Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Door samenwerken de les versterken

Welk resultaat levert Lesson Study op?
  • Voor de docent
    Een leuke werkwijze om je vak te verbreden en uitdagender te maken, door intensief samen te werken met  collega’s binnen de vaksectie of een leerjaar. Je deelt daarbij ervaringen, kennis en lesroutines.
    De aanpak van Lesson Study-VU, met specifieke focus op differentiatie, zorgt ervoor dat je gaat experimenteren  met nieuwe werkvormen en vormen van instructie. Je breidt hierdoor jouw handelingsrepertoire uit en kijkt met een frisse blik naar de leerlingen. Je krijgt nog meer oog voor de onderwijs- en instructiebehoeften van leerlingen en je kunt het onderwijs hier beter op afstemmen.
  • Voor leerlingen
    Leerlingen worden actief betrokken bij de versterking van de lespraktijk. Hun ervaringen en reacties hebben een centrale plaats in het proces. Lesson Study draagt bij aan een geleidelijke versterking van het onderwijs, waar leerlingen ook op de lange termijn van profiteren.
  • Voor de school
    Lesson Study zorgt voor een vakinhoudelijke impuls en verdieping van vakdidactische kennis. De methodiek past bij een duurzame schoolontwikkeling en stimuleert teamleren. De nauwe samenwerking en diepgaande, inhoudelijke discussies brengt het docententeam zowel professioneel als inhoudelijk nader tot elkaar. Het team spreekt daardoor een gezamenlijke taal en versterkt door samenwerken de les.

Onderzoek naar effect Lesson Study VU
Vanuit de VU Lerarenacademie wordt onderzoek verricht naar Lesson Study. De thema’s hierbij zijn: ontwikkeling van docenten op het gebied van gedifferentieerd werken; ontwikkeling van self-efficacy van docenten gedurende Lesson Study implementatie en bewustwording en toepassing van het concept van het drielagenpreventiemodel door docenten. Deelname aan onderzoek naar Lesson Study is optioneel.

Lesson Study NL
Lesson Study-VU maakt deel uit van het consortium Lesson Study NL. Dit is een samenwerkingsverband tussen de Vrije Universiteit Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen, Universiteit Twente, Universiteit Utrecht en Hogeschool Windesheim. Kijk voor meer informatie op lessonstudynl.nl.

Praktijkervaringen
“Het gaat eindelijk weer over het vak!”
Docent voortgezet onderwijs

“Iedereen wordt beter: of je nou een junior, een senior of een docent in opleiding bent.”
Docent voortgezet onderwijs

“Dit de eerste professionaliseringsmethode waarbij ik ervaar dat docenten écht met elkaar aan het leren zijn.”
Docent middelbaar beroepsonderwijs

“Je gaat elkaar veel meer respecteren. Ik leerde mijn collega’s inhoudelijk beter kennen en vertrouwen.”
Leerkracht basisonderwijs

Lesson Study-VU bij het Van der Meij college, Alkmaar
Ellen Beukers is docent grafimedia bij het Van der Meij college in Alkmaar, waar Lesson Study is ingezet op het vmbo. Haar ervaring met dit traject: “Bij Lesson Study handel je in een team, niet individueel. Er wordt met het hele team nagedacht over dezelfde problematiek. Dit geeft een heel mooi en vooral een breed beeld van oplossingen. Het zorgt er ook voor dat docenten uit een team samen gaan sparren. In het begin vonden we het best spannend binnen ons team. Maar al snel bleek dat je echt niet als individu wordt afgerekend. Er ontstond een soort ‘juich’ gevoel om het samen te doen. Samen een les beter te maken. Je voelt je gesteund en gewaardeerd. Ook als het niet zo soepel ging werd er gezamenlijk naar oplossingen gezocht.”

Lesson Study-VU bij het Vossius Gymnasium, Amsterdam
Ingrid van Lindert is docent bij het Vossius Gymnasium in Amsterdam. Samen met negen andere collega’s heeft zij een Lesson Study doorlopen om de lessen van een kwaliteitsimpuls te voorzien. Ingrid is erg te spreken over Lesson Study: “De VU-begeleiders houden ons scherp en de inzichten die je opdoet, neem je mee naar je reguliere lessen.” Meer over de ervaring van Ingrid en haar collega’s leest u hier.

Benieuwd naar nog meer Lesson Study in de praktijk?
Van drie verschillende scholen die met Lesson Study-VU werken hebben we de ervaringen verzameld en voor u op een rijtje gezet in het artikel Ervaringsverhalen Lesson Study .

Meer over Lesson Study-VU
Inleiding
Inhoud
Praktische informatie 

Maud Croes, directeur van het Van Der Meij College in Alkmaar

Maud Croes deelt haar ervaringen met Lesson Study.

Wil je weten wat Lesson Study voor jouw les, team of school kan betekenen?

Praktische vragen

We maken graag vrijblijvend een afspraak om je wensen te bespreken voor maatwerk en/of incompany. Neem daarvoor contact op met Vivian van Piggelen via lerarenacademie@vu.nl

Of bel 020- 598 9279 op ma en wo tussen 9.00-16.00 uur.

Contactpersoon

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam