Hoe schrijf ik in een academische stijl?

Vraag je je af wat de academische schrijfstijl voor je scriptie moet zijn? Of zegt je scriptiebegeleider dat jouw scriptietekst niet voldoet aan de eisen omdat die bijvoorbeeld te subjectief of informeel is? Dan helpt deze online workshop je op weg. Je gaat direct aan de slag met je eigen tekst.

We behandelen een aantal kenmerkende eigenschappen van een academische stijl in het Nederlands, oefenen ermee en bespreken kort wat hun functie is. Daarna kijken we naar tekstmateriaal (lengte ongeveer 2 A4) dat je van tevoren hebt ingeleverd bij de docent. Zo kunnen we de stijl van deze teksten vergelijken met de academische stijl die de begeleiders verwachten.

Op basis van deze vergelijking kun je tijdens de workshop alvast oefenen met het herschrijven van je eigen tekstmateriaal. Je krijgt scherp wat er nog moet gebeuren en hoe je dat aanpakt. De workshop is zo opgezet dat je als deelnemer veel zelf oefent, (ook) aan de hand van je eigen tekst. Aan het eind van de workshop ontvang je een kleine handleiding over academische stijl, waarmee je zelf verder kunt werken.

Docent
Nel de Jong

Duur
De workshop duurt 1 uur en 45 minuten. Je hoeft niets voor te bereiden, alleen vooraf een tekst van max. twee A4 inleveren waarmee je tijdens de workshop aan de slag wilt gaan.

Datum en tijd
In de zomer is het ALP gesloten. De nieuwe data worden begin september bekend gemaakt.

Aantal deelnemers
Maximaal 15

€ 20,-

Inschrijven en contact
Voor informatie, vragen en inschrijven kun je een mail sturen naar de cursusadministratie van het ALP: alp.fgw@vu.nl. Vermeld hierbij de workshopcode en titel: SCH-W-NL-1 / Hoe schrijf ik in een academische stijl?

Waarmee kunnen we je helpen?

Voor VU-medewerkers: neem contact met ons op voor informatie over het ALP-aanbod of over taalbeleidskwesties binnen de opleiding of faculteit.

Dr. Gea Dreschler, wetenschappelijk directeur ALP

Dr. Nel de Jong, coördinator ALP Nederlands (NT1, NT2)

Voor studenten: neem voor vragen over een cursus, workshop of coaching contact op met de ALP cursusadministratie.