Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Maandelijkse update status Dagelijkse ergernissen en oplossingen d.d. 11 mei

Welke ergernissen zijn er afgelopen maand opgelost?
Hieronder vind je de status van binnengekomen meldingen per onderwerp. Wil je meer weten over een specifieke melding, neem dan contact op via: vuture@vu.nl.

Meldingen over procedures, werkwijzen etc. kun je het beste doen bij de service desks van onze diensten. Op de service desk pagina op ons serviceportaal lees je waarvoor je bij welke service desk terecht kunt. Voor zaken die daarbuiten vallen, zoeken wij naar oplossingen samen met de dienst waarbij de melding het best past. Hieronder lees je daarvan de status per 11 mei jl.

HRM

Op 1 plek vervangers instellen
De VU heeft bewust gekozen voor een standaard systeem. Hierdoor is maatwerk, zoals het instellen van vervanging op één plaats, niet mogelijk. Op vu.nl vind je meer informatie en uitleg over de ‘vervanging finance-taken en over ‘vervanging HRM taken’. 

Self service bij verlenging of beëindigen dienstverband niet altijd fijn
De VU heeft bewust gekozen voor een standaardsysteem waarin maatwerk niet altijd mogelijk is. Sinds 2012 hanteert de VU een self service-systeem. Workflows hierin worden bij de bron geïnitieerd, dus, waar mogelijk door de medewerker zelf, o.a. om administratieve last bij de leidinggevende te verlagen. Deze werkwijze heeft het aantal wijzigingen dat met terugwerkende kracht wordt ingevoerd substantieel verminderd, omdat in de praktijk blijkt dat de medewerker zelf meer belang heeft om een wijziging snel en op tijd te verwerken dan de leidinggevende. Er is daarom geen reden om de eerder gemaakte systeemkeuze ter discussie te stellen.

Toelage of gratificatie bedrag invullen onmogelijk

Bij de inrichting van het systeem is bewust gekozen om toelagen en gratificaties in percentages te registreren. Hierdoor worden deze bij een wijziging van salaris door een periodieke verhoging, bevordering of een cao-verhoging, automatisch aangepast aan het nieuwe salaris. Bij een vast bedrag is dat niet mogelijk en zouden deze bedragen bij iedere vorm van salariswijziging handmatig moeten worden herberekend.

Dagelijkse Ergernissen

Applicaties

Waarom opent de salarisstrook automatisch in Chrome?
De VU ondersteunt het gebruik van de browsers Microsoft Edge (standaard browser van Microsoft 365) en Google Chrome. De ontwikkelingen van leveranciers hiervan sluiten niet altijd aan bij de specificaties die binnen VU-applicaties van toepassing zijn.

IT en AVC-voorzieningen

Geen 'leenlaptops' voor algemeen gebruik na migratie Windows 11
Leenlaptops zullen als nieuwe variant binnen de dienstverlening van de digitale werkplek aangeboden worden. Deze oplossing zal in 2025 beschikbaar komen.

AVC apparatuur te divers en soms niet werkend
Op de vraag waarom er geen controle lijkt op adequate werking van onze AVC-voorzieningen, is geen pasklaar antwoord. De afdeling Audio Visuele Dienst is bezig met uniformering van onze AV middelen. Echter, er zullen (i.v.m. vervanging) altijd verschillende type apparatuur zijn. Daarom vind je nu via een QR-code ter plaatse instructiefilmpjes over hoe je de AVC-voorziening kunt gebruiken.

Managementinformatie

Ontoereikende managementinformatie over voortgang studieresultaten
We kregen een verzoek om via managementinformatie verschillende inzichten te krijgen over de voortgang per student. Omdat studentdossiers onvoldoende inzichtelijk bleken en de studiegeschiedenis niet goed zichtbaar is (zeker bij lacune).
O.b.v. de beschikbare informatie zijn wij tot de conclusie gekomen dat de ontoegankelijkheid van de gevraagde informatie te maken kan hebben met de functiescheiding (betreft informatie die alleen via de studentdecaan in te zien is) of dat de persoon niet de benodigde authorisatie heeft. Dit kan dus verklaren dat iemand geen rechten heeft en ook niet krijgt omdat dit niet past bij de functie van deze persoon. Zeker bij persoonsgegevens kijkt dit nauw.

Huisvesting

Capaciteit en grootte vergaderzalen
Voor de capaciteit van vergaderzalen zijn we aangewezen op onze huidige VU-huisvesting. Er zijn geen plannen om, aanvullend op de lopende campusplannen, extra zalen te realiseren. Daarvoor ontbreken ook de financiële middelen. Waar mogelijk, kan gekeken worden naar het flexibeler omgaan met de inzet van zalen. Bijvoorbeeld door deze niet alleen in te zetten voor onderwijs, toetsen of bedrijfsvoering. Er is een idee ontstaan om bij de 1e uitgifte een volgorde te hanteren. Als daarna ruimtes beschikbaar zijn, kunnen deze flexibeler ingezet worden. Vanuit VUture is richting de betrokken diensten opdracht gegeven om een plan te maken voor deze flexibelere inzet.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam