Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

3e werkconferentie: Opleiden in een veranderend zorglandschap

Uitkomst bijeenkomst 30 oktober 2023 over het onderwijs in een nieuw zorglandschap
Met voldoening kijken we terug op de recente werkconferentie van 30 oktober 2023 en derde uit reeks ‘Opleiden in een Veranderend Zorglandschap’. Deze bijeenkomst borduurde voort op de opbrengsten uit twee eerdere werkconferenties van december 2022 en april 2023, waarin het Waarom en het Wat van opleiden in het veranderend zorglandschap aan bod kwamen.

Ruim honderd aanwezigen van binnen en buiten de Faculteit der Geneeskunde VU zijn aan de slag gegaan met de invulling van een nieuw geneeskundecurriculum. De focus lag deze keer op het Hoe: Hoe ziet dit eruit? Hoe krijgen we meer eerstelijnszorg in de coschappen? Hoe integreren we artificial intelligence (AI) in het onderwijs?  

Samenwerken en opleiden in netwerken

De aanleiding voor deze bijeenkomst(en) lijkt inmiddels helder en breed gedragen onder de aanwezigen in Theater de Vest te Alkmaar: het zorglandschap verandert razendsnel en de stemmen van studenten, die verlangen naar meer blootstelling aan verschillende specialismen en patiënten, waren onmiskenbaar. Voor de drie conferenties was het streven om een diversiteit aan mensen te betrekken, van medische professionals tot aanstormende studenten, om zo de diversiteit aan perspectieven te omarmen en te integreren in het nieuwe curriculum. Het doel van deze conferentie was ambitieus: we lieten de ‘waarom’ en ‘wat’ achter ons, en focusten op ‘hoe’ we de coschappen opnieuw moeten inrichten. De conferentie bood een rijke en dynamische invulling onder leiding van dagvoorzitter Stefan de Raaij. Sprekers van diverse achtergronden deelden inspirerende inzichten en tijdens break-outsessies werd dieper ingegaan op specifieke vraagstukken. Zo scheen Sabya van Elswijk van Common Eye haar licht over samenwerken binnen en de kracht van netwerken, en deed Christa Boer, vice-decaan onderwijs VU, dit specifiek over het opleiden in netwerken. Associate professor Tommy Pattij prikkelde de aanwezigen met de rol van AI binnen een nieuw curriculum, en als laatste sloeg Karine van ’t Land, voorzitter KAMG, de brug tussen het Integraal Zorgakkoord (IZA) en de opleiding geneeskunde met een grote rol voor de arts Maatschappij & Gezondheid. 

Vervolgens zijn de aanwezigen in break-outsessies uiteengegaan en spraken onder meer over een nieuwe inhoudelijke invulling van de coschappen, zoals een jaar coschappen met de huisartsenpraktijk als basis, waarbij aan de hand van een patiënt met meer complexe medische problematiek uitstapjes naar het ziekenhuis en andere zorginstellingen worden gemaakt. Om meer coschappen buiten het ziekenhuis te realiseren, werd er gebrainstormd over randvoorwaarden aan de kant van de onderwijsorganisatie, ziekenhuizen, zorginstellingen en de studenten. Vaker genoemde voorwaarden waren onder andere docentprofessionalisering, financiering, duidelijkheid over het profiel van de basisarts en eigen regie van de student. De plenaire terugkoppeling met Christa Boer, programmadirecteur van de masteropleiding Hester Daelmans, en internist Abel Thijs, bood de mogelijkheid om verschillende perspectieven en ideeën uit de zaal samen te brengen. Het uitgangspunt hierbij was: hoe nu verder?  Maar er was ook ruimte om te benoemen dat de Faculteit al veel doet. Hester Daelmans, opleidingsdirecteur master Geneeskunde: ''Bij interne geneeskunde gaan de co's aan het eind van het coschap interne geneeskunde op huisbezoek bij een van de patiënten. Bij kindergeneeskunde is een week kinderrevalidatie verweven. En bij Psychiatrie lopen studenten mee met een interdisciplinair team van een GGZ instelling. Kleine pilots maar wel heel belangrijk voor de creativiteit en studenten reageren overwegend heel positief. Nu is het tijd om te gaan versnellen.'  Abel Thijs van Interne geneeskunde wil wel benadrukken dat het begin van de coschappen een veilige landingsplaats moet zijn  voor studenten; of dat nu binnen of buiten het ziekenhuis is, dat maakt eigenlijk niet zoveel uit. Abel Thijs: 'En vergeet de docenten niet. Laat ook hen meepraten over de pilots, hoe is het gegaan en wat kan er beter?'  

Proeftuinen

De aandacht gaat nu voornamelijk uit naar de proeftuinen die voortkomen uit deze conferenties. De in oprichting zijnde interne stuurgroep voor de masterherziening, overziet deze proeftuinen. De proeftuinen dienen als broedplaats voor innovatie en ontwikkeling van nieuwe coschappen waarin integratie tussen eerste- en tweedelijn en het sociale domein centraal staan. Deze in pilotsetting gecreëerde coschappen vormen het begin van de herziening van de bestaande masteropleiding. We zijn verheugd over de stappen die we samen met alle aanwezigen hebben gezet en kijken uit naar komende ontwikkelingen die we hopelijk samen met hen gaan doorlopen. 

"'Bij interne geneeskunde gaan de co's aan het eind van het coschap interne geneeskunde op huisbezoek bij een van de patiënten. Bij kindergeneeskunde is een week kinderrevalidatie verweven. En bij Psychiatrie lopen studenten mee met een interdisciplinair team van een GGZ instelling. Kleine pilots maar wel heel belangrijk voor de creativiteit en studenten reageren overwegend heel positief. Nu is het tijd om te gaan versnellen."

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam