Onderzoeksthema’s zijn onder meer het herstel van historisch onrecht, slavernij, strafrechtstheorie, Byzantijns recht, receptie van Romeins recht, de democratische rechtsstaat en de uitdagingen van populisme en exceptionalisme, evenals de rol van het recht in de regulering van biotechnologie.
De afdeling beschikt over vier kernleerstoelen: Encyclopedie der Rechtswetenschap en Rechtsfilosofie (prof. mr. Wouter Veraart), Rechtsgeschiedenis (prof. dr. mr. Hylkje de Jong), Methoden van recht en rechtswetenschap (prof. dr. Bart van Klink), en Recht, ethiek en biotechnologie (prof. mr. dr. Britta van Beers). Deze leerstoelen bieden een diepgaande benadering van het recht, zowel in een historische als een hedendaagse context.
In het kader van de leerstoel Encyclopedie der Rechtswetenschap en Rechtsfilosofie worden onder meer de vakken Inleiding in de Rechtswetenschap, Encyclopedie der Rechtswetenschap I en II en Encyclopedie Criminologie verzorgd. In deze vakken worden studenten uitgedaagd na te denken over verschillende opvattingen en theorieën over recht en rechtvaardigheid in het licht van maatschappelijke vraagstukken. Daarnaast is de leerstoel nauw verbonden met het masterprogramma Philosophy of Law and Governance, dat in samenwerking met de Afdeling Filosofie van de Faculteit der Sociale en Geesteswetenschappen wordt verzorgd en waarin studenten hun filosofische en juridische interesses verder kunnen verdiepen. Het rechtsfilosofisch onderzoek richt zich op thema’s op het snijvlak van recht, onrecht en moraal binnen Europees en internationaal recht, strafrecht, en op vraagstukken rond het herstel van onrecht uit het koloniale verleden of met betrekking tot de Tweede Wereldoorlog.
De leerstoel Rechtsgeschiedenis richt zich voornamelijk op het op innovatieve wijze verkennen en analyseren van rechtshistorische vraagstukken uit de vroegmoderne periode. Ter ondersteuning en bevordering van dit onderzoeksprogramma is het Centre of Digital European Legal History (CODE) opgericht, dat fungeert als platform voor interdisciplinair en digitaal georiënteerd rechtshistorisch onderzoek. In het onderwijs worden twee vakken aangeboden. Het vak Rechtsgeschiedenis biedt inzicht in de historische ontwikkeling van het recht en toont de wortels van het hedendaagse recht in samenhang met dat van andere landen in continentaal Europa. Het mastervak Europese Rechtsgeschiedenis: Van Archieven tot AI richt zich op innovatief onderzoek naar primaire bronnen en biedt studenten inzicht in de receptie van Romeins recht.
De leerstoel Methoden van recht en rechtswetenschap richt zich op het ontwikkelen van juridische vaardigheden die essentieel zijn voor zowel de academische wereld als de rechtspraktijk. In de vakken Juridische vaardigheden, Pleitoefening en Methoden van recht en rechtswetenschap komen juridische argumentatie, wetenschappelijk schrijven, mondelinge presentatie en rechtswetenschappelijk onderzoek aan bod. Studenten maken niet alleen kennis met de theorie, maar leren ook hoe zij juridische methoden effectief kunnen toepassen op concrete, complexe vraagstukken in de praktijk.
Het onderwijs en onderzoek van de leerstoel Recht, ethiek en biotechnologie is gericht op rechtsfilosofische vraagstukken rondom de regulering van biotechnologische ontwikkelingen. De mogelijkheden die onder meer kunstmatige voortplanting, neurotechnologie en genetische technieken bieden om diep in het menselijk leven in te grijpen, confronteren de samenleving met complexe dilemma’s die raken aan de fundamenten van de rechtsorde. In de vakken Recht, ethiek en biotechnologie, Bioethics, technology and law en Law and ethics of reproductive technologies worden studenten uitgedaagd om deze dilemma’s op juridisch, filosofisch en maatschappelijk niveau te bestuderen, en een eigen academisch standpunt over deze kwesties in te nemen.