Misrepresentaties in Europa
In Nederlandse representaties van Europa heeft de lange aanwezigheid van de superdiverse groepen niet-witte ‘anderen’ geen erkenning gekregen. Deze door etno-raciale stereotypering nog geïntensiveerde kennislacune heeft tot uitsluiting en sociale spanningen geleid. In het door de NWA gesubsidieerde project ‘Re/Presenting Europe: Popular Representations of Diversity and Belonging’ worden misrepresentaties in de Nederlandse sport, urban arts en het onderwijs geanalyseerd, en wordt onderzocht hoe de daaruit voortvloeiende sociale verdeeldheid geheeld kan worden. Informatie over de manieren waarop de ‘anderen’ van Europa aan haar cultuur en historie hebben bijgedragen, wordt ontsluierd en verspreid, en geïntegreerd in de onderwijspraktijk. Het project verschaft inzicht in de complexe, veelzijdige identiteiten van Nederland en Europa, en creëert in samenwerking met gemeenschappen betekenisvolle representaties om, met het oog op een superdiverse Europese toekomst, erbij-horen en sociale weerbaarheid te cultiveren.
Inclusiviteit door samenwerking tussen academia en samenleving
In het project spelen onderwijs en research vanuit postkoloniaal en globaliseringsperspectief een centrale rol. Via een grassroots-benadering streven we ons doel na om kennis binnen academische en culturele instituties inclusiever te maken. De grote kracht van het consortium is het baanbrekende niveau van samenwerking tussen academische instituties en organisaties in de samenleving die de diversiteit van de Europese samenleving vertegenwoordigen en er een afspiegeling van zijn. De vele leden van het consortium (zie onder) onderzoeken gezamenlijk de link tussen de Nederlandse identiteit en Europa, met inbegrip van de transatlantische en postkoloniale verbanden.
Samen herstellen van de koloniale geschiedenissen
De hoofdtaak van het Athena Instituut is processen van kennisintegratie tussen academische en niet-academische kennishouders te verzamelen en kritisch te analyseren. Onze doelstelling is om middels een ‘reflexieve monitoring in actie’-benadering bij te dragen aan de transformatie tot een inclusiever Europa.
Athena heeft als doel post/de/koloniale grassroots-organisaties en gemeenschappen te identificeren die door koloniale geschiedenis zijn geraakt. We bestuderen hoe hun posities worden gevormd door[IW1] embodied knowledge, en verkennen helende interventiestrategieën die gericht zijn op de naweeën in de getroffen gemeenschappen. Daarnaast onderzoeken we hoe we de sociale impact van deze interventies kunnen meten.
We ontwikkelen omgevingen voor samenkomst, ofwel living labs, waar we, over de volle breedte van radicaal verschillende posities, manieren verkennen om te herstellen van onze ‘rol’ in het koloniale verleden. We onderzoeken hoe een herstelproces kan plaatsvinden zelfs bij als negatief te boek staande emoties zoals woede, schaamte of schuldgevoel.
Het Athena Instituut onderzoekt dit proces aan de hand van verscheidene casestudies:
- Het naast elkaar bestaan van traditionele geneeskunde/ heelkunde en westerse/ biomedische geneeskunde/ heelkunde in het Nederlands Caribisch gebied
- De focus op het ‘stilzwijgen’ (Indisch Zwijgen) in diverse Indonesische gemeenschappen in Nederland
- Het herstelproces van slachtoffers van de toeslagenaffaire in Nederland
Door in nauwe samenwerking met KITLV, Keti Koti Tafel en NMVW workshops te faciliteren, creëren we ruimte om te reflecteren op het verleden en om ervaringen en perspectieven uit te wisselen. De in deze workshops opgedane kennis wordt gebruikt om systeemtransformatie vorm te geven en te stimuleren.