Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Hoe kun je VR inzetten in de strijd tegen plasticsoep?

Jaarlijks belandt er acht miljoen ton plastic in zee met desastreuze gevolgen voor het milieu. Het terugbrengen van plastic afval en het schoonmaken van oceanen is van groot maatschappelijk belang.

In interviews met het Amsterdam Sustainability Institute werd duidelijk dat het terugdringen van plasticgebruik de beste manier is om de staat van de oceanen te verbeteren. Dit vereist op zijn beurt dat consumenten bewust worden van hun overmatig gebruik van plastic en het probleem met eigen ogen kunnen zien. Dit is precies wat er gedaan kan worden met de VR-app.

Binnen de app stapt de gebruiker een interactief verhaal binnen en wordt zijn of haar kennis over duurzaamheid getest. De speelse VR-omgeving confronteert gebruikers vervolgens met de omvang van hun persoonlijke plastic consumptie. Dit is zeer indrukwekkend, aangezien de ruimtelijke indruk binnen VR erg sterk is. Tot slot worden er concrete voorbeelden gegeven die laten zien hoe de gebruiker zijn of haar plasticverbruik kan verminderen.  De app moet mensen stimuleren om kritisch te kijken naar het gebruik van plastic en de bewustwording rondom deze problematiek vergroten.

Het voordeel van onderzoek doen via VR is dat gedrag in ‘het echte leven’ kan worden bestudeerd, gebruikers plaatsen kunnen bezoeken waar ze zelf niet snel zouden komen en geconfronteerd kunnen worden met urgente en complexe problemen. 

Hartmann doet het onderzoek samen met Guido van Koningsbruggen, afdeling Communicatiewetenschap, in samenwerking met Hande Sungur (leider van het project; Universiteit van Amsterdam), WeMakeVR, the Amsterdam Sustainability Institute, Network Institute en is onderdeel van het VU project A Broader Mind.

Bekijk ook

Over dit onderzoek

Hoofdonderzoeker

Publicatie

  • Diving into Sustainability

Faculteit

Partners

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam