Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Maandelijkse update dagelijkse ergernissen d.d. 14 juni

Welke ergernissen zijn er afgelopen maand opgelost?
Hieronder vind je de status van binnengekomen meldingen per onderwerp. Wil je meer weten over een specifieke melding, neem dan contact op via: vuture@vu.nl.

HRM-zaken

Waar voer ik verlofuren in?  
Via het Service portaal kun je vakantie of een vrije dag aanvragen, wijzigen en of je vakantiekaart inzien. Dit doe je via de blauwe ‘Direct regelen’ knop op de HRM vakantie aanvragenpagina

HR-zaken regelen in minder kliks  
Om bijvoorbeeld je salarisspecificatie te bekijken, moet je nu meerdere keren klikken en je authenticatie geven. De VU werkt met een standaard service portaal waarin dat nodig is, maar dat kan ook anders!  
Tip: verminder dat aantal kliks door in het serviceportaal je veelgebruikte self services (bijv. de ‘salarisspecificatie’) aan te merken als ’favoriet’.  Die zijn dan voortaan direct toegankelijk boven in je scherm. 

Bestanden uploaden en/of wijzigingen aanbrengen in het serviceportaal  
Een bestand uploaden bij het jaargesprek, in je eigen personeelsdossier of als leidinggevende in het personeelsdossier van jouw medewerker, dat kan in ons service portaal. Een bestand voor het jaargesprek kun je uploaden in de 1e stap van het jaargesprek bij ‘input medewerker’. Zowel medewerker als leidinggevende kunnen via de self service een document aan het personeelsdossier toevoegen. Zie hiervoor de pagina over jouw personeelsdossier.   
Via het serviceportaal kun je aangeven of de aanvraag voor jezelf is of voor één van je teamleden. 

Vakantieuren voorgaande jaren niet inzichtelijk in het serviceportaal?  
De vakantiekaart in het serviceportaal biedt een overzicht van alle vakantiesoorten apart onder elkaar, met daarbij het betreffende saldo en de bijbehorende toekomstige vervaltermijnen. 
Deze informatie is onlangs uitgebreid met hoe je je vakantiesaldo per vandaag of op een datum in de toekomst kunt zien. Meer informatie over o.a. aanvragen, registreren, opbouw lees je op vu.nl 

Meerdere wijzigingen tegelijk maken in het serviceportaal en een einddatum meegeven bij tijdelijke FTE uitbreiding medewerker
In het serviceportaal is het niet mogelijk om in 1 wijziging een tijdelijke werktijduitbreiding aan te geven. Dit betreft twee aparte wijzigingen. 

Wat te doen als een Onboarding  via het systeem niet wordt afgerond (heeft de nieuwe medewerker de mail wel ontvangen of is deze in de spam terechtgekomen of een andere reden)?   
Leidinggevenden kunnen in de status van de onboarding zien in welke fase onboarding zich bevindt en zo het hele onboardingsproces volgen. Je ziet hierin of er nog actie verwacht wordt van de medewerker. De VU heeft geen regie over de SPAM-folder van de nieuwe medewerker. Net zoals op de VU is het advies om af en toe de spamfolder te checken. Rondt de medewerker deze taken niet af, volgt er inderdaad geen extra notificatie naar de medewerker of de leidinggevende.  

Digitaal verlengen van een gastvrijheidsverklaring?  
In het serviceportaal kun je een gastvrijheidsverklaring digitaal verlengen via: 'wijzigen overeenkomst externe medewerker'. De externe medewerker voert zelf de verlenging in via de portaalpagina: ‘overeenkomst externe medewerker’. Vervolgens komt de externe medewerker op de pagina ‘Werkorder bewerken’ waarin de einddatum gewijzigd kan worden. Hiermee is de verlenging geregeld. 

Informatievoorziening 

Status ergernissen over VU.nl  
Uitkomsten van het gebruikersonderzoek van van vu.nl door de afdeling Communicatie & Marketing (C&M) bevestigen de meldingen die onze werkgroep heeft ontvangen over de zoekfunctie en de navigatie binnen vu.nl. Samen met C&M bespreken wij een passende oplossing hiervoor.

Lees ook de update van 11 mei jl.

Dagelijkse Ergernissen

Applicaties 

Ondersteuning R-studio software wel in de DigiTenT maar niet in de Tentamen voorzieningenzaal in het Initium ondersteund?
Dit verschil wordt veroorzaakt doordat het beschikbaar stellen van tentamenconfiguraties in beide zalen anders is. De nieuwe 'VU brede' R-studio versie werkt in beide zalen gelijk. Echter, deze biedt niet voor alle docenten de gewenste configuratie. Momenteel wordt er een nieuwe toetswerkplek ontwikkeld binnen het programma Transitie Digitale Werkplek. Hiermee wordt de toetswerkplekconfiguratie gelijk, onafhankelijk van de zaal waarin of het device waarmee het tentamen wordt uitgevoerd. Deze nieuwe toetswerkplekconfiguratie is naar verwachting begin 2025 beschikbaar.  

Evalytics werkt niet voor iedereen naar behoren vanwege gebrekkige autorisatie  
Bij betrokkenen in het onderwijs zonder VU-account, werkt Evalytics niet goed. Dit knelpunt is bekend en neergelegd bij de leverancier. Via VU-accounts zijn authorisaties geregeld op de wijze die past bij de rollen en bevoegdheden binnen het onderwijsproces. 

Vertrouwelijke informatie met meerdere gremia delen via MS Teams of iBabs? 
Teams is gekozen als de samenwerkingsomgeving voor de VU. Hierin kun je gericht documenten delen. Echter, voor formele overleggen met vertrouwelijke gegevens werkt de VU standaard met iBab's. Hiermee kun je stukken alleen delen met deelnemers aan een specifiek overleg. Informatie over het werken met Teams en iBabs vind je op vu.nl. 

Rapportages  

Onduidelijke terminologie en omschrijvingen SAC-rapportages 
Loop je hier tegenaan? Doe dan alsjeblieft een suggestie voor verbetering bij:  
SAC planningrapportages of bij Overige SAC rapportages


Financiële dienstverlening via SAP S4 vergt teveel kliks  
Voor de financiële administratie werken we met SAP S4. Over het algemeen moet je hierin vaker doorklikken om een overzicht te krijgen. Dit is inherent aan het systeem. We monitoren of de leverancier hierin verbetering gaat bieden. Tip: eigen ‘views’ maken kan helpen. Bij specifieke/ concrete klachten, doe je een melding bij de betreffende Servicedesk.

Huisvesting 

Ontbreken en opnieuw moeten afstellen van bureaustoelen op de werkplek leidt tot ergernis 
Waar mensen werken, hebben we te maken met elkaars gedrag. Per werkplek is er een stoel beschikbaar. Wanneer iemand die wegneemt en niet terugzet, gaan stoelen zwerven. Dit moeten gebruikers van de kantooromgeving samen oplossen. Tip: maak hierover afspraken met elkaar en spreek elkaar hierop aan. Verdwijnen stoelen echt? Dan kan een vervangende stoel besteld worden via FCO. Dit brengt uiteraard kosten met zich mee. 

Centrale bediening Zonwering in het NU gebouw zorgt voor een gebrek aan daglicht komt werkomstandigheden niet ten goede.  
Voor een zo duurzaam mogelijke klimaatbeheersing is hier bewust voor gekozen voor centrale aansturing. De melding is vaker binnengekomen en naar indieners is deze status in principe gecommuniceerd. Wel zijn knelpunten als ‘de zonwering hele dag gesloten’ opgepakt. 

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam