HDC Bibliografie van Nederlandse Protestantse Periodieken (BNPP)

De Bibliografie van Nederlandse Protestantse Periodieken (BNPP) beschrijft de protestantse periodieken die sinds 1800 in Nederland zijn verschenen.

Het Nederlands protestantisme staat bekend bekend om haar leescultuur. Periodieken behoren daarom tot een van de belangrijkste bronnen van haar geschiedenis.

In het tijdschrift is de stroom van de tijd van maand tot maand, van week tot week, of soms van dag tot dag vastgelegd. Minder individueel dan een brief en actueler dan een uitgave in boekvorm, bieden kranten en tijdschriften informatie over de samenleving waarin ze verschenen, de redacties die ze samenstelden en de lezersgroep waarvoor ze bedoeld waren.

In 1988 begon het Historisch Documentatiecentrum dan ook aan de Bibliografie van Nederlandse Protestantse Periodieken (BNPP). Dit resulteerde in een inventarisatie en beschrijving van meer dan 3.200 protestantse periodieken die sinds 1800 in Nederland zijn verschenen. Het project werd opgezet in overleg en samenwerking met het Katholiek Documentatiecentrum (Radboud Universiteit, Nijmegen), dat al in 1973 begonnen was met de Bibliografie van Katholieke Nederlandse Periodieken (BKNP). Een groep van circa 25 toegewijde vrijwilligers heeft door het hele land periodieken beschreven. Titels, ondertitels, looptijden, eigenaren, drukkers, formaten, frequenties, oplages, prijzen, foto’s, tekeningen, redacties en medewerkers werden systematisch opgetekend.

In totaal zijn er 10 gedrukte delen verschenen, met beschrijvingen van meer dan 3.000 titels. In maart 2013 werd het BNPP-project afgesloten met de verschijning van het 10e (register-)deel.

Wil je meer informatie over het BNPP? Neem contact op met de conservator!

Meer weten over de collectie HDC | Protestants Erfgoed?

Neem contact op met Myrthe Bleeker, conservator archieven van de Universiteitsbibliotheek

m.i.bleeker@vu.nl