Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Ontdek: 3 inzichten van het A Broader Mind Community Event

Onlangs vond aan de VU het A Broader Mind Community Event plaats op een ietwat onconventionele academische locatie: het Amsterdamse Bos. Een bijeenkomst die docenten, onderwijsexperts en studenten samenbracht rond de visie van een maatschappelijk betrokken onderwijs, A Broader Mind. Met als doel in dialoog te gaan met elkaar, bood het ook inspiratie voor docenten die streven naar het creëren van een diepere, meer betrokken leerervaring. Hier zijn 3 inzichten die uit dit evenement naar voren zijn gekomen.

“Stap uit je academische ivoren toren!”
Het concept van wederkerigheid en het luisteren naar elkaar stond centraal tijdens het event: de interactie tussen onderwijsprofessionals, studenten en de ‘echte wereld’ – inclusief de wederzijdse verwachtingen – werden erkend als belangrijke elementen voor het succes van de visie. “A Broader Mind nodigt uit tot een blik naar buiten, om te observeren en te luisteren naar wat er buiten de universitaire muren gebeurt: welke maatschappelijke vraagstukken zijn er momenteel en in welke verhouding staat mijn vak tot deze kwesties? En vooral: hoe kan ik mijn studenten activeren om kritisch te leren denken en zelfstandig problemen te analyseren?” vertelde een docent.

Jaro Pichel, docentenopleider en organisator van het event, hoopt met events als deze een duurzame gemeenschap van betrokkene docenten op te bouwen in de context van de A Broader Mind visie: “Het onderwijslandschap verandert voortdurend, waarbij nieuwe pedagogische methoden zoals bv. Community Service Learning (CSL) of het Mixed Classroom model een steeds grotere rol spelen. De essentie ligt in de samenwerking met de onderwijsgemeenschap, wat een rijkere, meer betrokken leeromgeving creëert voor zowel studenten als docenten.”

Beschikbare bronnen voor jou als docent
Een van de veelbesproken onderwerpen betrof de waarde en toegankelijkheid van A Broader Mind: “de visie wordt nog vaak gezien als een complexe toevoeging aan de onderwijspraktijk”, merkte een docent op. Maar collega-docenten die de visie al integreren in hun vakken benadrukten juist de toegankelijkheid ervan. Dit geldt niet alleen voor docentenondersteuning, zoals bijvoorbeeld bij het integreren van Community Service Learning of Mixed Classroom in je onderwijspraktijk, maar ook voor het informeel opnemen van de visie. Zo merkte een collega-docent op: “Het vereist niet per definitie een buitengewone inspanning en kan ook op eenvoudige wijze worden gerealiseerd. Bijvoorbeeld door je les te beginnen met het voorstellen van jezelf en het delen van iets persoonlijks, waardoor je je openstelt naar de studenten toe. Of door in economievakken tijdens je les kritische vragen te stellen aan studenten over winst, kapitalisme en hun betekenis in de hedendaagse wereld."

Wat zijn de voordelen voor je onderwijspraktijk?
“Door maatschappelijke onderwerpen te verweven in mijn vak, wordt mijn onderwijs niet alleen relevanter, maar ook energieker en interessanter voor mijn studenten.” vertelde een docent tijdens de boswandeling. Ermelinda Jaku, VU-onderwijsspecialist en creatieve onderwijsontwikkelaar A Broader Mind Course, benadrukt ook dat het een diepgaandere vorm van betrokkenheid en verantwoordelijkheid tegenover de leerinhoud bevordert en bijdraagt aan het gevoel van relevantie van het vak. “Het overbruggen van academia en de ‘echte’ wereld verhoogt niet alleen hun motivatie, maar bereidt hen ook voor op de arbeidsmarkt door het ontwikkelen van belangrijke vaardigheden zoals probleemoplossend vermogen, kritisch denken en samenwerking.” 

Galoeh Adrian Noviar, docent en onderzoeker transdisciplinair leren: “Voor docenten vraagt de implementatie van de visie aanvankelijk om een openheid voor verandering en de bereidheid om nieuwe onderwijsmethoden te verkennen. Hoewel dit misschien heel tijdrovend lijkt, zijn er heel wat bronnen en onderwijsexpert binnen de VU beschikbaar om hen te ondersteunen. Het is een investering, maar het resultaat is zeker de moeite waard: betrokken en gemotiveerde studenten.”

Vragen of meer weten over de visie? Bezoek de homepage van A Broader Mind of neem contact op met Jaro Pichel: j.p.pichel@vu.nl.

“Een student is meer dan consument van het onderwijs. Een student máákt het onderwijs. Alleen? Nee, dat niet. Samen met de docent. A Broader Mind biedt ruimte voor deze verbinding. De student wordt gezien als iemand met eigen kwaliteiten, ontwikkelingen en onzekerheden.” - Noah Rookmaaker, student-collega

Meer van VU EduNews & Stories

Heb je vragen of opmerkingen over VU EduNews & Stories?

Neem contact met ons op via edunews@vu.nl

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam