Pre-University College informatie voor scholen

In het Pre-University College werken 55 vo-scholen uit de regio Groot-Amsterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam samen om scholieren hun talenten te laten ontdekken en om hen voor te bereiden op hun studie.

Het VU Pre-University College (PUC) is ook een platform om kennis te delen tussen docenten uit het voortgezet onderwijs en de professionals van de universiteit. Het doel is de kwaliteit van de instroom op de universiteit te verbeteren en het studiesucces onder studenten te verhogen.

Ons scholennetwerk

Benieuwd naar welke scholen zijn aangesloten bij het Pre-University College?

Informatie voor scholen

• Waarom het Pre-University College?

Omdat de Vrije Universiteit Amsterdam het belangrijk vindt dat de scholen in het voortgezet onderwijs actief betrokken zijn bij de programma's van het Pre-University College, is er met de aangesloten scholen een scholennetwerk opgezet. Op deze manier krijgen de leerlingen intellectuele uitdagingen aangereikt, terwijl de docenten zich kunnen richten op nascholing, ontwikkelvragen en vakvernieuwing. Zo wordt er bijgedragen aan een betere aansluiting tussen het voortgezet en het wetenschappelijk onderwijs.

• Voor wie is het?

Het Pre-University College is er voor de leerling die een uitdaging wil en kennis wil maken met de universiteit;
    de eerstegeneratieleerling waarvan de ouders niet hebben gestudeerd aan een (Nederlandse) universiteit.

• Lidmaatschap

Scholen die lid zijn van het Pre-University College kunnen hun leerlingen (en hun docenten) gebruik laten maken van het programma-aanbod. Omdat niet elke school dezelfde wensen heeft, hanteert het Pre-University College een flexibel aanbod en kunnen scholen kiezen uit drie soorten lidmaatschappen. Voor elk lidmaatschap geldt dat leerlingen toegang hebben tot alle programma’s. Het verschil zit hem in de inhoudelijke en actieve betrokkenheid van de scholen en de docenten.

Partner Plus

• Nascholing Profielwerkstukstarter voor docenten
    • Deelname aan de Professionele Leergemeenschappen (PLG's) voor docenten
    • Inhoudelijke deelname aan de Docent-Ontwikkelteams (DOTs)
    • Inhoudelijke deelname aan het scholennetwerk

• Nascholing Profielwerkstukstarter voor docenten
    • Deelname aan de Professionele Leergemeenschappen (PLG's) voor docenten
    • Actieve deelname aan de Docent-Ontwikkelteams (DOTs)

Lid

• Coördinatoren op scholen

Om de communicatie tussen leerlingen en het Pre-University College te vergemakkelijken wordt er binnen de school altijd een coördinator aangesteld. De coördinator fungeert als aanspreekpunt voor het Pre-University College binnen de school. Hij of zij draagt zorg voor bekendheid van het Pre-University College binnen de school, werft leerlingen en (afhankelijk van het lidmaatschap) docenten voor de programma’s en is aanwezig tijdens de jaarlijkse bijeenkomsten voor coördinatoren. Voor het Partner Plus lidmaatschap geldt daarnaast dat de coördinatoren van deze scholen actief deelnemen binnen het scholennetwerk.

Overige informatie

• Pre-University College Projectteam

De programma's van het Pre-University College worden verzorgd door het Projectteam in samenwerking met de vo-scholen uit het Scholennetwerk.

Het projectteam bestaat uit:

• Erik Ansink (School of Business and Economics) - clustercoördinator Gamma;
    • Kati Cousijn - programmacoördinator VU Pre-University College;
    • Evelyne Groot (Faculteit der Rechtsgeleerdheid) - clustercoördinator Gamma;
    • Gaila Jehoel (Faculteit der Geesteswetenschappen) - clustercoördinator Alfa;
    • Marleen van der Meer (Bètapartners) - clustercoördinator Bèta, coördinator Workshop "Wetenschappelijk literatuur zoeken en gebruiken";
    • Linda Mouw (Student- & Onderwijszaken) - coördinator Profielkeuze derdeklas en Profielwerkstukstarter;
    • Sophia den Otter (Student- & Onderwijszaken) - coördinator Studenthubs, Be Prepared en Better Prepared;
    • Daniëlle Verhulst (Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen) - clustercoördinator Life Science en coördinator Nascholing PWS.
  • Scholennetwerk

In totaal zijn er 55 vo-scholen uit de regio Groot-Amsterdam aangesloten bij het Scholennetwerk van het Pre-University College:

• Alkwin Kollege
    • Zaanlands Lyceum
  • Agenda

PROGRAMMADOELGROEPDATA en TIJDENLOCATIE
    Workshop 'Wetenschappelijk literatuur zoeken en gebruiken'Leerlingen uit 5 en 6 vwoMaandag 6 november 2023 (13:00-16:00 uur)VU-Campus
    Nascholing PWSDocenten uit het voortgezet onderwijsWoensdag 17 januari en maandag 29 januari 2024 (14:00-17:00 uur)Online via Zoom
    Masterclasses Najaarsronde Leerlingen uit 6, 5 en 4 vwoWeek 44 tot en met week 51VU-Campus
  • Samenwerkingspartners

Meer over onze programma's

Heb je vragen of wil je meer informatie over onze programma's?

Stuur een e-mail naar puc@vu.nl

Pre-University College
De Boelelaan 1105