Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Toiletpotten, orbitalen en bordspellen: docenten gebruiken vaker 3D-objecten

18 april 2023
Waarom zou je toiletpotten, kaasschaven en Pokémon 3D-printen? In eerste instantie lijken deze objecten wellicht niks te maken te hebben met academisch onderwijs. Toch zijn dit soort items steeds vaker aanwezig in de collegezalen. Zo gebruikten twee sociologiedocenten 3D-geprinte avatars in een bordspel en werd een geprint orbitaal geïncorporeerd in het vak kwantumchemie. Met behulp van 3D-printers zijn docenten in staat om de realiteit dichter bij studenten te brengen.

Sinds 2019 beschikt de Universiteitsbibliotheek van de VU over drie 3D-printers. Samen met een VR-installatie zijn deze gehuisvest in het Tech Lab (NU 1A-25). Docenten, studenten en andere medewerkers van de VU kunnen hier terecht met innovatieve ideeën. Dat het hier niet aan ontbreekt, wordt duidelijk wanneer je een blik werpt op de vitrine met reeds geprinte objecten. Zo valt het oog al snel op een kleine maquette voorzien van indrukwekkende details. "Het is een 3D-print van één van de mausolea langs de Via Appia, de beroemde antieke snelweg die van Rome naar Brindisi liep", vertelt Tech Lab manager Linde Voorend.

Toiletpotten, kaasschaven en Pokémon
Andere items die al snel de aandacht trekken zijn de talloze minuscule toiletpotten. De objecten maken deel uit van een set avatars die zijn geprint voor het bordspel ‘Oorzaken van ongelijkheid’. Twee sociologiedocenten hebben het spel ontwikkeld om studenten met een andere blik naar het onderwerp ongelijkheid te laten kijken. "We gebruikten de objecten om studenten een serieus spel te laten spelen over sociale ongelijkheden", licht sociologiedocent Stef Bouwhuis toe. "In dit geval zijn de objecten niet het middelpunt van het leren, maar door de gamificatie van het onderwerp maak je studenten enthousiast en betrokken, terwijl ze tegelijkertijd zien hoe theorieën over sociale ongelijkheden een effect hebben in het echte leven." 

Nieuwe perspectieven
Ook in de Faculteit der Bètawetenschappen wordt gebruik gemaakt van 3D-geprinte voorwerpen. Zo printte Voorend in samenwerking met twee docenten van het vak kwantumchemie een serie 'orbitalen'. De bijna 30 centimeter hoge 3D-modellen illustreren het gebied rondom een atoomkern, waarin elektronen met een bepaalde energie zich naar alle waarschijnlijkheid bevinden. De reeks van zes geprinte orbitalen stelt studenten in staat om zich een betere voorstelling te kunnen maken van de abstracte situering. Dankzij deze innovatieve technieken kunnen nieuwe aspecten van een onderwerp worden belicht, waardoor studenten vanuit verschillende hoeken naar eeuwenoude problemen kunnen kijken. 

Vragen over XR of 3D-printen? Kom naar het Tech Lab!

Neem gerust contact met ons op

techlab.ub@vu.nl

UB Tech Lab

Nieuwe Universiteitsgebouw
Onderwijswerkplaats, 1A-25
De Boelelaan 1111
1081HV Amsterdam

Contactpersoon

  • Linde Voorend
  • Projectleider Onderwijs- & contentondersteuning
  • l.voorend@vu.nl
Dit is een foto van Linde Voorend. Zij is teamlid van Onderwijsondersteuning.