Lean Library: overal toegang tot de digitale collectie

Vanuit huis, in het buitenland of op een andere locatie de digitale collectie van de Universiteitsbibliotheek gebruiken? Dat kan! Als medewerker of student van VU of VUmc kun je de e-journals, e-books, online artikelen en databases waarvoor de UB een licentie heeft overal gebruiken, dus ook buiten de campus. Je krijgt vanaf iedere locatie direct toegang met behulp van de browserextensie Lean Library.

Lean Library biedt je ondersteuning bij het verkrijgen van toegang tot online informatie, zoals artikelen, e-books en databases. In de tool vind je belangrijke functies die jouw zoektocht naar literatuur een stuk eenvoudiger maken. Zo zie je tijdens het zoeken direct of een artikel beschikbaar is binnen de VU. Is het niet beschikbaar? Dan zoekt de tool naar een Open Access versie of alternatieve betaalde toegangsmogelijkheden. Zo voorkom je eindeloos zoeken en heb je snel het gewenste materiaal binnen handbereik, ook wanneer je je buiten de campus bevindt.

Hoe werkt Lean Library?
Installeer de Lean Library Access browserextensie op je laptop en selecteer ‘Vrije Universiteit Amsterdam (VU)’.  Doorloop vervolgens het installatieproces en voeg de extensie in je browser toe aan je werkbalk voor makkelijke toegang. Als je bent ingelogd met je VUnetID, kun je de tool gebruiken tijdens het zoeken. Zodra je een website bezoekt waarvoor de UB een licentie heeft, krijg je een melding dat je in kunt loggen met je VUnetID of VUmc-account. De extensie is beschikbaar voor Chrome, Edge, Firefox, Opera en Safari.

De voordelen van Lean Library

Zoeken in meerdere databases tegelijkertijd met highlight and search
Je leest een interessant artikel en je stuit op een veelbelovend concept. Met de ‘Highlight and Search’ toepassing van Lean Library kun je met één druk op de knop van meerdere zoekmachines gebruik maken: LibSearch, Google Scholar, Scopus en Web of Science. Je selecteert het stukje tekst waar het om gaat, klikt op de rechtermuisknop en kiest ‘Library access.’

Direct toegang tot Google Scholar en PubMed resultaten
Gebruik je Google Scholar of PubMed? Lean Library plaatst dan automatisch links naar VU LibSearch bij de gevonden artikelen. Zo zie je direct welke artikelen beschikbaar zijn in de VU literatuurbestanden.

Altijd op de hoogte van nieuwe artikelen dankzij het ToC alert
Het ToC (Table of Contents) alert is de nieuwste functie van Library Access. Als je je hiervoor hebt aangemeld, krijg je automatisch een e-mail zodra er een nieuw artikel aan jouw favoriete tijdschriften is toegevoegd. De applicatie ondersteunt bijna 36.000 tijdschriften van meer dan 3.700 uitgevers. Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in jouw vakgebied.

Ger Potze over de Lean Library tool

De browserextensie Lean Library maakt zoeken én vinden van de juiste literatuur een heel stuk makkelijker. Ger Potze, de beheerder van de digitale diensten en bibliotheeksystemen van Universiteitsbibliotheek, legt uit hoe de tool werkt en waarom deze zo handig is.

Lees het interview
Dit is een foto van Ger Potze. Hij is teamlid van Digitale Diensten en Infrastructuur.

Een alternatief voor Lean Library

• Gebruik de bookmark-tool

Kun je Lean Library niet gebruiken? De off-campus access bookmark biedt je een alternatieve methode om toegang te krijgen tot online content. Voer de volgende actie uit om de bladwijzer te gebruiken:

Maak handmatig een nieuwe bladwijzer en voeg deze URL toe: javascript:void(location.href='http://vu-nl.idm.oclc.org/login?url='+location.href). De off-campus access bookmark laat het je niet automatisch weten wanneer een bezochte pagina toegang geeft tot de inhoud van de Universiteitsbibliotheek. Als je echter vermoedt dat toegang tot specifieke inhoud beschikbaar is, kun je met één klik op de knop inloggen met je inloggegevens.

Volg deze stappen om toegang te krijgen tot een full-text paper:

1. Open de gewenste pagina in je internetbrowser.
    2. Klik op de knop Off-campus access.
    3. Er verschijnt een inlogscherm. Log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.
    4. De artikelpagina verandert en de optie om de PDF te downloaden is nu zichtbaar.
    5. Houd er rekening mee dat toegang tot bronnen alleen mogelijk is als de bibliotheek een abonnement heeft.

Heb je vragen of suggesties?

Kom langs bij onze servicebalies of neem contact met ons op!

vraag.ub@vu.nl

Universiteitsbibliotheek