Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Pre-University College informatie voor docenten

Het Pre-University College is een initiatief van de Vrije Universiteit Amsterdam in samenwerking met Bètapartners en scholen uit het voortgezet onderwijs.

Het VU Pre-University College (PUC) beoogt de aansluiting tussen het voortgezet en wetenschappelijk onderwijs te verbeteren met als doel leerlingen van het vwo te stimuleren om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Daarnaast maken de leerlingen via het Pre-University College kennis met de universiteit. Het Pre-University College heeft daarom een aantal aansluitingsactiviteiten en programma’s ontwikkeld voor leerlingen én docenten van het voortgezet onderwijs.

Ons scholennetwerk

Ben je benieuwd of jouw school is aangesloten bij het Pre-University College?

Lees verder

Programma's voor docenten

  • Nascholing PWS

    Bij het begeleiden van een profielwerkstuk wordt een beroep gedaan op de onderzoeksvaardigheden van de begeleidende docent. Omdat het doen van onderzoek voor de meeste docenten veelal niet (meer) tot hun dagelijkse praktijk behoort, kunnen basale onderzoeksvaardigheden weggezakt zijn. 

    OPFRISCURSUS

    Tijdens     de     opfriscursus     komen     basale     onderzoeksvaardigheden aan de orde die relevant zijn voor elke discipline, zoals het opstellen  van  een  onderzoeksvraag,  deelvragen  en  een  hypothese.  Hiernaast  komen  ook  de  universele eisen voor een goede onderzoeksopzet aan de orde: betrouwbaarheid en validiteit. Ook zal er stilgestaan worden bij de ingrediënten van een goede discussie en conclusie. De  opfriscursus  sluit  aan  bij  de  modules  van  de  profielwerkstukstarter voor leerlingen en wordt op twee middagen in januari 2024 georganiseerd. Geïnteresseerden kunnen zich voor een van de dagen aanmelden.

    DATA EN TIJDEN OPFRISCURSUS
    Data worden zo snel mogelijk bekend gemaakt. 

    VERDIEPINGSCURSUS

    De  verdiepingscursus duurt een middag en bestaat uit twee onderdelen.
    Het eerste deel gaat over specifieke begeleiding van een  profielwerkstuk middels effectieve feedback en hoe dit praktisch is in te zetten. Er zal dan ook dieper worden ingegaan op welke type vragen en/of feedback je per onderzoeksfase kan inzetten als begeleider van een PWS. Vanuit de theorie zal er geoefend worden met eigen praktijkvoorbeelden, waardoor je uiteindelijk nuttige handvatten hebt om je leerlingen te kunnen begeleiden tijdens het PWS en hun denkproces te versterken.
    Het tweede deel gaat over het beoordelen en presentatievormen van een PWS. Welke mogelijkheden zijn er bij beoordelingsmodellen of rubrics en welke vormen van presentatie kan je uiteindelijk gebruiken? Er zullen ook good practices worden uitgewisseld om vooral van elkaar te leren en elkaar te inspireren. Zo ga je uiteindelijk naar huis met verschillende formats voor de beoordeling van een PWS en concrete ideeën voor prestatievormen.

    DATUM EN TIJD VERDIEPINGSCURSUS
    Data worden zo snel mogelijk bekend gemaakt.

    Aanmelden
    Nascholing bieden we aan op de VU of in overleg op de school. Bij interesse in dit aanbod en ideeën over mogelijke onderwerpen kan er gemaild worden naar puc@vu.nl

    Docenten van scholen die lid zijn van het Scholennetwerk kunnen zich voor de opfriscursus en/of de verdiepingscursus via dit formulier aanmelden (bij bekendmaking data wordt dit formulier ook toegevoegd).  

  • Docent-ontwikkelteams (DOTs)

    Elk deelprogramma voor leerlingen kent een Docent-ontwikkelteam (DOT) dat bestaat uit docenten van de VU en een docent uit het voorgezet onderwijs. Bij de uitvoering van Masterclasses zijn studenten (als Masterclass-assistenten) betrokken, die deels verantwoordelijk zijn voor de organisatie en uitwerking van de Masterclass.

    De vo-docent draagt binnen het DOT zorg voor de inhoudelijke aansluiting bij de doelgroep, heeft een adviserende rol, werkt mee aan het ontwikkelen van het lesplan en geeft feedback.

    Aanmelden
    Docenten kunnen zich voor een van de docent-ontwikkelteams aanmelden bij de vo-coördinator. Tijdsindicatie is 15-30 uur.

  • Oefenen met academische vaardigheden

    Door te oefenen met academische vaardigheden kunnen bovenbouw leerlingen zich voorbereiden op het onderwijs aan de universiteit. Ze kunnen met behulp van de kennisclips en bijbehorende lesbrieven die terug te vinden zijn op deze pagina direct aan de slag met hun academische en algemene vaardigheden.

    Er zijn kennisclips en lesbrieven voor leerlingen en voor docenten.

    Meer informatie
    Zie deze webpagina voor meer informatie.

  • Persoonlijk Assistent van de Leraar (PAL)

    Wat is een PAL?
    PAL staat voor Persoonlijk Assistent van de Leraar. De PAL helpt een docent in het voortgezet onderwijs door een deel van zijn taken over te nemen. Op die manier maakt de PAL kennis met het docentschap en doet ervaring op in het voortgezet onderwijs. Een PAL heeft een pedagogisch didactische training gehad. De PAL is echter niet eindverantwoordelijk voor een klas en kan en mag niet zelfstandig lesgeven.

    Waarom een PAL?
    De inzet van PAL’s is zeer succesvol; scholen maken er gebruik van omdat blijkt dat de PAL's niet alleen zorgen voor een effectievere inzet van docenten maar dat de PAL’s daarnaast:

    1. een rol spelen bij de identificatie in de overgang van leerling naar student (peer learning) en zeker ook een rol kan spelen bij de identificatie als we eerstegeneratiestudenten kunnen inzetten als PAL; 
    2. leerlingen inspireren om goed te kiezen;
    3. een ambassadeur zijn voor de betreffende studie en ho-instelling;
    4. vernieuwing in de school brengen;
    5. de universiteit in de school brengen;
    6. een bijdrage kunnen leveren aan het bestrijden van het tekort aan (bèta)docenten doordat ze soms kiezen voor het lerarenberoep terwijl ze dat nooit eerder hebben overwogen;
    7. een interessante bijbaan hebben in hun vakgebied die henzelf kan motiveren;
    8. contacten tussen vo en ho vergemakkelijken (vo-docenten hebben een direct contact binnen de universiteit);
    9. ingezet kunnen worden op specifieke thema’s zoals e-learning (waarbij PAL’s vooraf een training krijgen op dat thema), flipping the classroom etc.

    Werkzaamheden van een PAL

    • Steun bieden bij de uitvoering van practica, praktische opdrachten en profielwerkstukken in de bovenbouw
    • Steun bieden bij begeleiding van leerlingen tijdens keuzewerktijd-uren
    • Als onderwijsassistent ondersteuning bieden tijdens reguliere lessen
    • (Vakoverstijgende) projecten in boven- en onderbouw helpen opzetten en/of begeleiden
    • Ondersteuning bieden bij digitale leeromgevingen

    Meer informatie
    Voor verdere informatie: www.palvoordeklas.nl

Programma's voor leerlingen

  • Be Prepared

    Dit programma bereidt leerlingen uit 5 vwo – waarvan de ouders niet aan een (Nederlandse) universiteit hebben gestuurd – voor op alle hindernissen die komen kijken bij het maken van een gemotiveerde studiekeuze, en leert hoe ze daar het beste mee om kunnen gaan.

    Be Prepared vindt plaats begin februari 2025, op de VU-Campus. 

    In deze dagdelen wordt er geleerd:

    • Wat de eigen talenten zijn;
    • Wat de eigen sterktes en zwaktes zijn;
    • Welke valkuilen je tegen kan komen;
    • Hoe alle geleerde stof betrokken kan worden in het studiekeuze traject.

    Na afloop van dit programma heeft de leerling inzicht gekregen in de eigen kwaliteiten, en vaardigheden in handen om de studie zonder vertraging succesvol af te ronden.

    Aanmelden
    Indien de school is aangesloten bij het Pre-University College scholennetwerk, kunnen leerlingen zich vanaf begin november aanmelden voor Be Prepared 2025.

    Meer informatie
    Neem voor meer informatie contact op met het Pre-University College via puc@vu.nl.

    Zie hier een korte impressie van het programma Be Prepared van schooljaar 2018-2019.

  • Better Prepared

    Heb jij 6 vwo leerlingen in de klas die aan de VU gaan studeren? Is de drempel hoog, bijvoorbeeld omdat zij de eerste zijn uit hun familie die aan de universiteit gaan studeren? Dan is ons programma Better Prepared net wat voor hen! 

    Ons vijfdaagse programma start in augustus en geeft aankomende VU-studenten de gelegenheid de VU en medestudenten alvast te leren kennen. Zo beginnen ze samen aan deze spannende nieuwe fase in hun leven. Het programma heeft drie speerpunten:

    1. Thuis voelen op de VU 
    2. Persoonlijke ontwikkeling
    3. Academische vaardigheden 

    De deelnemers schrijven een academisch essay over het voeren van hun eigen koers. Tijdens het programma krijgen ze de tools om dit te kunnen uitvoeren.  

    Meer weten? Kijk dan op onze Better Prepared pagina!

  • Extra uitdaging op de VU

    De VU biedt uiteenlopende mogelijkheden voor hoogbegaafde studenten of snelle denkers die meer uitdaging kunnen gebruiken. Dit kan op het gebied van kennisverdieping, maatschappelijke betrokkenheid en bestuurservaring.

    Kijk op de VU-website om te zien wat er allemaal mogelijk is.

  • Masterclasses

    Voor leerlingen uit 4, 5 en 6 vwo organiseert het Pre-University College in het voor- en najaar een reeks Masterclasses.

    Elke Masterclass gaat dieper in op een specifiek onderwerp en bestaat uit meerdere colleges op de VU en/of online colleges. Tijdens deze colleges raken leerlingen bekend met wetenschappelijk onderzoek en leren ze voor een eigen onderzoek bronnen goed te gebruiken. Tijdens het laatste college presenteren de leerlingen samen met andere deelnemers de resultaten van het eigen onderzoek.

    Met het volgen van een Masterclass maken leerlingen ook kennis met de universiteit, medeleerlingen en -studenten, en de VU-campus. Leerlingen worden tijdens een Masterclass begeleidt door studenten van de VU, die ze wegwijs maken op de campus en helpen het eigen onderzoek op te zetten.

    Opzet

    • De Masterclasses vinden plaats in twee rondes per jaar: in het voor- en najaar;
    • Per ronde is er keuze uit ongeveer 11 Masterclasses;
    • Elke Masterclass bestaat uit ongeveer drie of vier colleges op de VU;
    • Elk college duurt ongeveer 3 uur. Daarnaast verrichten leerlingen in de eigen tijd onderzoek voor de eindpresentatie.

    Selectie en deelname

    • De Masterclasses zijn toegankelijk voor leerlingen die op een school zitten die aangesloten is bij het Scholennetwerk van het Pre-University College;
    • De coördinator van de school selecteert welke leerlingen zich kunnen aanmelden voor een Masterclass;
    • De vo-coördinator kan één leerling per Masterclass opgeven – leerlingen dienen zich vervolgens via een inschrijflink definitief aan te melden voor een Masterclass.

    Locatie
    Vrije Universiteit Amsterdam

    Meer informatie
    Neem voor meer informatie contact op met het Pre-University College via puc@vu.nl.

    Zie hier een korte impressie van het programma Masterclasses. 

  • Plusklassen

    Voor leerlingen uit de bovenbouw organiseren we in samenwerking met de Faculteit der Geneeskunde en de Faculteit der Sociale Wetenschappen workshops en gastlessen aan voor gemotiveerde leerlingen die extra uitdaging zoeken. 

    Klinisch redeneren: zijn jouw leerlingen de volgende Dr. House? 

    In deze les gaan leerlingen als medisch detective op zoek naar de oorzaak van klachten en ziekten. Aan de hand van een casus (praktijksituaties) zullen ze de juiste clues moeten vinden, de juiste (kritische) vragen moeten stellen, en labresultaten en scans analyseren om tot het juiste antwoord te komen. Door logisch na te denken en kennis van biologie te gebruiken, komen ze stap voor stap dichterbij de oplossing.

    Tijdens de les:

    • Zijn er interactieve opdrachten;
    • Werk de leerlingen samen in een team;
    • Leer je meer over het menselijk lichaam;
    • Ontdekt de leerling of een carrière in de medische wereld iets voor hem/haar is.

    De geneeskundestudenten van de VU begeleiden de casus en helpen met het analyseren van de informatie. Scholieren leren hoe je:

    • Klinische symptomen interpreteert;
    • Differentiaaldiagnoses opstelt;
    • Onderzoeksresultaten beoordeelt;
    • Een logische redenering opbouwt.

    Deze workshop is leuk voor leerlingen die van biologie houden, puzzelen en mysteries leuk vinden, meer willen weten over de medische wereld en/of kennis willen maken met geneeskundestudenten.

    Aanmelden

    De workshop duurt maximaal 1,5 uur en is voor groepen van circa 25 leerlingen. Wil je een workshop aanvragen voor jouw school? Mail dan naar Marlies Eijsink, m.e.eijsink@amsterdamumc.nl.

    Medialogica: versterk de mediawijsheid van je leerlingen.

    Wat is het doel van Media Logica?

    • Delen van recente wetenschappelijke inzichten
    • Bieden van extra diepgang over de rol van media in de (Nederlandse) samenleving
    • Stimuleren van reflectie op eigen mediagebruik en de impact ervan

    De interactieve lessen, ontwikkeld door specialisten in communicatiewetenschap, media en maatschappelijke vraagstukken, bieden een voorproefje van de academische wereld. De lessen, gegeven door getrainde studenten, passen goed binnen vakken zoals Maatschappijleer, Nederlands en Engels, of tijdens een studiekeuzedag.

    Beschikbare Lessen:

    1. Fake News

      Hoe beïnvloedt nepnieuws onze gedachten en gedrag? Leerlingen worden getraind om nepnieuws te herkennen en interventies te bedenken. Deze les bespreekt de problematische gevolgen voor de samenleving en analyseert hoe nepnieuws zich verspreidt.
    2. VR & Immersieve Technologie

      Wat is immersieve technologie? Leerlingen stappen zelf in de virtuele wereld met VR-headsets en worden uitgedaagd om nieuwe technologieën te ontwerpen. Deze les biedt een kritische reflectie op moderne technologieën, de voordelen en de mogelijke risico's.
    3. Media en Polarisatie

      Wat is de relatie tussen media en polarisatie? Leerlingen reflecteren op hun eigen rol hierin en gaan aan de slag met het creëren van een depolariserende social media post. De les behandelt de complexiteit van polarisatie en hoe deze te herkennen is in de samenleving.

    Aanmelden

    Vraag vrijblijvend een schoolbezoek aan door een e-mail te sturen naar cw.project.management@vu.nl. Vermeld in de mail de naam en locatie van de school, het gewenste onderwerp, het aantal klassen en hun niveau, en de periode waarin het schoolbezoek plaats kan vinden.

  • Profielkeuze Derde Klas

    Dit programma helpt leerlingen uit 3 vwo bij het maken van de juiste profielkeuze, en laat ze nadenken over wat hun interesse met betrekking tot discipline (Alfa, Gamma, Bèta en Life Sciences), profiel (C&M, E&M, N&T, N&G) en toekomstige studie is. 

    Leerlingen ervaren en begrijpen dat kiezen voor een bepaald profiel in de derde klas een momentopname is en niet voor altijd vastligt. Tegelijkertijd heeft de profielkeuze wel degelijk invloed op de richting die ze opgaan als zij eenmaal naar de universiteit of HBO gaan. Dit programma tracht zo breed mogelijk te informeren om leerlingen in staat te stellen een keuze te maken die bij hen past.

    De leerlingen onderzoeken, in gesprek met vier student-assistenten van de VU - die als ervaringsdeskundigen de voorlichting geven - aan de hand van een aantal vragen over het thema “suiker” per profiel waar hun interesse ligt, en hoe hun kwaliteiten daarbij aansluiten. 

    Samen met studenten van de VU onderzoeken de leerlingen wat hun talenten zijn. Deze talenten kunnen ze vervolgens gebruiken om een geschikt profiel te kiezen. Leerlingen leren hoe ze tot een keuze komen en wat een keuze kan beïnvloeden, maar ook dat een keuze altijd kan worden bijgesteld. 

    Dit programma wordt op school gegeven door 1 à 2 VU-studenten. Het thema van dit werkcollege is 'suiker'. Aan de hand van vragen worden de leerlingen uitgedaagd vanuit verschillende invalshoeken na te denken over waar hun interesses liggen. 

    Voorbeelden van vragen zijn:

    • Wat is de concentratie van suiker in een glas cola?
    • Kan suikerhoudende drank (sap en frisdrank) worden verboden, bijvoorbeeld op scholen?
    • Waar komt het woord suiker vandaan?
    • Veroorzaakt het eten van suiker negatief gedrag bij kinderen?

    Meer informatie
    Neem voor meer informatie contact op met het Pre-University College via puc@vu.nl.

  • Profielwerkstukstarter

    Leerlingen die hun profielwerkstuk zo goed mogelijk willen schrijven, leren in dit programma precies welke (onderzoeks-)vaardigheden ze daarvoor nodig hebben en hoe ze die moeten toepassen.  

    Drie modules
    Het programma bestaat uit drie werkcolleges op school, van elk één uur. Bij elk werkcollege wordt er een specifieke module behandeld: De onderzoeksvraag, Bronnen zoeken en citeren, en Methode, discussie en conclusie

    De onderzoeksvraag

    Na afloop kan een leerling: 

    • uitleggen welk voorbereidend werk gedaan moet worden om te kunnen beginnen met het opstellen van een onderzoeksvraag/onderwerp;
    • een voorlopige onderzoeksvraag opstellen;
    • een onderzoeksvraag aanscherpen met een gegeven checklist;
    • deelvragen opstellen die samen met de onderzoeksvraag een leidraad vormen voor het onderzoek.

    Bronnen zoeken en citeren

    Na afloop kan een leerling:

    • gericht zoeken naar literatuurbronnen voor het beantwoorden van zijn/haar
    • onderzoeksvraag;
    • met de juiste zoekinstructies en zoektermen informatie op internet vinden;
    • de kwaliteit en toepasbaarheid van bronnen beoordelen;
    • refereren naar bronnen;
    • aangeven wanneer er plagiaat wordt gepleegd;
    • zijn/haar eigen zoekvraag, zoekstrategie en antwoord op zijn/haar zoekvraag verwoorden.

    Methode, discussie en conclusie

    Na afloop kan een leerling:

    • de eisen voor een goede conclusie en discussie benoemen en begrijpen;
    • door middel van beantwoording van de hoofd- en deelvragen een goed onderbouwde conclusie schrijven;
    • een hypothese aannemen of verwerpen;
    • herkennen en begrijpen wat kritisch evalueren van (eigen) onderzoek inhoudt;
    • aanbevelingen doen om zijn/haar onderzoek te verbeteren;
    • beargumenteren of onderzoeksgegevens intern en extern geldig zijn.

    Praktische informatie

    • Voorafgaand aan de bijeenkomst maken de leerlingen een voorbereidingsopdracht;
    • De bijeenkomst zal bestaan uit presentaties en opdrachten;
    • Modules worden per klas gegeven (max. 32 leerlingen) op de school en duren 60 minuten (per module).

    Meer informatie
    Neem voor meer informatie contact op met het Pre-University College via puc@vu.nl.

  • Profielwerkstuk.nl

    Voor leerlingen die het profielwerkstuk (gaan) schrijven, is de website profielwerkstuk.nl in het leven geroepen. Hier vinden leerlingen veel tips en handvaten om hun op weg te helpen bij het schrijven van het profielwerkstuk.

  • Workshop "Wetenschappelijk literatuur zoeken en gebruiken"

    Voor leerlingen van 5 en 6 vwo die hun profielwerkstuk moeten maken én voor leerlingen die een Masterclass volgen, wordt twee keer per jaar een middag georganiseerd waar wordt geleerd hoe je wetenschappelijk literatuur zoekt en hoe je die vervolgens gebruikt.

    De workshop begint met een hoorcollege over de plaats van literatuur in wetenschappelijk onderzoek. De leerlingen krijgen zoektips, live demonstraties van het zoeken naar literatuur en hoe de gevonden literatuur beoordeeld moet worden op relevantie, kwaliteit en plagiaat.

    De workshop “Wetenschappelijk literatuur zoeken en gebruiken” vindt twee keer per schooljaar plaats op de VU-campus: een keer in het najaar, en een keer in het voorjaar. Data worden tijdig gecommuniceerd. 

    Meer informatie
    Neem voor meer informatie contact op met het Pre-University College via puc@vu.nl.

Overige informatie

  • Pre-University College Projectteam

    De programma's van het Pre-University College worden verzorgd door het Projectteam en het PUC-studententeam in samenwerking met de vo-scholen uit het Scholennetwerk.

    Het projectteam bestaat uit:

    • Daniëlle Verhulst (Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen) - clustercoördinator Life Science en coördinator Nascholing PWS;
    • Erik Ansink (School of Business and Economics) - clustercoördinator Gamma;
    • Esther van de Bovenkamp - (Student- & Onderwijszaken) - Masterclasses;
    • Evelyne Groot (Faculteit der Rechtsgeleerdheid) - clustercoördinator Gamma;
    • Gaila Jehoel (Faculteit der Geesteswetenschappen) - clustercoördinator Alfa;
    • Kati Cousijn - (Student- & Onderwijszaken) - programmacoördinator VU Pre-University College;
    • Linda Mouw (Student- & Onderwijszaken) - Werkcolleges en communicatie;
    • Melissa Fidder (Bètapartners) - clustercoördinator Bèta, coördinator Workshop "Wetenschappelijk literatuur zoeken en gebruiken";
    • Sophia den Otter (Student- & Onderwijszaken) - coördinator Be Prepared en Better Prepared.

    Het PUC-studententeam bestaat uit:

    Amber Witkamp, Jack Jokhan, Jermaine Colli, Nadine Noyé, Noah Chan, Rayan Zouihel, Rosanne Kok, Sofia van der Weerd, Sophie Slagter, Wies Eefting, Zoë Kasanpawiro.

  • Scholennetwerk

    In totaal zijn er 53 vo-scholen uit de regio Groot-Amsterdam aangesloten bij het Scholennetwerk van het Pre-University College:

    • Alkwin Kollege
    • Amstelveen College
    • Anna Lyceum
    • Ashram College
    • Barlaeus Gymnasium
    • Berger Scholengemeenschap
    • Berlage Lyceum
    • Calandlyceum
    • Castor College
    • Comenius College
    • Comenius Lyceum
    • Copernicus SG
    • CSB
    • Cygnus Gymnasium
    • Da Vinci College
    • Damstede Lyceum
    • Don Bosco College
    • Erfgooiers College
    • Gemeentelijk Gymnasium
    • Gerrit van der Veen College
    • Gymnasium Felisenum
    • Han Fortmann
    • Hermann Wesselink College
    • Hervormd Lyceum Zuid
    • Het Schoter
    • HLW
    • Hyperion Lyceum
    • Ichthus Lyceum
    • Ir. Lely Lyceum
    • Jan Arentsz
    • Jan van Egmond Lyceum
    • Kaj Munk College
    • Keizer Karel College
    • Lumion
    • Lyceum aan Zee
    • Martinuscollege
    • Metis Montessori Lyceum
    • MLA
    • Oostvaarders College
    • OSB
    • Oscar Romero
    • OSG West-Friesland
    • Park Lyceum
    • Pieter Nieuwland College
    • RSG Broklede
    • SG Huizermaat
    • St. Ignatiusgymnasium
    • St. Michaël College
    • St. Nicolaaslyceum
    • Vitus College
    • Vossius Gymnasium
    • Werenfridus
    • Zaanlands Lyceum
  • Agenda

    PROGRAMMADOELGROEPDATA en TIJDENLOCATIE
    Better PreparedAankomende VU-studenten14, 15, 16, 19 en 20 augustus 2024VU-Campus
    Workshop 'Wetenschappelijk literatuur zoeken en gebruiken'Leerlingen uit 5 en 6 vwoSeptember/oktober 2024VU-Campus
    Nascholing PWSDocenten uit het voortgezet onderwijsN.t.b.
    Masterclasses Najaarsronde Leerlingen uit 6, 5 en 4 vwoN.t.b.VU-Campus
  • Samenwerkingspartners

Meer over onze programma's

Contact

Heb je vragen of wil je meer informatie over onze programma's?

Stuur een e-mail naar puc@vu.nl

Pre-University College
De Boelelaan 1105
1081 HV Amsterdam

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam