Diamant Open Access: duurzame publicatie-alternatieven

Wanneer onderzoeksresultaten via de diamanten route zijn gepubliceerd, zijn ze voor de lezer direct gratis toegankelijk op het platform van de uitgever. De auteurs betalen geen publicatiekosten (Article Processing Charges of APC’s). In plaats daarvan steunen instellingen, beroepsverenigingen of fondsen deze uitgevers/platformen zonder winstoogmerk.

Non-profit en scholarly-led
Diamanten uitgevers maken vaak gebruik van vrijwillige arbeid. Deze wordt geleverd door wetenschappers die zich opstellen als editor of peer reviewer. Hierdoor kunnen de kosten van redactie, peer review, online publicatie & hosting laag worden gehouden. Bovendien zijn diamanten initiatieven vaak opgezet binnen de academische gemeenschap. Hierdoor dragen ze bij aan een betaalbaar, duurzaam en divers publicatielandschap.

Wat doen wij?
De VU zet zich in voor de ontwikkeling van steeds meer duurzame, kostenbeperkte alternatieve Open Access-publicatieplatforms (bijv. not-for-profit en door de overheid beheerde platforms) en andere community- gedreven initiatieven/diensten/infrastructuur die de academische soevereiniteit over wetenschappelijke kennis vergroten.

De VU wil medewerkers aanmoedigen om bij te dragen aan de open science-vernieuwingen van het publicatiesysteem, bijvoorbeeld door werk vooraf te registreren,  resultaten vroegtijdig te delen als preprint en zich in te zetten voor open (post-publicatie) peer review. De Universiteitsbibliotheek kan ook helpen bij het opzetten van open access journals.

Ben je op de hoogte van een belangrijke diamanten uitgever of tijdschrift binnen jouw vakgebied dat de steun van de VU verdient? In 2023 wordt een steunfonds opgezet voor Diamant Open Access. Neem contact op met het Open Access Team via openaccess@vu.nl.

Heb je vragen over Open Access publiceren?

Neem contact op met het Open Access-team van de Universiteitsbibliotheek!

openaccess@vu.nl