Lean Library: de tool die literatuuronderzoek makkelijk maakt

Ger Potze zorgt er als Beheerder Digitale Diensten & Bibliotheeksystemen voor dat je eenvoudig toegang kunt krijgen tot de informatiebestanden van de Universiteitsbibliotheek. Of het nu gaat om eigen bezit, materiaal met licenties of Open Access content: dankzij Ger vind je als student, docent of onderzoeker precies wat je nodig hebt. Eén van de tools die bijdraagt aan het zoekgemak is Lean Library. Deze tool zorgt er niet alleen voor dat je ook buiten de campus toegang hebt tot materiaal, maar biedt nog veel meer handige functionaliteiten. We spraken Ger over deze handige tool.

Ik heb gehoord dat je heel enthousiast bent over Lean Library. Eén van de nieuwste modules van Lean Library is een Table of Contents (ToC) alert service. Kun je wat meer vertellen over deze service? En wat heeft de onderzoeker, docent of student eraan?
"In de zoekresultaten verschijnt bij de beschikbare tijdschriften een “Subscribe to ToC alerts” optie. Hiermee kun je je abonneren op een e-mail alert wanneer er een nieuw artikel verschenen is in een voor jou interessant tijdschrift. Het bijhouden van relevante vakliteratuur is daarmee veel eenvoudiger. Voor deze service wordt gebruik gemaakt van JournalTOCs."

Deze service staat niet op zichzelf. Jarenlang werk je al aan een tool voor onderzoekers die Open Acces voor tijdschriften en artikelen verbetert en tegelijkertijd helpt bij het vinden van het juiste studiemateriaal. Kun je hier meer over vertellen?
"In de klassieke, fysieke situatie moet je naar de bibliotheek om boeken en tijdschriften op te zoeken en te lenen. Dat kan nog steeds, maar met alle digitale en online mogelijkheden is dat in veel gevallen niet meer nodig. We zijn daarom in 2017 begonnen met het aanbieden van de Lean Library browserextensie. Dit hulpmiddel is sindsdien uitgegroeid tot een zeer belangrijk instrument in het streven van de UB om hulp te bieden bij het verkrijgen van toegang en zoeken naar alternatieven op het moment dat een student, docent of onderzoeker dat nodig heeft."

De ToC alert service is het nieuwste onderdeel van Lean Library. Maar de service bestaat uit vijf modules. Welke zijn dat?
"De Library Access module laat je weten wanneer je een artikel tegenkomt waar de UB een abonnement op heeft. Met de Library Assist module krijg je op verschillende platforms specifieke instructies over het gebruik van dat bewuste platform. Met de Library Alternatives module wordt gezocht naar alternatieve toegang, buiten het platform waar je op dat moment bent. Stel je voor: je wilt een artikel raadplegen waarvoor je zou moeten betalen. Lean Library zoekt dan naar een Open Access versie van hetzelfde artikel of zoekt naar een mogelijk UB abonnement op een ander platform. Dit laatste geldt niet alleen voor artikelen, maar ook voor e-books. Daarnaast zorgt Lean Library automatisch voor links naar VU LibSearch in Google Scholar en PubMed, biedt het een Highlight & Search functie en nu dus ook de ToC alerts service."

Werkt de UB samen bij het ontwikkelen van deze tools? En zo ja, met wie?
"Over al deze modules en services heeft de UB regelmatig contact met de leverancier en makers van Lean Library, zowel bij de ontwikkeling, de implementatie, als bij het gebruik."

Als je naar de toekomst zou kijken, zie jij dan nog meer mogelijkheden wat betreft deze services en tools?
"Nu wordt gewerkt aan een “Library Onboarding” module waarmee daar waar relevant op allerlei manieren nadere instructie gegeven kan worden over een dienst of service. We blijven er zo naar streven om als bibliotheek naar de gebruikers van onze diensten toe te komen. Zo kunnen we van dienst zijn op het moment dat het nodig is."

Dit is een foto van Ger Potze. Hij is teamlid van Digitale Diensten en Infrastructuur.

"We blijven ernaar streven om als bibliotheek naar de gebruikers van onze diensten toe te komen. Zo kunnen we van dienst zijn op het moment dat het nodig is."

Heb je vragen of suggesties?

Kom langs bij onze servicebalies of neem contact met ons op!

Universiteitsbibliotheek
VU Hoofdgebouw, 1e verdieping