Overtuiging met impact

Studeer Theologie en Religie aan de Vrije Universiteit Amsterdam

De wereld verandert. Wil jij vanuit je overtuiging een positieve impact maken en bijdragen aan een betere toekomst? Met de studie Theologie en Religiewetenschappen krijg je alle tools in handen om een rol van betekenis te spelen, binnen je gemeenschap én daarbuiten.

Dialoog, verdieping en geestelijke zorg

In deze tijd van maatschappelijke uitdagingen en onzekerheid zijn geloof en zingeving extra belangrijk. Mensen maken zich zorgen over armoede, klimaatverandering, vluchtelingen, polarisatie en oorlogen.

Dat vraagt om professionals die de samenleving begrijpen en actuele vraagstukken kunnen doordenken vanuit de heilige teksten en theologie. Duik dieper in jouw overtuiging of geloof en onderzoek hoe die tegen deze vraagstukken aankijkt, en ontdek ook hoe andere (geloofs)overtuigingen dat doen.

Welke opleiding past bij jou?

Bekijk hieronder welke bachelor- of masteropleiding bij je past. Check ook de Toekomst tab op de opleidingspagina's als je wilt weten wat je na je studie kan gaan doen.

Bacheloropleiding

Theology and Religious Studies
Ben je geïnteresseerd in christelijke theologie, islamitische theologie, boeddhisme, hindoeïsme of een traject binnen een seminarie? Dan is deze brede bachelor perfect voor jou.

In het eerste jaar kun je al een van deze afstudeerrichtingen kiezen:

• Religious studies
    Wil je religie in historische en hedendaagse context wetenschappelijk onderzoeken? Je verdiepen in boeddhisme of hindoeïsme? Kies dan voor Religious Studies.
  • Islam
    Hier leer je alles over de Islamitische theologie, Arabisch, de Koran en Soenna, de geschiedenis van de islam en moslims in de Nederlandse en Westerse/Europese context.
  • Theology
    Wil je alles weten over de theologie van de christelijke traditie? Dan is het Theologische profiel iets voor jou. Hier kun je ook een traditie-specifiek programma volgen, zoals Hersteld Hervormd, baptistisch, doopsgezind of evangelical-reformed. Je volgt dan colleges van docenten in deze traditie.

Masteropleidingen

• Theologie en Religiewetenschappen
    Bereid je voor op een carrière binnen een religieus instituut met de 1-jarige master Theologie en Religiewetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
  • Theology and Religious Studies: Research
    Kies de Researchmaster als je wetenschap en geloof wil onderzoeken, de geschiedenis van religieuze stromingen, Bijbelvertalen, de rol van religie in conflicten, ethische en godsdienstfilosofische vraagstukken, of als je je wil voorbereiden op een promotietraject.
  • Predikantsopleiding
    De masteropleiding Theologie en Religiewetenschappen aan de VU Amsterdam leidt je in drie jaar op tot een academisch geschoolde theoloog.

Bachelor en masteropleidingen Theologie en Religie

Alle gemeenschappen welkom bij de opleiding Theologie en Religie

Studenten komen samen om hun geloof te verdiepen en elkaar in een open dialoog te leren kennen en begrijpen. Je leert hoe verschillende mensen met elkaar in contact kunnen blijven en hoe je geestelijke zorg kan geven. Ook als je teksten uit de Koran of uit de Bijbel wil uitleggen, voorganger wil worden of je verdiepen in andere thema’s binnen theologie, religie en levensbeschouwing, is Theologie en Religie je beste startpunt.

Bekijk onze bacheloropleidingen Theologie en Religie:

Wil je meer weten over onze opleidingen?

Stuur ons een bericht via de online chat (ma t/m vr: 10.30 - 12.30 en 14.00 - 16.00).

Bel +31 (0)20 59 85020 (ma t/m vr: 10.30 - 12.30 en 14.00 - 16.00).