Studenten aan de slag met echte zaken in Migration Law Clinic

In de Migration Law Clinic gaan studenten aan de slag met complexe vraagstukken. Recent is er een third party intervention ingediend bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM).

De Migration Law Clinic en de Legal Clinic on Human Rights and Migration Law van de International University College van Turijn hebben deze third party intervention gezamenlijk ingediend bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) in de zaak H.A. t Italië.

De zaak gaat over een Tunesische migrant die op verschillende plekken in Italië van zijn vrijheid is beroofd zonder dat daar een wettelijke basis voor was in het Italiaanse recht. De Italiaanse studenten en de VU-studenten hebben samen onderzoek gedaan en ieder hun eigen expertise ingebracht: de Italiaanse studenten richtten zich op de situatie in Italië, terwijl de VU studenten zich bezig hielden met rechtspraak van het EHRM.

In de Migration Law Clinic gaan studenten aan de slag met echte zaken over Europees Migratierecht, bijvoorbeeld op het gebied van asiel, visa, detentie of gezinshereniging. Onder begeleiding van onderzoekers van het Amsterdam Centre for Migration and Refugee Law voeren de studenten op professioneel niveau onderzoek uit en schrijven zij een expert opinie voor het Europese Hof van Justitie of een third party intervention (inbreng als derde partij) bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. De Clinic biedt getalenteerde studenten zo de mogelijkheid om hun juridische en professionele vaardigheden te ontwikkelen.

Bekijk ook

Over dit onderzoek