Ruim honderd aanwezigen van binnen en buiten de Faculteit der Geneeskunde VU zijn aan de slag gegaan met de invulling van een nieuw geneeskundecurriculum. De focus lag deze keer op het Hoe: Hoe ziet dit eruit? Hoe krijgen we meer eerstelijnszorg in de coschappen? Hoe integreren we artificial intelligence (AI) in het onderwijs?
Samenwerken en opleiden in netwerken
De aanleiding voor deze bijeenkomst(en) lijkt inmiddels helder en breed gedragen onder de aanwezigen in Theater de Vest te Alkmaar: het zorglandschap verandert razendsnel en de stemmen van studenten, die verlangen naar meer blootstelling aan verschillende specialismen en patiënten, waren onmiskenbaar. Voor de drie conferenties was het streven om een diversiteit aan mensen te betrekken, van medische professionals tot aanstormende studenten, om zo de diversiteit aan perspectieven te omarmen en te integreren in het nieuwe curriculum. Het doel van deze conferentie was ambitieus: we lieten de ‘waarom’ en ‘wat’ achter ons, en focusten op ‘hoe’ we de coschappen opnieuw moeten inrichten. De conferentie bood een rijke en dynamische invulling onder leiding van dagvoorzitter Stefan de Raaij. Sprekers van diverse achtergronden deelden inspirerende inzichten en tijdens break-outsessies werd dieper ingegaan op specifieke vraagstukken. Zo scheen Sabya van Elswijk van Common Eye haar licht over samenwerken binnen en de kracht van netwerken, en deed Christa Boer, vice-decaan onderwijs VU, dit specifiek over het opleiden in netwerken. Associate professor Tommy Pattij prikkelde de aanwezigen met de rol van AI binnen een nieuw curriculum, en als laatste sloeg Karine van ’t Land, voorzitter KAMG, de brug tussen het Integraal Zorgakkoord (IZA) en de opleiding geneeskunde met een grote rol voor de arts Maatschappij & Gezondheid.