Iris studeerde sociale geografie in Utrecht. Na een aantal jaren werkervaring buiten het onderwijs, kwam ze terug naar de universiteit voor haar eerstegraads aardrijkskunde bevoegdheid. Er volgde 13 plezierige jaren voor de klas in het voortgezet onderwijs en ook op de Hogeschool Rotterdam aan de tweedegraads lerarenopleiding Aardrijkskunde en de PABO. Op het Hermann Wesselink College werd ze schoolopleider en begon de samenwerking met de VU. Inmiddels werkt zij al vele jaren als vakdidactica Aardrijkskunde aan de universitaire lerarenopleiding van de VU. In 2013 behaalde Iris aan de VU haar BKO. Tevens is ze geregistreerd lerarenopleider bij de Vereniging voor Lerarenopleiders in Nederlans (Velon).
In 2021 rondde Iris een proefschrift af, gericht op de toekomstgerichtheid van het aardrijkskundeonderwijs. Het leren denken over de wereld van morgen in verschillende scenario’s wordt hierin onderzocht en bepleit. Het denken in scenario’s vormt inmiddels een onderdeel van het examenprogramma aardrijkskunde voor havo en vwo.
Binnen de VU verzorgt ze ook onderwijs over sociale geografie, voornamelijk aan aardwetenschappers. Deze vakken vormen een krachtige tandem met de didactische vakken die centraal staan op de lerarenopleiding. Iris geeft binnen de lerarenopleiding de vakken vakdidactiek, algemene didactiek en peergroup. Binnen de Bètafaculteit geeft ze sociale geografie. Momenteel maakt ze deel uit van een team dat de professionalisering van werkplekbegeleiders en mentoren onderzoekt.
Publicaties
Berg, G., Bosschaart, A., Kolkman, R. J., Pauw, I., van der Schee, J. A., & Vankan, L. (2009). Vakdidactiek handboek aardrijkskunde. ILO.
van der Schee, J. A., Pauw, I., & Vankan, L. (2009). Meer dan een goede les. In G. van den Berg (Ed.), Vakdidactiek handboek aardrijkskunde (pp. 303-349). ILO.
Beneker, T., van der Vaart, R., & Pauw, I. (2011). Globales Bewusstsein, Eine studie zu Einstellungen Deutscher, Niederländischer und Finnischer Jugendlicher. Praxis, (Juli/August), 22-27.
Pauw, I. (2015). Educating fot the future; the position of school geography. International Research in Geographical and Environmental Education. https://doi.org/10.1080/10382046.2015.1086103
Pauw, I., & Béneker, T. (2015). A futures perspective in Dutch geography education. Futures, 66, 96-105. https://doi.org/10.1016/j.futures.2015.01.001
Pauw, I., van der Schee, J., Béneker, T., & R. Vaart, V. D. (2018). Students' Abilities to Envision Scenarios of Urban Futures. Journal of Futures Studies, 23(2), 45-66. https://doi.org/10.6531/JFS.201812_23(2).0004
Westbroek, H. B., de Vries, B., Jongejan, W., Kaal, A. A., & Pauw, I. (2018). Opleiden voor de toekomst: Hoe praten over onderzoek professionele ruimte creëert. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 39(4), 49-64. http://www.lerarenopleider.nl/velon/blog/j2018/opleiden-voor-de-toekomst-hoe-praten-over-onderzoek-professionele-ruimte-creeert/
Pauw, I. (2021). Envisioning Futures in School Geography. Vrije Universiteit Amsterdam.