Omgaan met alcohol op de VU

Op de VU hechten we veel waarde aan het welzijn van studenten en medewerkers, daarom zet de VU zich verder in op preventie en gezondheidsbevordering.

Uit het Nationaal Preventieakkoord is gebleken dat alcohol naast roken en overgewicht een van de drie grote probleemveroorzakers is voor de gezondheid. Naast dat roken al verboden is op de campus, willen we nu op verschillende manieren meer bewustzijn creëren over de mogelijke gevolgen van alcohol.

In 2023 heeft het College van Bestuur het document ‘Omgaan met alcohol op de VU’ samengesteld. Hierin staan alle stappen die nodig zijn om problematisch alcoholgebruik bespreekbaar te maken en te verminderen. Dit geldt niet alleen voor de VU, maar ook voor studie-, studenten- en sportverenigingen die aan de VU zijn verbonden. Jaarlijks vindt voor bestuursleden een training plaats om aandacht te besteden aan het signaleren en aanspreken en geven we tips voor het omgaan met incidenten.

Geen alcoholverbod, wel goede alternatieven

Anders dan bij roken, is het op de campus wel toegestaan om alcohol te consumeren zolang dit buiten onderwijsactiviteiten gebeurt. Wel bieden we hiernaast genoeg aantrekkelijke alcoholvrije keuzes aan voor studenten en medewerkers die niet (willen) drinken. Door ervoor te zorgen dat studenten en medewerkers hier zelf ook rekening mee houden bij het organiseren van borrels, kan iedereen zich welkom en comfortabel voelen op onze evenementen.

Hulp bij minder drinken

Wil je graag minderen of stoppen met drinken? Bekijk dan de studentenwelzijn pagina voor meer informatie en alle mogelijkheden die de VU aanbiedt. VU-medewerkers kunnen hiervoor terecht bij de bedrijfsarts, bij bedrijfsmaatschappelijk werk (BMW) of bij een vertrouwenspersoon. Het gesprek is vertrouwelijk en doorverwijzing is mogelijk.

Alcohol kan soms ook de oorzaak zijn van vervelende situaties. Ben je op de hoogte van onwenselijke of onveilige situaties die zijn ontstaan door gebruik van alcohol? Bekijk dan de pagina ongewenst gedrag.