Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Aanbestedingsrecht VU Law Academy: onontbeerlijke kennisupdate

Leergang Verdieping aanbestedingsrecht voor inkopers

De verdiepingsleergang Aanbestedingsrecht is opgebouwd rondom in de praktijk veel voorkomende vraagstukken met betrekking tot de grenzen die het aanbestedingsrecht stelt ten aanzien van de beslissingsvrijheid van inkopers voor wat betreft de voorbereiding, inrichting en afwikkeling van aanbestedingsprocedures.

Planning
Bekijk hier de planning najaar 2024 met data, docenten en college onderwerpen. 

Opzet en inhoud
Bij de opzet van de leergang is er nadrukkelijk niet voor gekozen om voor alle thema’s die in de leergang aan bod zijn gekomen een verdieping te ontwikkelen. In plaats daarvan is aansluiting gezocht bij de behoeften van inkoopprofessionals, zoals die kunnen worden afgeleid uit de inkoop- en aanbestedingspraktijk die centraal staat in de rechtspraak van de overheidsrechter en in de adviezen van de Commissie van Aanbestedingsexperts.

Daaruit blijkt dat geschillen in de praktijk niet of nauwelijks (meer) gaan over de werkingssfeer van het aanbestedingsrecht (wie is aanbestedingsplichtig?, welke opdrachten moeten worden aanbesteed?, welke aanbestedingsprocedures kunnen in welke gevallen worden toegepast?), maar dat inkoopprofessionals vooral worstelen met de voorbereiding, inrichting en afwikkeling van aanbestedingsprocedures. Zij realiseren zich dat zij in dat kader beslissingen zullen moeten nemen met inachtneming van de beginselen en regels van het aanbestedingsrecht. Die beginselen en regels volgen op hoofdlijnen uit de Aanbestedingswet 2012, de Gids Proportionaliteit en de jurisprudentie, maar bij de toepassing van deze regels hebben inkoopprofessionals een bepaalde mate van beslissingsvrijheid. De praktijk laat vervolgens zien dat – ook de meer ervaren – inkoopprofessionals het vaak lastig vinden om in het concrete geval aan te geven waar precies de grenzen liggen van deze beslissingsvrijheid.

De verdiepingsleergang Aanbestedingsrecht is daarom opgebouwd rondom in de praktijk veel voorkomende vraagstukken met betrekking tot de grenzen die het aanbestedingsrecht stelt ten aanzien van de beslissingsvrijheid van inkopers voor wat betreft de voorbereiding, inrichting en afwikkeling van aanbestedingsprocedures. Het gaat om vraagstukken die zich niet enkel en alleen laten beantwoorden op basis van de tekst van de Aanbestedingswet en de Gids Proportionaliteit, maar die verdiepende kennis eisen over de – soms complexe en niet altijd even duidelijke – uitwerking van de beginselen en regels van het aanbestedingsrecht in de jurisprudentie. 

Cursusleiding en docenten
De leergang staat onder leiding van mr. dr. Sophie Prent, universitair docent Privaatrecht aan de Vrije Universiteit Amsterdam en prof. mr. Chris Jansen, hoogleraar privaatrecht en co-director van het Centre for Public Contract Law & Governance (CPC) aan de Vrije Universiteit Amsterdam en raadsheer-plaatsvervanger in het Hof ’s-Hertogenbosch en het Hof Den Haag.  

Bekijk hier het overzicht met informatie over de vaste docenten betrokken bij deze leergang (.pdf).

Hoofddocent Chris Jansen auteur uitgave 'Herbezinning op de aanbesteding en realisatie van geïntegreerde bouwprojecten'
De realisatie van bouw- en infrastructurele projecten op basis van geïntegreerde contracten wordt al jarenlang als problematisch ervaren. Deze publicatie bevat de resultaten van een onderzoek naar de achtergronden en mogelijke oplossingen van die problematiek. Het boekje niet alleen geschreven voor bouwjuristen, maar ook voor andere professionals in de bouw met een economische, technische of managementachtergrond. Meer informatie op de website van ibr.

