Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Waarom universiteitsbibliotheken veel cooler (en belangrijker) zijn dan je denkt

Interview met Linde Voorend, projectleider onderwijs Universiteitsbibliotheek
Wat zie jij voor je als je denkt aan universiteitsbibliotheken? Stoffige boekenplanken, een berg oude boeken, of een last minute studeerplek voor studenten? Linde Voorend, projectleider onderwijs bij de VU Universiteitsbibliotheek, is vastbesloten om dat beeld totaal te veranderen. Uitgenodigd voor het 30 Under 30-programma op de OEB Global-conferentie in Berlijn, vertegenwoordigde Voorend een groep innovatieve jonge professionals die “onderwijs en technologie opschudden met frisse perspectieven en gedurfde ideeën.”

In dit artikel vertelt ze over haar ervaringen op de conferentie, de gesprekken die haar aan het denken zetten en haar visie op de toekomst van leren.

In de pas blijven met de trends
Laten we eerlijk zijn, bibliotheken hebben een reputatieprobleem. Ze worden vaak gezien als stille, statische plekken. Maar achter de schermen van de Universiteitsbibliotheek van VU Amsterdam is de realiteit helemaal anders.

Bibliotheken zoals de onze spelen een cruciale rol in het onderwijs door tools en middelen te bieden die het mogelijk maken om het hoger onderwijs up-to-date en fris te houden. Dit omvat XR (Extended Realitiy)- en VR (Virtual Reality)-omgevingen die bijvoorbeeld rechtenstudenten in staat stellen om deel te nemen aan interactieve leerervaringen, zoals pleiten in een realistische rechtszaal. Of 3D-geprinte onderwijshulpmiddelen die concepten tot leven brengen, zoals een set kleine toiletpotten—onderdeel van een verzameling avatars die zijn gecreëerd voor het bordspel Oorzaken van Ongelijkheid, ontworpen om discussie en betrokkenheid te stimuleren. En laten we onze unieke erfgoedcollecties niet vergeten, die het verleden en het heden met elkaar verbinden en onderwijs op betekenisvolle manieren met de geschiedenis verbinden.

Via samenwerkingen, zoals met het VU Centre for Teaching and Learning (VU CTL), helpen we docenten ook nieuwe tools, zoals AI en andere technologieën, te gebruiken om hun onderwijs te verbeteren. Of we bieden hulp en ondersteuning bij open onderwijs.

Dus universiteitsbibliotheken gaan niet alleen over het opslaan van boeken. Ze zorgen ervoor dat onderwijs fris blijft en klaar is voor de toekomst. We zorgen ervoor dat we altijd bij de trends blijven om voorop te lopen.

Tech en onderwijs: een match of een hype?
Een van de meest besproken vragen op de conferentie was of we tech-optimisten of -pessimisten moesten zijn. De edtech-professionals met wie ik sprak, waren vaak heel optimistisch en zagen AI als de ultieme probleemoplosser in onderwijs. Ze geloofden dat technologie kwesties zoals toegankelijkheid, betrokkenheid en personalisatie kon aanpakken, met oplossingen die traditionele methoden nooit zouden kunnen bieden. Aan de andere kant waren veel docenten kritischer, zelfs sceptisch. Hun bezorgdheid ging verder dan de vraag of AI werkt, naar de vraag hoe het onderwijs op onbedoelde manieren zou kunnen beïnvloeden. Zou het ongelijkheden versterken? Zou het de focus van de menselijke aspecten van onderwijs afleiden? Terechte vragen natuurlijk.

Uit mijn ervaring merk ik dat docenten zich vaak ongemakkelijk voelen bij tools zoals ChatGPT, omdat ze raken aan de controle over wat hun studenten leren. Maar zoals spreker Gerd Leonhard opmerkte: “AI is ons brein geworden, maar willen we echt dat onze studenten alleen maar een brein zijn?” Zijn boodschap was duidelijk: we moeten ons richten op het creëren van leeromgevingen die studenten aanmoedigen om kritisch na te denken en analytische professionals te worden. En AI dient hierbij als hulpmiddel om dat proces te verbeteren, in plaats van het te vervangen.

Portretfoto van Linde Voorend.

Alleen kom je er niet
Wat ik ook fascinerend vond, was de aanwezigheid van bedrijven die zich inzetten voor het ethisch gebruik van technologie om maatschappelijke vraagstukken aan te pakken. Sommige richtten zich bijvoorbeeld op het verbeteren van eerlijkheid in processen zoals sollicitaties. Het herinnert ons eraan dat technologie een krachtig hulpmiddel voor positieve verandering kan zijn, mits het doordacht wordt ingezet. Dit sluit aan bij mijn eigen visie, die spreker Payal Arora goed samenvatte: “Je hoeft niet of optimist of pessimist te zijn. Het draait erom technologie bewust en doelgericht in te zetten om ‘goede’ uitkomsten te bereiken.”

Al deze gesprekken benadrukten voor mij één belangrijk punt: we moeten stoppen met werken in silo’s en beginnen met samenwerken om leeromgevingen te creëren die klaar zijn voor de toekomst. Het gaat niet om de vraag of technologie inherent goed of slecht is, maar hoe we deze samen gebruiken om onderwijs daadwerkelijk te verbeteren. Dus: docenten brengen de inhoudelijke expertise, bibliotheken zoals de onze bieden de middelen en tools, onderwijskundige ontwerpers zorgen ervoor dat alles aansluit bij de leerdoelen, en edtech-specialisten helpen de optimale tools te integreren. Want alleen kom je er niet.

Meer van VU EduNews & Stories

Heb je vragen of opmerkingen over VU EduNews & Stories?

Neem contact met ons op via edunews@vu.nl

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam