Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Aanbestedingsrecht VU Law Academy: onontbeerlijke kennisupdate

Leergang Verdieping aanbestedingsrecht voor inkopers

De verdiepingsleergang Aanbestedingsrecht is opgebouwd rondom in de praktijk veel voorkomende vraagstukken met betrekking tot de grenzen die het aanbestedingsrecht stelt ten aanzien van de beslissingsvrijheid van inkopers voor wat betreft de voorbereiding, inrichting en afwikkeling van aanbestedingsprocedures.

Planning
De data voor de groep die start in het najaar van 2025 wordt nog bekendgemaakt. Bekijk hier de planning najaar 2024 om een indruk te krijgen van de data, docenten en college onderwerpen. 

Programma: leerdoelen en onderwerpen per college
Bekijk verder onderaan deze pagina een uitgebreide omschrijving van alle leerdoelen en onderwerpen die tijdens deze leergang behandeld worden.

Opzet en inhoud
Bij de opzet van de leergang is er nadrukkelijk niet voor gekozen om voor alle thema’s die in de leergang aan bod zijn gekomen een verdieping te ontwikkelen. In plaats daarvan is aansluiting gezocht bij de behoeften van inkoopprofessionals, zoals die kunnen worden afgeleid uit de inkoop- en aanbestedingspraktijk die centraal staat in de rechtspraak van de overheidsrechter en in de adviezen van de Commissie van Aanbestedingsexperts.

Daaruit blijkt dat geschillen in de praktijk niet of nauwelijks (meer) gaan over de werkingssfeer van het aanbestedingsrecht (wie is aanbestedingsplichtig?, welke opdrachten moeten worden aanbesteed?, welke aanbestedingsprocedures kunnen in welke gevallen worden toegepast?), maar dat inkoopprofessionals vooral worstelen met de voorbereiding, inrichting en afwikkeling van aanbestedingsprocedures. Zij realiseren zich dat zij in dat kader beslissingen zullen moeten nemen met inachtneming van de beginselen en regels van het aanbestedingsrecht. Die beginselen en regels volgen op hoofdlijnen uit de Aanbestedingswet 2012, de Gids Proportionaliteit en de jurisprudentie, maar bij de toepassing van deze regels hebben inkoopprofessionals een bepaalde mate van beslissingsvrijheid. De praktijk laat vervolgens zien dat – ook de meer ervaren – inkoopprofessionals het vaak lastig vinden om in het concrete geval aan te geven waar precies de grenzen liggen van deze beslissingsvrijheid.

De verdiepingsleergang Aanbestedingsrecht is daarom opgebouwd rondom in de praktijk veel voorkomende vraagstukken met betrekking tot de grenzen die het aanbestedingsrecht stelt ten aanzien van de beslissingsvrijheid van inkopers voor wat betreft de voorbereiding, inrichting en afwikkeling van aanbestedingsprocedures. Het gaat om vraagstukken die zich niet enkel en alleen laten beantwoorden op basis van de tekst van de Aanbestedingswet en de Gids Proportionaliteit, maar die verdiepende kennis eisen over de – soms complexe en niet altijd even duidelijke – uitwerking van de beginselen en regels van het aanbestedingsrecht in de jurisprudentie. 

Cursusleiding en docenten
De leergang staat onder leiding van prof. mr. Chris Jansen, hoogleraar privaatrecht en co-director van het Centre for Public Contract Law & Governance (CPC) aan de Vrije Universiteit Amsterdam en raadsheer-plaatsvervanger in het Hof ’s-Hertogenbosch en het Hof Den Haag.  

Bekijk hier het overzicht met informatie over de vaste docenten betrokken bij deze leergang (.pdf).

Hoofddocent Chris Jansen auteur uitgave 'Herbezinning op de aanbesteding en realisatie van geïntegreerde bouwprojecten'
De realisatie van bouw- en infrastructurele projecten op basis van geïntegreerde contracten wordt al jarenlang als problematisch ervaren. Deze publicatie bevat de resultaten van een onderzoek naar de achtergronden en mogelijke oplossingen van die problematiek. Het boekje niet alleen geschreven voor bouwjuristen, maar ook voor andere professionals in de bouw met een economische, technische of managementachtergrond. Meer informatie op de website van ibr.

Onderwijsleerproces
De cursisten bestuderen wekelijks voorafgaande aan het college het studiemateriaal. Dat materiaal is toegesneden op het thema en de vraagstukken die in de betreffende week centraal staan. Het studiemateriaal bestaat uit verdiepende literatuur (artikelen uit tijdschriften), relevante jurisprudentie van de overheidsrechter en adviezen van de CvAE en uit casusposities. Deze voorbereiding kost u ongeveer vier tot zes uur per week.

Vervolgens vindt er (twee)wekelijks een interactief hoor- en werkcollege plaats (3 uur). Het college start – voortbouwend op de leergang Aanbestedingsrecht voor inkopers – met een korte herhaling van de hoofdlijnen van het juridisch kader voor wat betreft het thema dat in de betreffende week centraal staat.

Daarna worden in het college de casusposities behandeld die de cursisten hebben voorbereid tijdens de voorafgaande zelfstudie. De behandeling van die casusposities gaat gepaard met een bespreking van concrete voorbeelden die ontleend worden aan de jurisprudentie en adviezen die in het studiemateriaal zijn opgenomen.

Aan het einde van het college wordt voor het thema van de betreffende week het toetsingskader vastgesteld. Met behulp van dat toetsingskader moeten de cursisten in staat zijn de vraagstukken, zoals die in de betreffende week aan bod zijn gekomen, ook voor andere vergelijkbare voorbeelden op rechtmatige wijze te beantwoorden. Of zij daar inderdaad toe in staat zijn, zal getoetst worden tijdens een afsluitend schriftelijk examen.

Groepsopdrachten
Tijdens college 3 en 5 worden casussen besproken, die u voorafgaande aan deze colleges samen met een aantal medecursisten heeft uitgewerkt. Deze uitwerkingen worden op Canvas, de digitale leeromgeving geplaatst, zodat u ook de uitwerkingen van de andere groepen van medecursisten kunt lezen. Na college 2 en 4 heeft u de mogelijkheid om samen met de medecursisten van de groep waarin u bent ingedeeld op de VU een begin te maken met de uitwerking van de casus. Een collegezaal zal hiervoor een uur beschikbaar worden gesteld. U heeft steeds een 1,5 week de tijd voor het maken van de casus.

Schriftelijk examen
Het examen zal bestaan uit het uitwerken van een casus met een aantal vragen. Deze vragen kunt u thuis beantwoorden en vervolgens digitaal naar de VU Law Academy opsturen. Hiervoor heeft u twee dagen de tijd.

Diploma
U ontvangt een diploma als u voor het schriftelijk examen een voldoende heeft behaald en een substantiële bijdrage heeft geleverd aan de twee groepsopdrachten. De werkwijze bij de groepsopdrachten wordt voor aanvang van de leergang bekend gemaakt.

Programma: leerdoelen en onderwerpen per college
Bekijk verder onderaan deze pagina een uitgebreide omschrijving van alle leerdoelen en onderwerpen die tijdens deze leergang behandeld worden.

Meer informatie over deze leergang
Inleiding
Resultaat
Data, kosten en contact

Hoofddocent: prof. mr. Chris Jansen

Hoofddocent: prof. mr. Chris Jansen

Chris Jansen is hoogleraar privaatrecht en co-director van het Centre for Public Contract Law & Governance (CPC) aan de Vrije Universiteit Amsterdam en raadsheer-plaatsvervanger in het Hof ’s-Hertogenbosch en het Hof Den Haag. Hij heeft inmiddels 30 jaar ervaring als onderzoeker, docent en in de rechtspraktijk op het gebied van Contractenrecht, Aanbestedingsrecht en Bouwcontractenrecht.

Programma (leerdoelen en onderwerpen per college)

  • College 1 - De basis van het aanbestedingsrecht: overzicht en recapitulatie

    Leerdoelen

    Aan het einde van dit college kunt u:

    • de belangrijkste internationale, Europese en nationale bronnen waaruit aanbestedingsrechtelijke regels kunnen voortvloeien en die in een concreet geval relevant kunnen zijn, opsommen, herkennen en toelichten aan de hand van concrete voorbeelden;
    • de in het aanbestedingsrecht vastgelegde criteria aan de hand waarvan in een concreet geval moet worden vastgesteld of en in hoeverre een overheidsaanbesteder verplicht is om een ‘overheidsopdracht’, een ‘raamovereenkomst’ of een ‘concessieovereenkomst’ door middel van het oproepen van concurrentie in de markt te zetten – gelet op de kenmerken van zo’n opdracht of overeenkomst – opsommen, toelichten en toepassen aan de hand van concrete voorbeelden;
    • op basis van de beginselen van aanbestedingsrecht: de eisen die worden gesteld aan de formulering en toepassing van uitsluitingsgronden, geschiktheidseisen en (nadere) selectiecriteria opsommen, toelichten en toepassen aan de hand van concrete voorbeelden;
    • op basis van de beginselen van aanbestedingsrecht: de eisen en criteria die worden gesteld aan zowel het proces van totstandkoming van de opdrachtspecificatie als aan het resultaat van dat proces opsommen, toelichten en toepassen aan de hand van concrete voorbeelden;
    • op basis van de beginselen van aanbestedingsrecht: de eisen die worden gesteld aan de formulering van beoordelings- en gunningscriteria opsommen, toelichten en toepassen aan de hand van concrete voorbeelden;
    • op basis van de beginselen van aanbestedingsrecht: de eisen die worden gesteld aan de toepassing van gunningscriteria opsommen, toelichten en toepassen aan de hand van concrete voorbeelden;
    • op basis van de beginselen van aanbestedingsrecht: aan de hand van concrete voorbeelden antwoord geven op de vraag hoe de aanbesteder binnen de grenzen van het aanbestedingsrecht te werk mag gaan bij de afwikkeling van de gunningsfase;
    • aan de hand van concrete voorbeelden antwoord geven op de vraag welke rechtsgevolgen met de mededeling van de gunningsbeslissing in het leven worden geroepen.

    Onderwerpen

    • de belangen die het aanbestedingsrecht beoogt te borgen;
    • de bronnen van aanbestedingsrecht;
    • de beginselen van aanbestedingsrecht en hun onderlinge samenhang;
    • de grondslagen van gebondenheid aan de beginselen en regels van aanbestedingsrecht in verschillende gevallen (Europese aanbesteding boven de drempel; Europese aanbesteding onder de drempel; nationale aanbesteding);
    • de beginselen van aanbestedingsrecht als grondslagen van concrete regels met betrekking tot de formulering en toepassing van kwalitatieve geschiktheidseisen, uitsluitingsgronden, nadere selectiecriteria, opdrachtspecificaties en gunningscriteria.
  • College 2 - Eisen en criteria rechtmatig formuleren conform het transparantiebeginsel

    Leerdoelen

    Aan het einde van dit college kunt u:

    • de inhoud en reikwijdte van het transparantiebeginsel en de onderlinge samenhang tussen dat beginsel en de overige beginselen van aanbestedingsrecht beschrijven en toelichten;
    • de ontwikkeling van de jurisprudentie, waarin de inhoud en reikwijdte van het transparantiebeginsel nader zijn ontwikkeld en verduidelijkt, op hoofdlijnen beschrijven, toelichten en die jurisprudentie toepassen aan de hand van concrete voorbeelden.

    Onderwerpen

    • de inhoud en de reikwijdte van het transparantiebeginsel, voortvloeiend uit de Aanbestedingswet, de Europese en de nationale jurisprudentie en adviezen van de Commissie van Aanbestedingsexperts, alsmede de relatie met interpretatie van eisen, criteria en beoordelingsmethodieken;
    • transparantie(gebrek) van de aanbestedingsprocedure met betrekking tot de eisen en criteria;
    • transparantie(gebrek) van de aanbestedingsprocedure met betrekking tot de beoordelingsmethodieken;
    • transparantie(gebrek) van de aanbestedingsprocedure met betrekking tot de belangenverstrengeling/integriteit beoordelingscommissie;
    • transparantie(gebrek) van de aanbestedingsprocedure met betrekking tot de aanbestedingsdocumenten;
    • transparantie(gebrek) van de aanbestedingsprocedure met betrekking tot de Proof of Concept, verificatiebespreking, en dergelijke.
  • College 3 - Eisen en criteria rechtmatig formuleren conform het proportionaliteitsbeginsel

    Leerdoelen

    Aan het einde van dit college kunt u:

    • de inhoud en reikwijdte van het proportionaliteitsbeginsel en de onderlinge samenhang tussen dat beginsel en de overige beginselen van aanbestedingsrecht beschrijven en toelichten voor wat betreft de specifieke context van het formuleren van opdrachtspecificaties, contractvoorwaarden, uitsluitingsgronden, geschiktheidseisen en (nadere) selectiecriteria;
    • de ontwikkeling van de jurisprudentie, waarin de inhoud en reikwijdte van het proportionaliteitsbeginsel voor de hiervoor bedoelde specifieke context nader zijn ontwikkeld en verduidelijkt, op hoofdlijnen beschrijven en toelichten en die jurisprudentie toepassen aan de hand van concrete voorbeelden.

    Onderwerpen

    • de samenhang tussen het proportionaliteitsbeginsel en de overige beginselen van aanbestedingsrecht;
    • de verschillende wettelijke grondslagen voor juridische gebondenheid aan het proportionaliteitsbeginsel;
    • de juridische status van de Gids Proportionaliteit en de wettelijke grondslag voor juridische gebondenheid aan de Gids;
    • het principe van ‘pas toe of leg uit’;
    • proportionaliteit van diverse modaliteiten van concurrentiestelling ingeval van opdrachten met een waarde onder de drempel;
    • proportionaliteit van de keuze van de aanbestedingsprocedure, opdrachtspecificaties, samenvoegen en/of niet splitsen in percelen van opdrachten, contractvoorwaarden, uitsluiting(sgronden), kwalitatieve geschiktheidseisen, en proportionaliteit van nadere selectiecriteria.
  • College 4 - Rechtmatig wijzigen van eisen en criteria tijdens en na de aanbestedingsprocedure

    Leerdoelen

    Aan het einde van dit college kunt u:

    • een onderscheid maken tussen het doorvoeren van wijzigingen tijdens of ná de (her)aanbesteding van een overheidsopdracht;
    • de verschillende mogelijkheden beschrijven en toelichten die op grond van het aanbestedingsrecht bestaan om eisen, voorwaarden en criteria tijdens of ná een (her)aanbesteding te wijzigen;
    • de ontwikkeling van de jurisprudentie, waarin de inhoud en reikwijdte van het hiervoor bedoelde juridisch kader nader is ontwikkeld en verduidelijkt, op hoofdlijnen beschrijven en toelichten en die jurisprudentie toepassen aan de hand van concrete voorbeelden, en
    • de juridische risico’s van (mogelijk) onrechtmatige wijzigingen benoemen en een strategie bepalen om die risico’s te beperken.

    Onderwerpen

    • de mogelijkheid om tijdens een aanbestedingsprocedure eisen, voorwaarden en criteria te wijzigen;
    • de mogelijkheid om na de totstandkoming van de overeenkomst de opdracht te wijzigen;
    • het juridisch kader (zowel wetgeving als jurisprudentie) waaraan wijzigingen zoals hiervoor bedoeld moeten worden getoetst, in het bijzonder hoofdstuk 2.5 Aw 2012 e.v.;
    • overeenkomsten en verschillen tussen – het juridisch kader van – (wezenlijke) wijzigingen in de verschillende fasen van een aanbestedingsprocedure en de uitvoeringsfase;
    • de risico’s van te vergaande wijzigingen;
    • (wezenlijke) wijziging van overheidsopdrachten bij een (veroordeling tot) heraanbesteding;
    • toepassing van het (wettelijke) leerstuk van (wezenlijke) wijzigingen bij overheidsopdrachten onder de drempelwaarde, en
    • de rechtsbeschermingsmogelijkheden voor contractpartijen en derden.
  • College 5 - Rechtmatig beoordelen van aanmeldingen en inschrijvingen

    Leerdoelen

    Aan het einde van dit college kunt u:

    • de aanbestedingsrechtelijke regels met betrekking tot het uitvoeren van beoordelingen van aanmeldingen (van gegadigden) en inschrijvingen (van inschrijvers) noemen en toelichten;
    • de juridische risico’s van (mogelijk) onrechtmatige beoordelingen van aanmeldingen en inschrijvingen benoemen en een strategie bepalen om die risico’s te beperken;
    • de beoordelingen waar u in de praktijk bij betrokken bent, beter begeleiden en aansturen;
    • zelf aan de slag gaan met voorbeelden en tips.

    Onderwerpen

    • de samenhang tussen het specificeren van de selectie- en gunningscriteria, het beoordelen van de inschrijvingen en het motiveren van de gunningsbeslissing;
    • het juridisch en praktisch onderscheid tussen de formele eisen, zoals onder andere de uitsluitingsgronden en de geschiktheidseisen enerzijds, en de meer inhoudelijke gunningscriteria anderzijds;
    • beoordelingsproces en de daarin te zetten stappen;
    • mogelijk herstel van fouten en/of gebreken;
    • vormen van beoordelen, zoals absoluut versus relatief, procedureel versus inhoudelijk;
    • het boordelen van kwaliteit als eis en als wens;
    • prijsbeoordeling en levenscycluskosten;
    • abnormaal lage en manipulatieve inschrijvingen.
  • College 6 - Rechtmatig gunnen en contracteren

    Leerdoelen

    Aan het einde van dit college kunt u:

    • een adequate inschatting maken van de beslissingen die rechtmatig als uitkomst van de procedure kunnen worden genomen.
    • de juridische vereisten omtrent de gunningsbeslissing en in het bijzonder de motivering, doorgronden.
    • afwegen welke aanvullingen van de gunningsbeslissing zijn toegestaan.
    • de juridische vereisten omtrent het proces-verbaal doorgronden.
    • de gunningsbeslissing benutten als toets voor de gevolgde procedure.

    Onderwerpen

    In dit college wordt een aantal thema’s omtrent rechtmatige gunning nader onder de loep genomen:

    •  het bundelen, respectievelijk opsplitsen van de gunningsbeslissing in één of meerdere beslissingen;
    • de materiele invulling van de motiveringsplicht, waarbij het er in het bijzonder om gaat te analyseren wat een motivering moet bevatten om inschrijvers adequaat van informatie te voorzien;
    • het intrekken en opnieuw nemen van de gunningsbeslissing;
    • het proces-verbaal van aanbesteding;
    • het afzien van gunning.

Contact en meer informatie

Inhoudelijke vragen

Heeft u nog vragen over de inhoud of opzet van de leergang? Neem dan contact op met de coördinator van de leergang, Jeannet Appelo via j.j.c.appelo@vu.nl.

Of bel Jeannet Appelo op 020-598 21 03.

Ben je student van een bachelor- of masteropleiding aan de VU en heb je vragen aan een docent of je faculteit?
Neem dan contact op met de studentenbalie van de VU

Praktische vragen

Heeft u vragen over plaatsing of betaling? Bel of mail dan naar Ilse Herweijer via vulaw@vu.nl

Of bel ons op 020-598 62 55.

Contactpersoon

Jeannet Appelo
Ilse Herweijer foto

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam