Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Door samenwerken de les versterken

Bij Lesson Study gaat een docententeam als professionele leergemeenschap een les ontwerpen, uitvoeren en evalueren in een cyclus van circa 3 maanden.

Daarbij werken zij op basis van een gezamenlijke leervraag of thema, bijvoorbeeld: hoe activeer je leerlingen in een grammaticales? Hoe kunnen we effectief gebruik maken van ict-applicaties in de les? Dragen activerende werkvormen bij aan een grotere betrokkenheid van de leerlingen? Hoe kunnen we leerlingen abstract redeneren aanleren?

De Lesson Study VU cyclus bestaat uit zes bijeenkomsten, die plaatsvinden op school.

Bijeenkomst 1: Thema
Verkenning van het thema van de te ontwerpen les. Welke vragen leven er in het team? Waar ligt de interesse? Het team kiest een thema en specificeert een leervraag.

Bijeenkomst 2: Focus op de leerling
Analyse van de klas en indeling in drie groepen op basis van onderwijsbehoeften. Het team stelt het onderwerp van de les vast en formuleert samen lesdoelen.

Bijeenkomst 3: Lesplan ontwerpen
Uitwerking van de ideeën in een concreet lesplan, waarin differentiatie in instructie en werkvormen voor drie groepen leerlingen zijn vormgegeven.

Bijeenkomst 4: Les uitvoeren en herontwerpen
Uitvoering van de ontworpen les door een docent, waarbij de andere teamleden de leerlingen observeren. Hoe komt de les bij hen aan? De les wordt herontworpen op basis van de ervaringen, observaties en gesprekken met leerlingen.

Bijeenkomst 5: Aangepaste les uitvoeren
Uitvoering van de aangepaste les in een andere klas. De teamleden onderzoeken op eenzelfde wijze hoe de les de leerlingen bereikt, waarna deze opnieuw wordt nabesproken.

Bijeenkomst 6: Reflectie
Welke inzichten heeft het team opgedaan? De transfer van de inzichten naar de lespraktijk wordt besproken om daarna vervolgstappen voor de volgende cyclus te formuleren.

Meer over Lesson Study-VU
Inleiding
Resultaat
Praktische informatie 

Wilma Jongejan

Wilma Jongejan

Coördinator professionaliseringsaanbod VU Lerarenacademie

Foto Wilma Jongejan

Wil je weten wat Lesson Study voor jouw les, team of school kan betekenen?

Praktische vragen

We maken graag vrijblijvend een afspraak om je wensen te bespreken voor maatwerk en/of incompany. Neem daarvoor contact op met Vivian van Piggelen via lerarenacademie@vu.nl

Of bel 020- 598 9279 op ma en wo tussen 9.00-16.00 uur.

Contactpersoon

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam