Programma's en evenementen rondom mindfulness en meditatie

Laatst gewijzigd op 17 januari 2024
Hier vind je een overzicht aan activiteiten over meditatie en mindfulness die georganiseerd worden op de VU campus

Evenementen rondom meditatie en mindfulness op VU Campus

• Wekelijkse boeddhistische en christelijke meditaties van NEWConnective

NEWConnective biedt de volgende wekelijkse meditaties

Boeddhistische meditatie: elke woensdag van 12:45 uur tot 13:15 uur in de Stilteruimte (HG-1A57). Neem deel aan een begeleide boeddhistische meditatie en deel een stille beoefening met anderen.

Je bent verder van harte welkom om de Stilteruimte (HG-1A57) te gebruiken voor elke ideologische of religieuze stiltepraktijk wanneer er geen activiteiten plaatsvinden.

• Tai Chi georganiseerd door VU in Beweging en VU sportcentrum

Tai-Chi is een initiatief van VU in Beweging en VU sportcentrum om studenten en werknemers meer te laten bewegen. Elke dinsdag en donderdag zijn er twee Tai Chi-sessies (van 12:30-12:45 en van 13:00-13:15) op het basketbalveld. De Tai Chi wordt aangekondigd met een gongslag. Aanmelden is niet nodig.

• Meditaties in de Mindful Library

Momenteel is er een wekelijkse meditatiegroep in de Mindful Library als samenwerking tussen NEWConnective en de Universiteitsbibliotheek project omboeken.

Meditatiegroep, elke maandag van 12:55 tot 13:15 uur in de Stilteruimte (HG-1A57). Neem in stilte deel aan deze meditatiesessie, en mediteer op welke manier je maar wil. Na afloop delen we onze ervaringen.

• Maandelijkse Mindful Meetup van de Mindful Library

Kom naar de VU Mindfulness Meet-up! Deze maandelijkse evenementenreeks richt zich op de hele VU-gemeenschap en inspirerende gesprekken over zingeving en mindfulness combineert met een geleide meditatie door een ervaren gids.

De Mindful Meet-up is een evenement waarin er elke maand rond een ander thema theorie rondom mindfulness en meditatie wordt gecombineerd met het uitproberen in de praktijk. Of het nu gaat over lichamelijkheid, kalligrafie of origami bij de Mindful Meet-up vind je andere mensen die zich bezig houden met meditatie, spiritualiteit, zingeving of self-improvement.

• Kennismaking met Mindfulness cursus van SOZ

Deze training van Student en Onderwijszaken geeft je een inleiding in mindfulness. We laten je kennis maken met de beginselen van mindfulness, zodat je de eerste stappen kunt zetten richting een meer ontspannen basishouding in het leven. In de training leer je – op een laagdrempelige manier - meer in het nu te leven. Je ervaart hoe je met meer aandacht in het dagelijks leven kunt staan en leert hoe mindfulness je kan helpen met het studeren. Er zijn geen matjes of kaarsjes. Het uitgangspunt is down-to-earth.

De cursus wordt gegeven in het Engels en bestaat uit 5 bijeenkomsten van 1 uur en 45 minuten. Meld je aan of bekijk de details.