Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Word expert in taalontwikkeling bij kinderen

Bij de masterspecialisatie Taalstoornissen (Toegepaste Taalwetenschappen) ga je aan de slag met het analyseren van de taal van kinderen in verschillende fases van hun ontwikkeling. Je duikt in taaltheorieën om te begrijpen waarom sommige kinderen tegen problemen aanlopen in hun taalontwikkeling, zoals kinderen met een taalontwikkelingsstoornis, met dyslexie, of die slechthorend of doof zijn.

Dit geldt zowel voor eentalige als meertalige kinderen. Je leert de unieke kenmerken en behoeften van deze kinderen herkennen en ontwikkelt vaardigheden om hun taalverwerving positief te beïnvloeden, bijvoorbeeld met innovatieve lesmaterialen en effectieve trainingen.

Dit is een wetenschappelijke master en daarom besteden we natuurlijk ook aandacht aan de academische basis: we leiden je op tot onderzoeker. Dit betekent dat je taalverwervingstheorieën bestudeert en leert hoe je die kunt toetsen. Je leert hoe je tot een goede onderzoeksvraag komt en wat voor soort (taal)data je nodig hebt om die vraag te beantwoorden. Je leert die data op een verantwoorde manier te analyseren en welke conclusies je daar wel en niet uit mag trekken.

Je kennis pas je direct toe in de praktijk. Ga je voor een stage in een zorginstelling, op een school of in een onderzoekscentrum? De keuze is aan jou!

Jaar 1

De opleiding Taalstoornissen duurt één jaar en is een fulltime studie. In het eerste semester (september tot en met januari) volg je vijf boeiende vakken waarin theorie en praktijk hand in hand gaan. Tijdens het tweede semester (februari tot en met juli) zet je de stap naar de praktijk: je loopt stage en schrijft je scriptie. Meer over deze onderdelen vind je onder de tabbladen hieronder.

Wat ga je leren?

De vijf vakken in het eerste semester bieden een unieke combinatie van kennis en toepassing. Zo verdiep je je in taalontwikkelingsstoornissen (TOS) en meertaligheid, dyslexie, en de relatie tussen taal en gehoor. Je bestudeert wetenschappelijke artikelen, analyseert data, ontwikkelt lesmaterialen, en brengt een bezoek aan een audiologisch centrum.

Om je onderzoekvaardigheden te versterken, volg je nog een vak over taalkundig onderzoek en een vak over data-analyse. Zo ben je niet alleen klaar voor de praktijk, maar ontwikkel je ook de vaardigheden om onderzoek te doen dat impact maakt.

Vakken

Bekijk voor een volledig vakkenoverzicht de studiegids.

Stage

De masteropleiding Taalstoornissen biedt je de unieke kans om praktijkervaring op te doen via een stage. Gedurende zes maanden loop je twee dagen per week stage bij een organisatie die aansluit bij je interesses. Tijdens deze stage maak je niet alleen kennis met een mogelijke toekomstige werkplek, maar werk je ook aan een concreet project met een onderzoekscomponent. Na afloop schrijf je een verslag waarin je zowel inhoudelijke resultaten als je persoonlijke ervaringen en reflecties deelt.

Onze studenten hebben de afgelopen jaren op diverse inspirerende plekken stage gelopen. Hier een greep uit de mogelijkheden:

⦁ CITO – Toetsontwikkeling

⦁ CED-groep & Malmberg – Educatieve uitgeverijen

⦁ RID – Regionaal Instituut Dyslexie

⦁ Auris, NSDSK, Pento, Kentalis – Kennisinstellingen voor kinderen met taalontwikkelingsstoornissen (TOS), slechthorende en dove kinderen (cluster 2 onderwijs)

⦁ Lexima – Ontwikkeling van trainingen en materialen voor kinderen met dyslexie

⦁ Audiologische centra – Analyses van dossiers van kinderen met TOS en gehoorproblemen

Ben je klaar om de praktijk in te duiken en je expertise te in te zetten? Met deze stage zet je een belangrijke stap richting je loopbaan als taalexpert!

Scriptie

Je sluit de masteropleiding Taalstoornissen af met het schrijven van een scriptie, waarin je een eigen onderzoek uitvoert. Onder begeleiding van één van onze docenten van de opleiding werk je aan een onderwerp dat jou interesseert en écht impact maakt.

Samen met je begeleider werk je aan het verfijnen van je onderzoeksvraag en zorg je ervoor dat je methode stevig is onderbouwd met de nieuwste theoretische inzichten. Daarna begin je met het verzamelen en analyseren van data. En aan het einde van dit traject ligt er een mooie en waardevolle scriptie!

Benieuwd naar mogelijke scriptie-onderwerpen? Hier een greep uit de projecten van de afgelopen jaren:

⦁ Spraakverstaan in de klas bij kinderen met een auditieve beperking

⦁ Belemmerende factoren bij doorverwijzing van meertalige kinderen naar dyslexiezorg

⦁ Interbeoordelaars-betrouwbaarheid bij verteltaken

⦁ De relatie tussen prosodie en tekstbegrip

⦁ Het vergroten van morfologisch bewustzijn bij Engels in het VO

⦁ Effectiviteit van automatische spraakherkenning

⦁ Klassikale instructies en taalbegrip bij kinderen met TOS

Wil jij ook een waardevolle bijdrage leveren aan het veld van taalontwikkeling? Start jouw onderzoek en maak impact!

Verander je toekomst met de studie Taalwetenschappen: Taalstoornissen

Verander je toekomst met de studie Taalwetenschappen: Taalstoornissen

Na de masteropleiding Taalstoornissen ben jij expert op het gebied van kindertaal. Afhankelijk van de kennis en vaardigheden die je hebt meegenomen uit je bachelorprogramma, betekent dit dat je aan de slag kunt in het (speciaal) onderwijs, als klinisch linguïst, als ontwikkelaar van lesmaterialen of taaltoetsen, als beleidsmedewerker taalbeleid of als onderzoeker.

Ontdek je toekomstperspectief
Meisje met koptelefoon en laptop

Wil je meer informatie?

Inhoudelijke vragen:

Andere vragen:

Stuur een e-mail naar studentenbalie@vu.nl o.v.v. je studentnummer.

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Studie

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Over ons Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam