Onze eerste onderzoekslijn richt zich op de etiologie, diagnostiek en behandeling (farmacologisch en psychosociaal) van aandachts- en gedragsproblemen bij kinderen, waaronder kinderen met aandachtstekort, hyperactiviteit, impulsiviteit, opstandig en / of agressief gedrag (Luman, Oosterlaan, Noordermeer, van der Plas, Staff, van Boven, de Jong, van Houdt). De onderzoeksgroep is aangesloten bij het PAINT Consortium, een samenwerkingsverband van onderzoekers en clinici waarbinnen onderzoek wordt gedaan naar psychosociale interventies voor kinderen met aandachts- en gedragsproblemen, waaronder ouder- en lerarentraining. De onderzoeksgroep maakt ook deel uit van de Academische Werkplaats ADHD en Druk gedrag, waar praktijk en wetenschap samenwerken. Eén van de projecten richt zich op een groot cohort van volwassenen die in hun jeugd een diagnose ADHD (aandachtdeficiëntie / hyperactiviteitstoornis) kregen, hun familieleden en een groep mensen zonder ADHD diagnose, het longitudinale neuroIMAGE project.. Deze studie richt zich op een breed scala aan uitkomstmaten waaronder sociaal-emotioneel en adaptief functioneren, en een groot scala aan predictoren, waaronder hersen- (fMRI, DTI) en neurocognitieve functies variërend van motorische vaardigheden tot hogere orde cognitieve controleprocessen.
Een tweede onderzoekslijn richt zich op het stimuleren van zelfregulatie, onder andere bij jonge leerlingen in de basisschool. Voor dit project wordt een kennisplatform gebouwd over wat zelfregulatie is en hoe het ondersteund kan worden (Slaats, Ebbes, van Houdt en Luman). Gerelateerd aan dit zelfregulatieonderzoek zijn studies naar de impact van muziek op uitvoerende functies bij reguliere schoolkinderen (Janson, Scherder, Luman, Noordermeer) en bij kinderen met cerebrale parese (Zuiderbaan, Scherder).
Een derde onderzoekslijn richt zich op neurocognitieve functies in relatie tot gedragsuitkomsten, onder andere bij peuters en kleuters (Urbanus, Van Houdt) en bij kinderen (ontwikkeling COTAPP-tool, www.cotapp.nl). In deze studies worden verschillende methoden gebruikt, zoals (neuro)cognitieve taken, observaties, vragenlijsten en eye-tracking om onderzoek te doen bij zowel typisch ontwikkelende kinderen (o.a. CARES-studie) als kinderen met kwetsbare ontwikkeling (o.a. kinderen met chromosomale variaties).
De onderzoeksgroep staat bekend om de ontwikkeling van geavanceerde computergestuurde paradigma's (zie bijvoorbeeld www.cotapp.nl) en het gebruik van nieuwe technieken, waaronder ecologically momentary assessments (EMA) studies. De relatie tussen neurocognitieve metingen en de structuur en functie van het centrale zenuwstelsel wordt bestudeerd met behulp van psychofysiologische metingen en beeldvormingstechnieken, waaronder EEG, (f)MRI, fNIRS en DTI.
Prof. dr. Jaap Oosterlaan is ook verbonden aan de Emma Neuroscience Group van het Emma Kinderziekenhuis, Amsterdam UMC. Samen met dr. Marsh Königs is hij verantwoordelijk voor onderzoek naar de effecten van ziekte en behandelingen op het functioneren van het centrale zenuwstelsel bij kinderen, waaronder onderzoek naar de effecten van vroeggeboorte en traumatisch hersenletsel en studies naar de invloed van motoriek op gedrags- en cognitief functioneren (Vermeulen).
BETROKKEN MEDEWERKERS
B.F. (Barbara) Haverkamp, PhD student
S.R.C. (Suzanne) de Jong, PhD student
A. (Anna) Meijer, PhD student
A.I. (Anouck) Staff, PhD student
G.T. (Gerben) Vermeulen, PhD student
N. E. (Noa) van der Plas, PhD student
M.E. (Marlijn) Janson, PhD student
J.A. (Jule) Zuiderbaan, PhD student
E.E. (Emmy) van Boven, PhD Student
K. (Karen) Vertessen, PhD student en Kinderpsychiater
R. Ruther Ebbes, Post-doc
D. (Daina) Crafa, Universitair Docent
Dr. S.D.S. (Siri) Noordermeer, Universitair Docent
E.L. (Evelien) Urbanus, Universitair Docent
Dr. M. (Marjolein) Luman, Universitair Hoofddocent
Prof. dr. J. (Jaap) Oosterlaan, Hoogleraar
Prof. D.I.E. (Dorine) Slaats-Willemse, Hoogleraar