Help uw leerlingen bij hun studiekeuze: zeven tips!

Als decaan speelt u een belangrijke rol bij de studievoorlichting aan uw leerlingen. Deze zeven tips helpen u deze rol nog beter te vervullen.

In welke fase van het keuzeproces uw leerlingen ook zitten, de VU heeft altijd wel informatie of een passende activiteit die hen verder op weg helpt. Ontdek wat de VU - in samenwerking met het middelbaar onderwijs - aanbiedt.

1. Pre University College
    • Het Pre University College is een samenwerkingsverband tussen de VU en 52 vo-scholen uit de regio Groot-Amsterdam, dat uitdagende programma’s biedt aan vwo-leerlingen (klas 3 t/m 6) ter ontwikkeling van hun talenten en ter voorbereiding op een studie aan de universiteit.
    • Leerlingen maken via masterclasses kennis met de wetenschap, doen een eigen onderzoek en presenteren de uitkomsten hiervan. Enkele voorbeelden van masterclasses zijn ‘Leven in een virtuele werkelijkheid’, ‘Graphic Medicine’ en ‘Motiveren kun je leren!’ Een waardevolle ervaring die hen helpt om later tot een goede studiekeuze te komen.
    • Bekijk de programma’s van het Pre-University College.
  2. Ondersteuning bij voorlichtingsbijeenkomsten
    De VU ondersteunt graag (kosteloos) bij de organisatie van voorlichtingsbijeenkomsten voor leerlingen uit 4 t/m 6 vwo op uw school. Denk daarbij aan:
      1. Een algemene presentatie over studeren aan de universiteit (voor leerlingen uit 4 t/m 6 vwo), met onder meer tips voor een weloverwogen studiekeuze en uitleg over selectie en matching bij VU bacheloropleidingen
      2. Een presentatie over een of meerdere bacheloropleidingen
      3. Een presentatie over een interessegebied, waarbij verwante opleidingen met elkaar worden vergeleken
      4. Een informatiestand op uw voorlichtingsmarkt
    • Heeft u interesse in een of meerdere activiteiten voor het komende schooljaar, laat het weten via scholen.mc@vu.nl.
  3. VU Studie Inspirator
    Voor leerlingen die nog geen idee hebben wat ze willen studeren is de VU Studie Inspirator beschikbaar. Deze tool legt leerlingen maatschappelijke vragen voor die ze kunnen liken of disliken. Na afloop ontvangen zij een persoonlijk resultaat met opleidingen die mogelijk interessant zijn. Dit resultaat kan verrassen en inspireren, omdat het opleidingen kan bevatten waar ze niet meteen zelf aan gedacht hebben. Bekijk het filmpje over de VU Studie Inspirator.
  4. VU Bachelordagen
    U kunt leerlingen gedurende hun studiekeuzeproces wijzen op de (online) VU Bachelordagen. De Bachelordagen geven hen de gelegenheid studenten, docenten en studieadviseurs (virtueel) te ontmoeten. Ook kunnen zij informatie krijgen over inschrijving, financiën, wonen in Amsterdam en studeren in het buitenland.
  5. Proefstuderen
    Tijdens het proefstuderen aan de VU krijgen leerling een voorproefje van de opleiding van hun voorkeur. Dit geeft hen niet alleen een nóg concretere indruk van de opleiding(en), maar draagt ook bij aan hun algemene beeldvorming over de VU, de docenten en studenten. Vanwege het coronavirus kunnen leerlingen zich niet óp de VU laten voorlichten, maar gelukkig zijn we online nog steeds bereikbaar. Meerdere opleidingen bieden online alternatieven, bijvoorbeeld webcolleges, skype-gesprekken en Q&A-sessies. Deze zijn in het registratieformulier te vinden. Dit geldt ook voor proefstudeeractiviteiten die reeds zijn geannuleerd. Leerlingen kunnen zich dus nog gewoon aanmelden via het aanmeldformulier, al zal de activiteit niet plaatsvinden op de VU-campus maar online.
  6. VU Studiekeuzecheck
    De VU wil scholieren graag op weg helpen bij het maken van de juiste studiekeuze. Naast het oriënteren op de website, het bezoeken van voorlichtingsdagen en verdiepende activiteiten, helpt de VU Studiekeuzecheck scholieren met het maken van een goede keuze. Lees hoe de VU Studiekeuzecheck in z'n werk gaat en hoe het wordt ervaren door scholieren.
  7. Blijf op de hoogte met Wisselwerk
    • Het laatste nieuws over onderwijsontwikkelingen, VU opleidingen en de VU in het algemeen leest u in Wisselwerk: de nieuwsbrief die speciaal is geschreven voor decanen, mentoren en docenten uit het voortgezet onderwijs. U kunt hierin interessante artikelen lezen en deze eenvoudig met collega’s delen.
    • Wilt u Wisselwerk ontvangen? Stuur een mail naar wisselwerk@vu.nl

Wil je meer weten?

Heb je vragen?

Bel +31 (0)20 59 85020 (ma t/m vr: 10.30 - 12.30 en 14.00 - 16.00).

Stuur een e-mail naar studentenbalie@vu.nl.

Of stuur een WhatsApp-bericht naar +31 (0)6 82548367.