Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Biodiversiteit aan de VU
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Algemene vaardigheden

Ga met behulp van de kennisclips op deze pagina direct aan de slag met je persoonlijke, sociale en academische vaardigheden.

Docenten van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU), Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR), Maastricht University (MU) en Tilburg University (TiU) slaan de handen ineen om je te helpen. Met kennisclips over onder andere het ontwikkelen van vertrouwen in je eigen kunnen, het reflecteren op je eigen identiteit en het vergroten van probleemoplossend denken.

Persoonlijke vaardigheden

  • Zelfvertrouwen

    Bekijk de kennisclip over zelfvertrouwen.

    Download de oefeningen over zelfvertrouwen.

    Er zijn drie opdrachten om de kennis over het vertrouwen in eigen kunnen te oefenen:

    • Opdracht 1.1Ontdek jouw kracht in een uitdagende situatie. (5 minuten)
    • Opdracht 1.2: Maak een positieve gedachte van jouw piekergedachten. (5 minuten)
    • Opdracht 2: Ontdek jouw kracht in blundersituaties. (8 minuten)
  • Omgaan met tegenslagen

    Definitie: Goede beslissingen nemen en keuzes maken om moeilijke situaties op te lossen.

    Bekijk de kennisclip over omgaan met tegenslagen.

    Download de oefeningen over omgaan met tegenslagen.

    Leer beter omgaat met tegenslagen in de opdrachten:

    • Opdracht 1: Jouw copingstrategie in kaart. Verschillende manieren om met tegenslagen om te gaan. (5 minuten).
    • Opdracht 2: Coping bij jou in de klas. Leer van de copingstrategieën van anderen. (30 minuten).
  • Doelen stellen

    Definitie: Een doel is een gewenste situatie. Doelen stellen gaat over weten wat je belangrijk vindt in het leven en wat je wilt bereiken.

    Bekijk de kennisclip over doelen stellen.

    Download de oefeningen over doelen stellen.

    Leer doelen stellen in de opdrachten:

    • Opdracht 1: Aandacht en doelen stellen. Bewuster worden van de kracht van doelen stellen (5 minuten).
    • Opdracht 2: Welke droom zou je willen laten uitkomen? Oefenen met doelen stellen. (10 minuten).
  • Kansen creëren

    Definitie: Kansen creëren en deze pakken.

    Bekijk de kennisclip over kansen creëren.

    Download de oefeningen over kansen creëren.

    Leer kansen creëren in de opdrachten:

    • Opdracht 1: Brainstorm op papier. Individuele opdracht om nieuwe kansen te creëren. (20 minuten).
    • Opdracht 2: Persoonlijk plan maken. Eigen kansen creëren. (15 minuten).

Sociale vaardigheden

  • Samenwerken

    Definitie: Samenwerken betekent dat je je samen met anderen inzet om een doel te bereiken.

    Bekijk de kennisclip over samenwerken.

    Download de oefeningen over samenwerken.

    Leer beter samenwerken in de opdrachten:

    • Opdracht 1: Two Truths One Lie. Kennismakingsspel aan de start van een samenwerking. (25 minuten)
    • Opdracht 2: Samenwerken. Samenwerkingsoefening waarbij instrueren een grote rol speelt. (20 minuten).
    • Opdracht 3: Woord voor woord. Aansluiten bij de ander. (15 minuten)
    • Opdracht 4: Samenwerkingscontract. Maak afspraken over de samenwerking. (15 minuten)

    Bekijk ook de verzamelpagina vol tips en handige documenten om jezelf en je groep te helpen bij het leren samenwerken: de self-help kit Groepswerk.

  • Feedback

    Definitie: Constructieve feedback geven aan en ontvangen van studiegenoten.

    Bekijk de kennisclip over feedback.

    Download de oefeningen over feedback.

    Korte animatievideo's over effectieve peerfeedback, ontwikkeld door de VU Onderwijswerkplaats:

    Leer feedback geven en ontvangen in de opdrachten:

    • Opdracht 1: De regels van goede feedback. Oefen met feedback geven en ontvangen. (20 minuten).
    • Opdracht 2: Feedback is een cadeautje. Oefen met feedback ontvangen. (15 minuten).
  • Reflecteren op je eigen identiteit

    Bekijk de kennisclip over reflecteren op je eigen identiteit.

    Download de oefeningen over reflecteren op je eigen identiteit.

    Reflecteren op je eigen identiteit kun je oefenen met de volgende drie opdrachten:

    • Opdracht 1.1: Ontdek jouw eigen identiteit in gesprek met een ander. (5 minuten)
    • Opdracht 1.2: Maak een logboek en breng jouw gedachten, gevoelens, gedrag en gevolgen in kaart om inzicht te krijgen in jouw identiteit in relatie tot een ander. (8 minuten)
    • Opdracht 2: Aan welke elementen van jouw identiteit geef jij aandacht? (3 minuten)
  • Netwerken

    Definitie: Contact maken en in contact blijven met mensen om samen te werken in het uitvoeren van taken en realiseren van doelen.

    Bekijk de kennisclip over netwerken.

    Download de oefeningen over netwerken.

    Leer netwerken in de opdrachten:

    • Opdracht 1: Doelgericht netwerken. Breng in kaart hoe jouw netwerk kan bijdragen aan het behalen van je doelen. (15 minuten).
    • Opdracht 2: Elevator Pitch. Leer om jezelf voor te stellen aan de hand van een elevator pitch. (20 minuten).

Academische vaardigheden

  • Zelfregulatie

    Definitie: Vaardigheden om het eigen denk- en leerproces te overzien, te monitoren en te evalueren.

    Bekijk de kennisclip over zelfregulatie.

    Download de oefeningen over zelfregulatie.

    Oefen jouw zelfregulatie in de opdrachten:

    • Opdracht 1: Leren onder de loep. Hoe goed zijn jouw zelfregulatievaardigheden? (30 minuten).
    • Opdracht 2: Focus zoeken. Vijf tips voor betere concentratie tijdens studeren (10 minuten).
  • Plannen en voorspellen

    Definitie: Een studieplanning maken en uitvoeren.

    Bekijk de kennisclip over plannen en voorspellen.

    Download de oefeningen over plannen en voorspellen.

    Leer beter plannen en voorspellen in de opdracht:

    • Opdracht 1: Planning maken. Je kunt het leren. (30 minuten).
  • Evalueren

    Definitie: Nadenken over wat goed gaat en wat er beter kan. Reflecteren op het leerproces en op het resultaat.

    Bekijk de kennisclip over evalueren.

    Download de oefeningen over evalueren.

    Leer beter evalueren in de opdrachten:

    • Opdracht 1: Vergelijk en leer. Krijg inzicht in waar jij goed in bent en wat je lastig vindt. (15 minuten).
    • Opdracht 2: Rank jouw aanpak. Krijg inzicht in wat voor jou werkt. (30 minuten).
  • Elaboratievaardigheden

    Definitie: Vaardigheden om kennis en informatie op te nemen en te verwerken. Denk hierbij aan: samenvatten, eigen voorbeelden bedenken, een mindmap gebruiken.

    Bekijk de kennisclip over elaboratievaardigheden.

    Download de oefeningen over elaboratievaardigheden.

    Leer de leerstof beter elaboreren in de opdrachten:

    • Opdracht 1: Strategieën. Experimenteer met nieuwe strategieën. (10 minuten).
    • Opdracht 2: Mindmap maken. Het bestuderen van teksten. (30 minuten).
  • Organisatievaardigheden

    Definitie: De leerstof structureren en daarmee overzichtelijk maken (bijvoorbeeld hoofd- en bijzaken onderscheiden d.m.v. mindmapping).

    Bekijk de kennisclip over organisatievaardigheden.

    Download de oefeningen over organisatievaardigheden.

    Leer de leerstof beter organiseren in de opdrachten:

    • Opdracht 1: Beter leren onthouden. Visueel schema maken. (30 minuten).
    • Opdracht 2: Boomstructuur maken. Een overzicht maken van de informatie. (30 minuten).
  • Herhalingsvaardigheden

    Definitie: Leerstof herhalen en oefenen.

    Bekijk de kennisclip over herhalingsvaardigheden.

    Download de oefeningen over herhalingsvaardigheden.

    Leer beter de leerstof herhalen in de opdrachten:

    • Opdracht 1: Elkaar bevragen. Overhoor elkaar en herhaal zo de leerstof (15 minuten).
    • Opdracht 2: Vragen maken. Herhaling door middel van je eigen vragen. (15 minuten).
  • Kritisch denken

    Definitie: Verschillende invalshoeken bekijken en zelfstandig tot weloverwogen afwegingen en beslissingen komen. Niet zomaar alle informatie voor waar aannemen.

    Bekijk de kennisclip over kritisch denken.

    Download de oefeningen over kritisch denken.

    Leer kritisch denken in de opdracht.

    • Opdracht 1: Werken met stellingen. Hoe kun je kritisch leren denken? (30  minuten).
  • Probleemoplossend denken

    Bekijk de kennisclip over probleemoplossend denken.

    Download de oefeningen over probleemoplossend denken.

    De twee opdrachten om de kennis over probleemoplossend denken te oefenen, gaan over de volgende onderwerpen:

    • Opdracht 1: Oefen met verschillende oplossingsstrategieën en verbeter jouw probleemoplossend vermogen. (5 minuten)
    • Opdracht 2: Onderzoek jouw voorkeuren in probleemoplossingsstrategieën. (5 minuten)
  • Onderzoeksvaardigheden

    Definitie: Vaardigheden om (wetenschappelijk) onderzoek te kunnen doen volgens de empirische cyclus.

    Bekijk de kennisclip over onderzoeksvaardigheden.

    Download de oefeningen over onderzoeksvaardigheden.

    Leer beter onderzoek doen in de opdrachten:

    • Opdracht 1: Onderzoek begint bij nieuwsgierigheid. Wakker je eigen nieuwsgierigheid aan. (15 minuten).
    • Opdracht 2: Denk verder dan je neus lang is. Leer kritisch nadenken. (duur is afhankelijk van de gekoppelde opdracht).
    • Opdracht 3. Zoek naar verbanden. Ga op zoek naar oorzaak-gevolgverbanden en samenhang. (10 minuten).
  • AI-geletterdheid

    Artificiële intelligentie (AI) beïnvloedt nu al hoe je studeert, werkt en leeft. Aan de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) zien we AI-geletterdheid daarom als een onmisbare vaardigheid. Iets wat net zo belangrijk is als kritisch denken, academisch schrijven of (literatuur)onderzoek doen.

    De AI-geletterdheid Companion neemt je stap voor stap mee in de wereld van generatieve AI en is opgebouwd als een leerlijn. Elk hoofdstuk behandelt een specifiek aspect. Op deze manier hopen we dat je AI-tools effectief, creatief én kritisch kunt inzetten tijdens je studie.

    Meer informatie en de downloadlink vind je op AI-geletterdheid Companion - studenteneditie.

Gerelateerde informatie

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookie instellingen Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam