Waarom bij ons studeren? RCH

"Aan de VU geven we studenten een andere visie mee. Wij willen juristen opleiden die weten hoe het recht écht werkt. Na je studie aan de VU ben je als jurist beter uitgerust voor de praktijk. Daarvan ben ik overtuigd."

Lodewijk Smeehuijzen - Hoogleraar Privaatrecht

Vijf redenen

• Law in Action

Je leert alle juridische ins en outs van wet- en regelgeving én brengt het recht in actie. Wij leiden je op tot een jurist die niet alleen de regels kent, maar ook snapt hoe het recht mens en maatschappij beïnvloedt. Hoe kan het recht helpen een probleem in de samenleving op te lossen? Welke dilemma’s spelen daarbij een rol? En hoe pakt wetgeving in de praktijk uit? Veel docenten werken ook in de rechtspraktijk en kunnen uit eigen ervaring vertellen. Ook zijn er regelmatig gastcolleges. Of je werkt in een clinic aan pro deo advies voor start-ups of asielzoekers. Law in action noemen wij dat.

• Kleinschalig

Je wordt uitgedaagd met studentgericht onderwijs en door kleinschalige werkgroepen waarin volop ruimte is voor discussie en diepgang. Het contact met je docenten is laagdrempelig en het onderwijs is goed georganiseerd.

• Goede studiebegeleiding

In de bacheloropleidingen Criminologie, Notarieel Recht en Rechtsgeleerdheid word je begeleid door een zogenaamde leerlijncoach. Dit is een ouderejaarsstudent. Door het voeren van regelmatige gesprekken (individueel en in groepsverband) krijg je meer inzicht in je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Dit helpt je tijdens je opleiding maar ook zeker in je verdere loopbaan.

Weet je niet welke keuzevakken of minoren je wilt kiezen? Loop je vast tijdens je studie? Of twijfel je over je studiekeuze? Dan kun je terecht bij een van de studieadviseurs. Wil je je alvast voorbereiden op een stage of je loopbaan? Dan kun je terecht bij Career Services. Een CV-check, oefengesprek voor een sollicitatie of een LinkedIn-check gesprek, onze careercoaches helpen je graag. Ook verzorgen zij regelmatig workshops en events ter voorbereiding op je loopbaan.

• Docenten uit de praktijk

Veel van onze docenten hebben een achtergrond als rechter, advocaat, consultant, bedrijfs- of overheidsjurist. Zij behoren tot de top binnen hun vakgebied en kunnen jou dus als geen ander wegwijs maken in de juridische wereld. Het onderwijsmateriaal wordt ook vaak samen met de praktijk ontwikkeld. En al vroeg maak je kennis met de arbeidsmarkt: spreek met de rechter na een zitting in de rechtbank, bezoek het International Criminal Court, volg college in een advocatenkantoor op de Zuidas, ga op excursie naar een opvangcentrum voor asielzoekers, of schrijf mee aan een wetsvoorstel voor de Tweede Kamer.

• VU-campus

Je leert en leeft op de compacte VU campus. Dat voel je meteen: een sterk gemeenschapsgevoel en een bruisend studieleven. Je volgt er je colleges en werkgroepen en kunt ook deelnemen aan tal van activiteiten die je studietijd verrijken. De Faculteit der Rechtsgeleerdheid bevindt zich in het Initium. Het Concilium op de tweede etage is het bruisende hart van onze faculteit. Hier loop je binnen bij de diverse studieverenigingen, werk je samen in de studieruimtes, of haal je lekkere koffie. In de zomer zitten studenten en docenten graag buiten op de Teletubbie heuvel naast het Initium.

Ook voor ontspanning ben je op het centrale campusplein op de juiste plek, bijvoorbeeld om een hapje te eten, films te kijken of wat te drinken. Verder vind je hier een supermarkt, 3D debatcentrum, beach volleybalveld en zelfs een espressobar. Je ontmoet gemakkelijk medestudenten van alle opleidingen die de VU rijk is. Bovendien bevindt de VU campus zich midden op de Zuidas in Amsterdam. De VU is dus uitstekend bereikbaar met het openbaar vervoer en met de fiets.

Gerelateerd