Amsterdam moet alle zeilen bijzetten om haar klimaatdoelen te halen. Essentieel daarvoor zijn burgerinitiatieven die zich richten op duurzame energie, aldus milieubeleidsexpert Nicolien van der Grijp. Nicolien: ‘Voor veel Amsterdamse verduurzamingsplannen is weinig draagvlak vanuit inwoners. Door burgers zelf energiecoöperaties te laten organiseren, is de kans groter dat er ook draagvlak ontstaat voor andere duurzaamheidsprojecten in de buurt.’ De stad kent meer dan een dozijn van deze initiatieven, bijvoorbeeld Energiecoöperatie Zuiderlicht. Burgers maken gezamenlijk plannen om de energievoorziening in hun eigen buurt duurzamer te maken, zoals de aanleg van zonnepanelen op scholen, sportclubs en woonblokken.
Jongeren kloppen niet zomaar aan
Vooral mannen van pensioenleeftijd zetten deze energiebedrijfjes op, zien Nicolien van der Grijp en EsmeeHofstetter. Ze worden zelden gerund door een divers team dat en afspiegeling van Amsterdam vormt. Dat is een probleem als je breed draagvlak voor duurzaamheidsprojecten wilt creëeren onder inwoners van Amsterdam. Vooral jongeren zijn zelden onderdeel van deze burgerinitiatieven, zien Nicolien en Esmee. En dat terwijl er veel vraag is naar hun perspectief en frisse blik op de klimaatuitdagingen van de stad.
VU-student Esmee Hofstetter onderzocht wat ervoor nodig is om jongeren meer onderdeel te laten zijn van de Amsterdamse energiecoöperaties. Ze deed afgelopen zomer haar scriptieonderzoek bij COOP Centraal, een Amsterdamse organisatie die energiecoöperaties wil introduceren bij de jongere generatie. De Vrije Universiteit Amsterdam is een van de partners van deze koepelorganisatie. Esmee: ‘Een belangrijke misconceptie is dat jonge mensen zomaar aankloppen bij energiecoöperaties. Dat gebeurt niet, want de functies zijn zelden betaald. Jongeren hebben echt geen tijd om zich naast hun drukke studie en bijbaan ook nog eens te verdiepen in het opzetten van een duurzaam energiebedrijfje.’ Volgens de student Environment and Resource Management is een betaalde baan en goede begeleiding belangrijk om deze bedrijfjes aantrekkelijker te maken voor jonge mensen. Ook moet de werkplek stimulerend zijn, aldus Esmee. ‘Bijeenkomsten vinden nu vaak online plaats, maar het zou voor jonge mensen juist aantrekkelijk zijn om fysiek af te spreken en elkaar écht te ontmoeten in een soort clubhuis.’
Mispercepties
‘Ook bestaan er veel mispercepties over duurzame energie,’ vertelt Esmee. ‘Jongeren verdiepen zich zelden in hun energierekening en weten vaak niet wat duurzame energie voor hen persoonlijk kan betekenen.’ Zij denken bijvoorbeeld ten onrechte dat duurzame energie kostbaar is. ‘Maar juist door zo’n coöperatie kan je op een goedkope manier energie aanbieden. Hoe leuk zou het zijn als jongeren zonnepanelen op hun eigen studentenhuis kunnen zetten, zodat zij zelfvoorzienend zijn en goedkoper energie kunnen inkopen?’
Esmee: ‘Bedrijven zien de noodzaak van een frisse, creatieve blik van jongeren en de jonge mensen die ik sprak die al werkzaam waren bij energiecoöperaties waren ook heel gedreven. Niet alleen in hun eigen werk, maar ook om andere jonge mensen te betrekken.’
Social media
Energiebedrijfjes in Amsterdam kunnen daarnaast stappen zetten in de manier waarop zij jongeren bereiken. ‘Ze maken nog niet reclame die toegespitst is op jongeren’, aldus Esmee. ‘Als je niet de platformen inzet waar jongeren dagelijks op zitten, zoals sociale media, bereik je hen niet.’ Nicolien: ‘Het helpt ook als jonge mensen zelf evenementen organiseren voor hun leeftijdsgenoten, in plaats van dat over te laten aan eerdere generaties.’