Hoe leg je samenhang tussen theorie en lespraktijk bloot en geef je leraren-in-opleiding de handvatten om hun eigen handelen te begrijpen en te verbeteren? Hoe kun je zo begeleiden dat je recht doet aan het ontwikkelproces van verschillende leraren-in-opleiding? Hoe krijgt reflectie meer betekenis en voorkom je dat het een “verplicht nummer” wordt? Het zijn terugkerende vraagstukken die lerarenopleiders en werkplekbegeleiders verbindt. In begeleidingsgesprekken lukt het zelden om handelen in de klas op een gestructureerde manier te relateren aan patronen in denken. Bij doelsysteemdidactiek staat een methode centraal die (toekomstige) leraren helpt om hun persoonlijke theorie en overtuigingen weer te geven in relatie tot hun praktijk in één overzichtelijk plaatje: het doelsysteem. In dit doelsysteem expliciteren en evalueren leraren op een gestructureerde manier het ‘hoe’, ‘wat’ en ‘waarom’ van verschillende onderdelen van een representatieve les. Eerste ervaringen in verscheidene begeleidingstrajecten laten zien dat de DS-methode een goede basis vormt voor adaptieve en onderzoekende begeleidingsactiviteiten.
Geïnteresseerd in deze aanpak? Mail gerust met: H.B.Westbroek@vu.nl
Verder lezen
Werkplekbegeleiders van het Regius college in Schagen en het Dalton college in Alkmaar gebruiken doelsysteem in de begeleiding van hun LIOs:
Education Sciences | Free Full-Text | Bridging Theory and Practice: Using Goal Systems to Spark Professional Dialogue and Develop Personal Theories (mdpi.com)
Doelsysteemdidactiek toegepast in de VU Lerarenopleiding (reflectie- en ontwikkeltool):
Westbroek, H.B., Kaal, A.A. & Donszelmann, S. (2023). A motivational perspective on learning core practices: the case of a Dutch Teacher Education program. In: U. Freafel & P. Grossman (Eds.), Core Practices from a Cross-National Perspective. Harvard Education Press
Westbroek, H.B., Jongejan, W., Kaal, A.A., de Vries, B. Research Literacy in Initial Teacher Education: The Development of Personal Theories. In Developing Teachers’ Research Literacy: International Perspectives; Boyd P., Szplit, A., Zbróg, Z., Eds.; Libron: Kraków, Poland, 2021; pp. 113–137. Link: 5_Westbroek_Jongejan_Kaal_de_Vries_.pdf (vu.nl)
Westbroek, H., De Vries, B., Jongejan, W., Kaal, A.A., & Pauw, I. (2018). Opleiden voor de toekomst: hoe praten over onderzoek professionele ruimte creëert. Tijdschrift voor Lerarenopleiders 39(4), p. 51-66.