Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Europa Re/Presenteren: herstel van de naweeën van kolonialisme

Hoe verkrijgen we beter inzicht in de vele tot ‘anders’ bestempelde bevolkingsgroepen die Europa al eeuwenlang vormgeven? Hoe breng je de verklaarde identiteit van Europa in overeenstemming met haar dagelijkse realiteit? En hoe kan Europa haar koloniale verleden te boven komen en een waarlijk divers en inclusief continent worden? Het begint bij zelfreflectie.

Misrepresentaties in Europa

In Nederlandse representaties van Europa heeft de lange aanwezigheid van de superdiverse groepen niet-witte ‘anderen’ geen erkenning gekregen. Deze door etno-raciale stereotypering nog geïntensiveerde kennislacune heeft tot uitsluiting en sociale spanningen geleid. In het door de NWA gesubsidieerde project ‘Re/Presenting Europe: Popular Representations of Diversity and Belonging’ worden misrepresentaties in de Nederlandse sport, urban arts en het onderwijs geanalyseerd, en wordt onderzocht hoe de daaruit voortvloeiende sociale verdeeldheid geheeld kan worden. Informatie over de manieren waarop de ‘anderen’ van Europa aan haar cultuur en historie hebben bijgedragen, wordt ontsluierd en verspreid, en geïntegreerd in de onderwijspraktijk. Het project verschaft inzicht in de complexe, veelzijdige identiteiten van Nederland en Europa, en creëert in samenwerking met gemeenschappen betekenisvolle representaties om, met het oog op een superdiverse Europese toekomst, erbij-horen en sociale weerbaarheid te cultiveren.           

Inclusiviteit door samenwerking tussen academia en samenleving

In het project spelen onderwijs en research vanuit postkoloniaal en globaliseringsperspectief een centrale rol. Via een grassroots-benadering streven we ons doel na om kennis binnen academische en culturele instituties inclusiever te maken. De grote kracht van het consortium is het baanbrekende niveau van samenwerking tussen academische instituties en organisaties in de samenleving die de diversiteit van de Europese samenleving vertegenwoordigen en er een afspiegeling van zijn. De vele leden van het consortium (zie onder) onderzoeken gezamenlijk de link tussen de Nederlandse identiteit en Europa, met inbegrip van de transatlantische en postkoloniale verbanden.         

Samen herstellen van de koloniale geschiedenissen

De hoofdtaak van het Athena Instituut is processen van kennisintegratie tussen academische en niet-academische kennishouders te verzamelen en kritisch te analyseren. Onze doelstelling is om middels een ‘reflexieve monitoring in actie’-benadering bij te dragen aan de transformatie tot een inclusiever Europa.

Athena heeft als doel post/de/koloniale grassroots-organisaties en gemeenschappen te identificeren die door koloniale geschiedenis zijn geraakt. We bestuderen hoe hun posities worden gevormd door[IW1]  embodied knowledge, en verkennen helende interventiestrategieën die gericht zijn op de naweeën in de getroffen gemeenschappen. Daarnaast onderzoeken we hoe we de sociale impact van deze interventies kunnen meten.   

We ontwikkelen omgevingen voor samenkomst, ofwel living labs, waar we, over de volle breedte van radicaal verschillende posities, manieren verkennen om te herstellen van onze ‘rol’ in het koloniale verleden. We onderzoeken hoe een herstelproces kan plaatsvinden zelfs bij als negatief te boek staande emoties zoals woede, schaamte of schuldgevoel.         

Het Athena Instituut onderzoekt dit proces aan de hand van verscheidene casestudies:

  • Het naast elkaar bestaan van traditionele geneeskunde/ heelkunde en westerse/ biomedische geneeskunde/ heelkunde in het Nederlands Caribisch gebied
  • De focus op het ‘stilzwijgen’ (Indisch Zwijgen) in diverse Indonesische gemeenschappen in Nederland
  • Het herstelproces van slachtoffers van de toeslagenaffaire in Nederland   

Door in nauwe samenwerking met KITLV, Keti Koti Tafel en NMVW workshops te faciliteren, creëren we ruimte om te reflecteren op het verleden en om ervaringen en perspectieven uit te wisselen. De in deze workshops opgedane kennis wordt gebruikt om systeemtransformatie vorm te geven en te stimuleren.

Over dit onderzoek

Onderzoeksinstituut

Faculteit

Profielthema

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam