Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Iris Pauw

Vakdidacticus aardrijkskunde, docent sociale geografie, coördinator Peergroup

Iris studeerde sociale geografie in Utrecht. Na een aantal jaren werkervaring buiten het onderwijs, kwam ze terug naar de universiteit voor haar eerstegraads aardrijkskunde bevoegdheid. Er volgde 13 plezierige jaren voor de klas in het voortgezet onderwijs en ook op de Hogeschool Rotterdam aan de tweedegraads lerarenopleiding Aardrijkskunde en de PABO. Op het Hermann Wesselink College werd ze schoolopleider en begon de samenwerking met de VU. Inmiddels werkt zij al vele jaren als vakdidactica Aardrijkskunde aan de universitaire lerarenopleiding van de VU. In 2013 behaalde Iris aan de VU haar BKO. Tevens is ze geregistreerd lerarenopleider bij de Vereniging voor Lerarenopleiders in Nederlans (Velon).

In 2021 rondde Iris een proefschrift af, gericht op de toekomstgerichtheid van het aardrijkskundeonderwijs. Het leren denken over de wereld van morgen in verschillende scenario’s wordt hierin onderzocht en bepleit. Het denken in scenario’s vormt inmiddels een onderdeel van het examenprogramma aardrijkskunde voor havo en vwo.

Binnen de VU verzorgt ze ook onderwijs over sociale geografie, voornamelijk aan aardwetenschappers. Deze vakken vormen een krachtige tandem met de didactische vakken die centraal staan op de lerarenopleiding. Iris geeft binnen de lerarenopleiding de vakken vakdidactiek, algemene didactiek en peergroup. Binnen de Bètafaculteit geeft ze sociale geografie. Momenteel maakt ze deel uit van een team dat de professionalisering van werkplekbegeleiders en mentoren onderzoekt.

Publicaties
Berg, G., Bosschaart, A., Kolkman, R. J., Pauw, I., van der Schee, J. A., & Vankan, L. (2009). Vakdidactiek handboek aardrijkskunde. ILO.

van der Schee, J. A., Pauw, I., & Vankan, L. (2009). Meer dan een goede les. In G. van den Berg (Ed.), Vakdidactiek handboek aardrijkskunde (pp. 303-349). ILO.

Beneker, T., van der Vaart, R., & Pauw, I. (2011). Globales Bewusstsein, Eine studie zu Einstellungen Deutscher, Niederländischer und Finnischer Jugendlicher. Praxis, (Juli/August), 22-27.

Pauw, I. (2015). Educating fot the future; the position of school geography. International Research in Geographical and Environmental Educationhttps://doi.org/10.1080/10382046.2015.1086103

Pauw, I., & Béneker, T. (2015). A futures perspective in Dutch geography education. Futures66, 96-105. https://doi.org/10.1016/j.futures.2015.01.001

Pauw, I., van der Schee, J., Béneker, T., & R. Vaart, V. D. (2018). Students' Abilities to Envision Scenarios of Urban Futures. Journal of Futures Studies23(2), 45-66. https://doi.org/10.6531/JFS.201812_23(2).0004

Westbroek, H. B., de Vries, B., Jongejan, W., Kaal, A. A., & Pauw, I. (2018). Opleiden voor de toekomst: Hoe praten over onderzoek professionele ruimte creëert. Tijdschrift voor Lerarenopleiders39(4), 49-64. http://www.lerarenopleider.nl/velon/blog/j2018/opleiden-voor-de-toekomst-hoe-praten-over-onderzoek-professionele-ruimte-creeert/

Pauw, I. (2021). Envisioning Futures in School Geography. Vrije Universiteit Amsterdam.

Ga hier terug naar de teampagina van VU Lerarenacademie.

Snelle navigatie VU Lerarenacademie

Ga hier direct terug naar de homepage van de VU Lerarenacademie.
Veelbezochte cursussen: Lesson StudyOpleiding voor LerarenopleidersULO
Cursussen per doelgroep: lerarenschoolopleiderszij-instromers

Wilt u een vraag aan een van onze medewerkers stellen? Neem dan contact op met Vivian van Piggelen, medewerker studentzaken, lerarenacademie@vu.nl.

Of bel ons op: 020 598 9279 (op ma en wo tussen 9.00-16.00 uur). 

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam