Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Niveau 3 Strategisch management

Laatst gewijzigd op 8 november 2022
"Van direct sturen naar indirect en strategisch sturen."

Bij de VU onderscheiden we binnen het Raamwerk Leidinggeven 4 leidinggevende niveaus. 

  1. Niveau 1 Operationeel management
  2. Niveau 2 Tactisch management
  3. Niveau 3 Strategisch management
  4. Niveau 4 Facultair bestuur / Directie

Elk niveau veronderstelt specifieke taken en verantwoordelijkheden op de volgende leidinggevende taakgebieden: Peoplemanagement, Financieel Management, Procesmanagement en Strategisch Management. Niet iedereen groeit naar het hoogste niveau, maar het is wel behulpzaam om te weten welke taken op welk niveau van belang zijn en hoe we de verantwoordelijkheden verdelen. 

Het derde niveau van leidinggeven is niveau 3 Strategisch management. Kenmerkend voor dit niveau is: "Van direct sturen naar indirect en strategisch sturen."

Verantwoordelijkheden

  • Direct en indirect leidinggevend aan tactisch managers
  • Integraal afdelings-/ of sectieverantwoordelijk
  • Bijdragend aan strategie van de eigen eenheid

Loopbaanfase

  • Direct en indirect leidinggevend aan tactisch managers
  • Integraal afdelings-/ of sectieverantwoordelijk
  • Bijdragend aan strategie van de eigen eenheid
  • Ervaren leidinggevend (>4 jaar)

Het Raamwerk leidinggeven (pdf) kent voor alle niveaus eenzelfde indeling.

  • Loopbaanfase 
  • Leidinggevende taken en Leiderschap - Art of Engagement
  • Ontwikkeling en competenties
  • Functies en rollen

Leidinggevende taken en Leiderschap

  • Peoplemanagement

    1. Stelt met het team prioriteiten in het ontwikkelplan en bewaakt uitvoering
    2. Heeft oog voor signalen van onveiligheid, treedt daarin proactief op en onderhoudt maatregelen voor een veilig klimaat
    3. Inspireert teams om met betrokkenheid bij te dragen aan VU‐brede en afdelingsdoelen, helpt tactisch management in het bijsturen hierin
    4. Coacht tactisch management, faciliteert bij moeilijke gesprekken, maakt conflicten bespreekbaar, is casemanager bij ziekteverzuim, creëert oplossingen
    5. Bewaakt de uitvoering van strategische personeelsplanning, monitort samenhang en verbindt conclusies met jaarplan en opvolgingsmanagement van de afdeling
    6. Kent de impact van de eigen machtspositie, is transparant over inzet en afwegingen, investeert in gedragen besluiten
  • Financieel management

    1. Stelt (meerjaren)begroting op bij jaarplan van de afdeling en stuurt op samenhang in deelbegrotingen
    2. Vertaalt het kostendoorbelastingsmodel in financiële ambities m.b.t. begroting van de eenheid
    3. Levert input voor begroting van de eenheid en volgt realisatie kritisch
    4. Ontwikkelt inkomstenverwerving, ondernemerschap en valorisatie en borgt dit in de afdeling
    5. Stuurt actief op omzetrealisering, kostenbeheersing en financieel‐ administratieve taken
  • Procesmanagement

    1. Monitort voortgang, kwaliteit en ontwikkeling van projecten/programma’s  
    2. Investeert in eigen digitale kennis en past deze toe op werkprocessen en vakinhoud in eigen afdeling 
    3. Beheert, borgt en bewaakt de veiligheid van faciliteiten (bijv. lab)
  • Strategisch management

    1. Bewaakt proactief het lange termijnperspectief, stelt in lijn met de strategie een afdelingsjaarplan op en bewaakt de uitvoering 
    2. Stuurt op hoofdlijn en delegeert bevoegdheden 
    3. Vertegenwoordigt de afdeling extern, behartigt belangen van de groep 
    4. Stuurt op strategische externe samenwerkingsverbanden
  • Leiderschap - Art of Engagement

    • Is open over eigen ontwikkeling
    • Maakt feedback een vanzelfsprekend onderdeel van samenwerken
    • Maakt verbeterpunten op een constructieve manier bespreekbaar

    Leeft de Art of Engagement na in bijdragen aan een samenwerkende VU‐cultuur:

    1. Draagt bij aan het grotere geheel
    2. Toont moed in duidelijke keuzes
    3. Is transparant en duidelijk
    4. Luistert en geeft ruimte voor groei

Ontwikkeling en competenties

Functies en rollen

  • Functies en rollen wetenschappers

    • Afdelingshoofd 
    • Onderwijsdirecteur 
    • Onderzoeksdirecteur 
    • Directeur Onderwijsinstituut 
    • Directeur Onderzoeksinstituut

    NB cursief is geen formele UFO positie maar een VU-specifieke functie of rol 

  • Functies en rollen dienstverleners

    • Directeur dienst 1,2
      (let op, UFO‐functie onder beleidsdirecteur; niet verwarren met eindverantwoordelijk dienstdirecteur)
    • Afdelingshoofd 1,2

De 3 andere leidinggevende niveaus van het Raamwerk Leidinggeven zijn:

Meer weten over leidinggeven of leiderschap?

Rolien Walinga

b.r.walinga@vu.nl