. Vooral de invoering van programmatisch toetsen en het ontwikkelen vanuit de leerlijnen met geïntegreerde thema's vragen om meer tijd en uitwerking. Voor zorgvuldige invoering is startdatum van de nieuwe bachelor te verschoven naar september 2027.
De leerlijnen
Het curriculum wordt ontworpen vanuit vier longitudinale leerlijnen, met een geheel nieuwe leerlijn “gezondheid en samenleving”. Bij het ontwerpen vanuit de leerlijnen staan de competenties uit het Raamplan 2020 centraal.
Zes ontwerpprincipes
Het curriculum wordt ontwikkeld vanuit zes ontwerpprincipes voor het onderwijs en toetsen die gebaseerd zijn op de vernieuwde kernwaarden van de bacheloropleiding Geneeskunde: bevlogen, groei, en samen. Ook de kernwaarden van de VU - open, persoonlijk en verantwoordelijk - spelen hierbij een rol.
Programmatisch toetsen
Bij programmatisch toetsen zijn leren en toetsen nauw met elkaar verweven. Studenten worden over een langere periode getoetst via verschillende toetsvormen, die geïntegreerd zijn in het onderwijs, zoals essays, presentaties, vaardigheidstoetsen of kennistoetsen. De feedback die deze toetsen opleveren, wordt gebruikt om het leren te ondersteunen én om uiteindelijk een beslissing te nemen over de voortgang van de student. Studenten reflecteren regelmatig op hun voortgang, stellen nieuwe leerdoelen op en maken een plan van aanpak om aan deze leerdoelen te werken. Dit stimuleert zelfregulatie. De datapunten zijn low-stake, wat betekent dat één datapunt niet bepalend is voor slagen of zakken. High-stake beslissingen, zoals het behalen van een studiejaar, worden genomen op basis van een combinatie van meerdere datapunten.
Opleidingsschema
Vanwege voortschrijdend inzicht, voornamelijk door de definitieve keuze voor programmatisch toetsen, is ervoor gekozen het opleidingsschema (eerder ‘blokkenschema’ genoemd), nog meer dan eerder te gaan ontwerpen rondom thema’s vanuit de leerlijnen en dit samen vorm te gaan geven met de leerlijn- en jaarcoördinatoren na de zomer.
Keuzeonderwijs
De duur en de plek van het keuzeonderwijs in de bacheloropleiding is vastgesteld: de stuurgroep heeft gekozen voor keuzeonderwijs van een volledig semester van 30 EC in het eerste semester van het derde bachelorjaar, waarmee uitwisseling binnen en buiten de VU gestimuleerd wordt. De invulling van minoren/keuzeonderwijs (inhoud en wijze van toetsen) zal later aan bod komen en vastgesteld worden, in samenspraak met de betrokkenen.
Tot slot
Tijdens dit project blijven we in gesprek met én aan het werk met docenten, studenten en andere betrokkenen om het curriculum uitvoerbaar en effectief te maken. Met de verschuiving van de startdatum naar september 2027 hebben we meer tijd om de uitdagingen aan te pakken en een toekomstbestendige opleiding te ontwikkelen die past bij de almaar veranderende gezondheidszorg en behoeften van studenten.