Voorzieningen voor mensen met een beperking

Op de terreinen en in de gebouwen van de Vrije Universiteit zijn verschillende voorzieningen voor studenten, medewerkers en bezoekers met een beperking.

In de nabije omgeving van alle gebouwen zijn parkeerplaatsen voor mensen met een beperking. Daarnaast heeft ieder gebouw minimaal één ingang voor rolstoelgebruikers en zijn alle restaurants en de bibliotheek rolstoeltoegankelijk. Verder is er een aantal aangepaste toiletten

Heb je een beperking en een bepaalde mate van toegankelijkheid nodig? Dan is het altijd goed om contact op te nemen met:

Toegang gebouwen

De gebouwen op de VU hebben tenminste één rolstoeltoegankelijke ingang. Niet alle ruimtes zijn toegankelijk en om gebruik te maken van bepaalde liften heb je een liftpast nodig (aan te vragen via bovengenoemde mailadressen).

Een toegangspas voor de rolstoeltoegankelijke ingangen bij W&N gebouw (1083-A) en bij het Hoofdgebouw vanaf het binnenterrein zijn aan te vragen via de toegangsbeheer.fco@vu.nl. Toegangsbeheer is geopend tussen 09.00 en 16.00 uur. Als medewerker of huurder vraag je toegang aan via de serviceportal: VU-pas rechten wijzigen.

De meeste gebouwen hebben een of meer liften voor de toegang voor mensen met een beperking. Deze liften zijn voorzien van een intercom en camera om je als het nodig is bij de receptie te melden.

Parkeren op het VU Campusterrein

Alle bezoekers, medewerkers en studenten die in het bezit zijn van een landelijke ontheffing wegens een beperking kunnen in aanmerking komen voor een (tijdelijke) parkeerpas voor het VU campusterrein.

• Bezoekers die wegens een beperking gebruik willen maken van de parkeergelegenheid op het VU campusterrein sturen een mail naar servicedesk.fco@vu.nl.
  • Ben je medewerker en in het bezit van een geldige gehandicaptenparkeerkaart? Vraag dan een parkeervergunning aan via Parcfacility.
  • Ben je student? Vul dan het formulier Aanvraag parkeerpas voor VU-studenten met een functiebeperking in.
  • Ben je niet in het bezit van een landelijke of Europese handicapkaart? Maak dan een afspraak met Mariëlle Rozemond via 020-5989010 of m.h.rozemond@vu.nl van de HRMAM om te laten bepalen of je voor de pas in aanmerking komt.

Alle informatie over parkeren op de VU vind je op parkerenbijvu.nl.

Faciliteiten studenten

In alle gebouwen zijn gastdames/-heren aanwezig die je kunnen helpen. Voor de studenten zijn daarnaast de volgende faciliteiten beschikbaar:

• Liftpas
  • Persoonlijk kluisje (voor bijv. het opbergen van kleinere hulpmiddelen/studieboeken)
  • Rustruimte
  • Stallingruimte grotere hulpmiddelen
  • Uitleenservice software/hardware die het studeren makkelijker kunnen maken via het Audiovisueel Centrum (AVC) en UC-IT
  • Ringleiding in college- en evenementenzalen
  • Verstelbare tafels en stoelen e.d. in de grotere collegezalen
  • Extra begeleiding of ondersteuning

Meer informatie voor studenten

Meer informatie voor studenten is te vinden op studeren met een functiebeperking aan de VU.

Heb je vragen omtrent studeren met een functiebeperking?

Neem contact op met het Infopunt!

De studieadviseur van jouw opleiding is je eerste aanspreekpunt voor het aanvragen van voorzieningen.

Plan een online afspraak in via de agenda. Een medewerker van het Infopunt neemt dan telefonisch contact met je op.

Mail naar infopuntsmf.soz@vu.nl.

Het Infopunt is een pilot binnen de VU en nog in ontwikkeling. Ideeën zijn van harte welkom.