Pleiten in een authentieke rechtszaal
Een project dat haar waarde al talloze keren heeft bewezen is PleitVrij. Dit programma wordt ingezet bij het vak Pleitoefening binnen de opleiding Rechtsgeleerdheid. Via de applicatie leren studenten om beter te pleiten. Dankzij de VR-headset staan ze opeens in de oudste rechtszaal van Nederland, in Groningen, een rechtszaak na te spelen. Waar studenten voorheen enkel ervaring opdeden in een onderwijsruimte, zijn ze dankzij de virtuele setting beter voorbereid op de beroepspraktijk. Samen met de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit Utrecht wordt er gewerkt aan een tweede versie, die ook de mogelijkheid biedt om op de stoel van de rechter te zitten. Het drietal universiteiten faciliteert ook de implementatie van de applicatie bij andere instellingen, waardoor instellingsoverstijgend werken mogelijk wordt gemaakt.
Virtuele tentoonstellingen
Ook binnen de kunsten is Virtual Reality van grote waarde. Een docent van het vak Onderzoekstechnieken binnen de opleiding Media, Design, Kunst & Architectuur worstelde met de manier waarop studenten moesten leren over visuele kunst. In samenwerking met het Tech Lab werd de applicatie Spatial geïntroduceerd, waarin ze hun eigen virtuele tentoonstelling konden cureren. “We hebben nu ook, in plaats van alleen over de inhoud, moeten nadenken over de plaatsing van de kunstwerken en teksten”, betuigt één van de studenten. Docenten en studenten kregen vanuit het Tech Lab een introductiecollege over Spatial en konden gedurende het proces bij Team Onderwijsondersteuning van de Universiteitsbibliotheek aankloppen met vragen. Het project eindigde met een feestelijke opening van de tentoonstellingen, waarin de studenten in real-time een rondleiding door hun virtuele expositie konden geven.
Levensecht erfgoed
De faculteit Geesteswetenschappen onderzoekt de mogelijkheden van digital humanities. Er bestaan bijvoorbeeld applicaties waarin je oude tempels bijna levensecht kunt bekijken. Moeilijk toegankelijke locaties worden zo naar de student gebracht. Zo’n app kan bijvoorbeeld een discussie op gang brengen over de representatie van erfgoed als het niet meer in de originele staat is. Het bijkomende voordeel van de technologie is dat deze vormbaar is, waardoor bijvoorbeeld schaal en ruimte beter zijn in te schatten en studenten erfgoed vanuit verschillende perspectieven kunnen bekijken.
Spiergroepen bestuderen
Ook in de studie Bewegingswetenschappen wordt VR toegepast. Met behulp van de applicatie 3D Organon kunnen studenten oefenen in de snijzaal, bijvoorbeeld door het lichaam te ontleden en spiergroepen te bestuderen. De realistische virtuele omgeving geeft ze de kans om zich goed voor te bereiden op de echte snijzaal.
Ben je ook benieuwd welke mogelijkheden VR jou kan bieden? Neem contact op met het Tech Lab voor advies op maat.