Doelgroep
De leergang expert pedagogiek & didactiek is gericht op ambitieuze, gemotiveerde, leergierige leraren en werkplekbegeleiders in het voortgezet onderwijs met drie of meer jaar ervaring. Als deelnemer wil je je eigen professionele groei een nieuwe impuls geven en daarmee je (toekomstige) collega’s inspireren. Je bent gemotiveerd om samen met directe collega’s en collega’s uit andere scholen te bouwen aan onderwijs. Zowel onderbouw- als bovenbouwdocenten, eerstegraads als tweedegraads docenten behoren tot de doelgroep. Met het oog op de ontwikkeling van het team en/of de school willen we met trio’s per school samenwerken. We vragen dus om je met twee andere leraren van je eigen school of opleidingsschool aan te melden.
Uitgangspunten
De leergang is ontworpen aan de hand van de volgende uitgangspunten en ontwerpcriteria.
• Congruentie
• Focus op leervragen van deelnemers
• Focus op leerlingen en goed onderwijs in een grootstedelijke omgeving
• Verkennen, ambiëren, analyseren en doorleven
• Bewust leren van en met elkaar
• Ontwikkeling en leren is een proces
• Een actieve community
Werkwijze
Voor verschillende pedagogisch-didactische benaderingen doorlopen we de cyclus van ambiëren, verkennen, analyseren en doorleven. Hiervoor zijn meerdere sessies uitgetrokken om echt de tijd te krijgen om te doorleven wat een aanpak voor de praktijk kan betekenen. Observaties in de praktijk (fysiek en digitaal) en masterclasses bieden je inzichten die je kunt koppelen aan je eigen visie; ontwikkelsessies leveren concreet materiaal en aanpakken op voor de praktijk.
Meer over deze leergang:
Inleiding
Resultaat
Data en contact