“Stap uit je academische ivoren toren!”
Het concept van wederkerigheid en het luisteren naar elkaar stond centraal tijdens het event: de interactie tussen onderwijsprofessionals, studenten en de ‘echte wereld’ – inclusief de wederzijdse verwachtingen – werden erkend als belangrijke elementen voor het succes van de visie. “A Broader Mind nodigt uit tot een blik naar buiten, om te observeren en te luisteren naar wat er buiten de universitaire muren gebeurt: welke maatschappelijke vraagstukken zijn er momenteel en in welke verhouding staat mijn vak tot deze kwesties? En vooral: hoe kan ik mijn studenten activeren om kritisch te leren denken en zelfstandig problemen te analyseren?” vertelde een docent.
Jaro Pichel, docentenopleider en organisator van het event, hoopt met events als deze een duurzame gemeenschap van betrokkene docenten op te bouwen in de context van de A Broader Mind visie: “Het onderwijslandschap verandert voortdurend, waarbij nieuwe pedagogische methoden zoals bv. Community Service Learning (CSL) of het Mixed Classroom model een steeds grotere rol spelen. De essentie ligt in de samenwerking met de onderwijsgemeenschap, wat een rijkere, meer betrokken leeromgeving creëert voor zowel studenten als docenten.”