Career Services - Faculteit der Bètawetenschappen

Career Services van de Faculteit der Bètawetenschappen helpt je met de voorbereiding op je loopbaan.

Binnen de Bèta Faculteit vinden we het belangrijk dat studenten goed worden voorbereid op de arbeidsmarkt binnen of buiten de academische wereld. Om die reden hebben opleidingen hier in hun programma aandacht voor. Naast de activiteiten op opleidingsniveau organiseren onze studenten hun eigen netwerkmomenten en carrièredagen via de verschillende studieverenigingen. Tot slot, zijn er allerlei VU brede initiatieven waar jij je als student bij kan aansluiten. Je loopbaan is al begonnen en op deze pagina vind je wat we doen voor jou én wat je zelf kan doen als je je afvraagt wat je na je studie wilt doen.

Tijdens je opleiding

In het curriculum van bijna alle BA opleidingen zitten vakken die jou specifiek voorbereiden op je loopbaan of deze nu aan onze faculteit is voor het volgen van een master of dat je direct aan het werk gaat. Lees erover in de studiegids van jouw opleiding.

In al onze opleidingen komen gastsprekers uit het werkveld langs. Op deze manier kom je in aanraking met mogelijke werkvelden waar jij later aan de slag kan gaan.

Veel van onze opleidingen hebben verplichte stages, veldwerk en andere onderwijsvormen waarbij jij in aanraking komt met het werkveld. Als je vragen hebt over het regelen van een stage kan je contact opnemen met de stagecoördinator van jouw opleiding. Hier lees je meer over de stage. Bij vragen over het volgen van een relevante minor of de meest geschikte master kan je een afspraak maken met jouw studieadviseur. Zij helpen jou graag bij het maken van de juiste keuze.

In je vrije ruimte kan je ook naar het buitenland. Hiervoor kan je het beste contact opnemen met het international office. Zij hebben een Outgoing Student Exchange Team dat voor al je vragen klaar staat. Je kan ook met vragen bij de studieadviseur terecht.

Naast je opleiding

Het is handig om je al tijdens je studie af te vragen waar je energie van krijgt en waar je goed in bent. Via deze link krijg je toegang tot handige loopbaantesten. Deze testen helpen je bij het nadenken over wie je bent en wat voor soort werk bij je past. Er zijn veel verschillende testen beschikbaar, bijvoorbeeld een persoonlijkheidstest, beroepentest en competentietest. Voor tips over het schrijven van een goed cv en motivatiebrief staan speciaal ontwikkelde filmpjes online. Tot slot, kan je je CV via CareerSet uploaden en krijg je constructieve feedback, gebaseerd op tientallen belangrijke criteria waar recruiters en werkgevers op letten.

Binnen de VU en de faculteit worden verschillende events georganiseerd, zodat je je verder kan verdiepen op het werkveld na je studie. Kijk op de website van de betreffende studieverenigingen om te zien welke events jou aanspreken. Ook zijn er jaarlijkse evenementen die voor iedere studie relevant zijn.

Als je ondernemend van aard bent, biedt de VU al tijdens je studie mogelijkheden om potentieel een eigen bedrijf te starten. Via het demonstrator lab bieden we je ondersteuning bij je eerste stappen naar een succesvolle onderneming.