Onderwijsleerproces
De cursisten bestuderen wekelijks voorafgaande aan het college het studiemateriaal. Dat materiaal is toegesneden op het thema en de vraagstukken die in de betreffende week centraal staan. Het studiemateriaal bestaat uit verdiepende literatuur (artikelen uit tijdschriften), relevante jurisprudentie van de overheidsrechter en adviezen van de CvAE en uit casusposities. Deze voorbereiding kost u ongeveer vier tot zes uur per week.

Vervolgens vindt er (twee)wekelijks een interactief hoor- en werkcollege plaats (3 uur). Het college start – voortbouwend op de leergang Aanbestedingsrecht voor inkopers – met een korte herhaling van de hoofdlijnen van het juridisch kader voor wat betreft het thema dat in de betreffende week centraal staat.

Daarna worden in het college de casusposities behandeld die de cursisten hebben voorbereid tijdens de voorafgaande zelfstudie. De behandeling van die casusposities gaat gepaard met een bespreking van concrete voorbeelden die ontleend worden aan de jurisprudentie en adviezen die in het studiemateriaal zijn opgenomen.

Aan het einde van het college wordt voor het thema van de betreffende week het toetsingskader vastgesteld. Met behulp van dat toetsingskader moeten de cursisten in staat zijn de vraagstukken, zoals die in de betreffende week aan bod zijn gekomen, ook voor andere vergelijkbare voorbeelden op rechtmatige wijze te beantwoorden. Of zij daar inderdaad toe in staat zijn, zal getoetst worden tijdens een afsluitend schriftelijk examen.

Groepsopdrachten
Tijdens college 3 en 5 worden casussen besproken, die u voorafgaande aan deze colleges samen met een aantal medecursisten heeft uitgewerkt. Deze uitwerkingen worden op Canvas, de digitale leeromgeving geplaatst, zodat u ook de uitwerkingen van de andere groepen van medecursisten kunt lezen. Na college 2 en 4 heeft u de mogelijkheid om samen met de medecursisten van de groep waarin u bent ingedeeld op de VU een begin te maken met de uitwerking van de casus. Een collegezaal zal hiervoor een uur beschikbaar worden gesteld. U heeft steeds een 1, 5 week de tijd voor het maken van de casus.

Schriftelijk examen
Het examen zal bestaan uit het uitwerken van een casus met een aantal vragen. Deze vragen kunt u thuis beantwoorden en vervolgens digitaal naar de VU Law Academy opsturen. Hiervoor heeft u twee dagen de tijd.

Diploma
U ontvangt een diploma als u voor het schriftelijk examen een voldoende heeft behaald en een substantiële bijdrage heeft geleverd aan de twee groepsopdrachten. De werkwijze bij de groepsopdrachten wordt voor aanvang van de leergang bekend gemaakt.

Programma: onderwerpen per college
Bekijk verder onderaan deze pagina een uitgebreide omschrijving van alle thema's en onderwerpen die tijdens deze leergang behandeld worden.

Meer informatie over deze leergang
Inleiding
Resultaat
Data, kosten en contact

Hoofddocent: mr. dr. Sophie Prent

Hoofddocent: mr. dr. Sophie Prent

Sophie Prent is universitair docent Privaatrecht aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Portret Sophie Prent

Hoofddocent: prof. mr. Chris Jansen

Hoofddocent: prof. mr. Chris Jansen

Chris Jansen is hoogleraar privaatrecht en co-director van het Centre for Public Contract Law & Governance (CPC) aan de Vrije Universiteit Amsterdam en raadsheer-plaatsvervanger in het Hof ’s-Hertogenbosch en het Hof Den Haag. Hij heeft inmiddels 30 jaar ervaring als onderzoeker, docent en in de rechtspraktijk op het gebied van Contractenrecht, Aanbestedingsrecht en Bouwcontractenrecht.

Programma (thema's per college)

  • College 1 - Inleiding: bronnen van internationaal, Europees en nationaal aanbestedingsrecht

    Thema's

    • Wat is ‘aanbesteden’? 
    • Hoe verloopt een aanbestedingsproces en welke belangen zijn in het geding? 
    • Uit welke internationale, Europese en internationale bronnen vloeien aanbestedingsrechtelijke regels voort? 
    • Hoe verhouden deze bronnen zich tot elkaar? 
    • Wat is de juridische status van de verschillende bronnen? 
    • Welke regels zijn in welke gevallen bindend? 
  • College 2 - Wie zijn aanbestedingsplichtig?

    Thema's

    • Welke entiteiten moeten op grond van de wet- en regelgeving in beginsel aanbesteden? 
    • Welke criteria gelden om vast te stellen of een bepaalde entiteit aanbestedingsplichtig is? 
    • Hoe zijn deze criteria in de jurisprudentie nader verduidelijkt en hoe moeten zij in concrete casus worden toegepast? 
  • College 3 - Welke opdrachten moeten worden aanbesteed?

    Thema's

    • Welke criteria gelden om vast te stellen of een aanbestedingsplichtige entiteit verplicht is om een opdracht aan te besteden? 
    • Hoe zijn deze criteria in de jurisprudentie nader verduidelijkt en hoe moeten zij in concrete casus worden toegepast? 
  • College 4 - Welke aanbestedingsprocedures mogen worden toegepast?

    Thema's

    • Wanneer mag een aanbesteder een opdracht aanbesteden via een openbare procedure, een niet-openbare procedure, een mededingsprocedure met onderhandeling (al dan niet met voorafgaande bekendmaking), een concurrentiële dialoog of een meervoudig onderhandse procedure? 
    • Hoe zijn deze toepassingsmodaliteiten in de jurisprudentie nader uitgewerkt en hoe moeten zij in concrete casus worden toegepast? 
  • College 5 - Formulering en toepassing van uitsluitingsgronden

    Thema's

    • Aan welke randvoorwaarden moet de aanbesteder voldoen om dwingende en facultatieve uitsluitingsgronden rechtmatig te formuleren en toe te passen op gegadigden die zich aanmelden? 
    • Hoe zijn deze randvoorwaarden in de jurisprudentie nader uitgewerkt en hoe moeten zij in concrete casus worden toegepast 
  • College 6 - Hoe moet de opdracht (technisch) worden gespecificeerd en bekendgemaakt?

    Thema's

    • Aan welke juridische randvoorwaarden moet de aanbesteder voldoen om de eisen van de opdrachtspecificatie rechtmatig te formuleren?
    • Hoe moet de gespecificeerde opdracht vervolgens worden bekendgemaakt?
    • Hoe zijn deze randvoorwaarden en eisen in de jurisprudentie nader uitgewerkt en hoe moeten zij in concrete casus worden toegepast?
  • College 7 - Formulering en toepassing van geschiktheidseisen en selectiecriteria

    Thema's

    • Aan welke randvoorwaarden moet de aanbesteder voldoen om kwalitatieve geschiktheidseisen en eventuele (nadere) selectiecriteria rechtmatig te formuleren en toe te passen op de gegadigden? 
    • Hoe zijn deze randvoorwaarden en eisen in de jurisprudentie nader uitgewerkt en hoe moeten zij in concrete casus worden toegepast? 
  • College 8 - Formulering en toepassing van gunningscriteria (deel 1)

    Thema's

    • Aan welke randvoorwaarden moet de aanbesteder voldoen om de gunningscriteria rechtmatig te formuleren en toe te passen op de ontvangen inschrijvingen (met focus op: definitie van gunningscriteria; onderscheid tussen gunningscriteria en subgunningscriteria; de (beperkte) keuzevrijheid ten aanzien van te hanteren gunningscriteria; beoordelingssystematieken)? 
    • Hoe zijn deze randvoorwaarden in de jurisprudentie nader uitgewerkt en hoe moeten zij in concrete casus worden toegepast? 
  • College 9 - Formulering en toepassing van gunningscriteria (deel 2)

    Thema's

    • Aan welke randvoorwaarden moet de aanbesteder voldoen om de gunningscriteria rechtmatig te formuleren en toe te passen op de ontvangen inschrijvingen (met focus op: milieu en sociale gunningscriteria, selectieve gunningscriteria en motiveringsverplichtingen)? 
    • Hoe zijn deze randvoorwaarden in de jurisprudentie nader uitgewerkt en hoe moeten zij in concrete casus worden toegepast? 
  • College 10 - Informatie uitwisselen, communicatie en onderhandelen tijdens het aanbestedingsproces: wat mag en wat moet?

    Thema's

    • Binnen welke randvoorwaarden mag een aanbesteder bilateraal en multilateraal communiceren, informatie uitwisselen en onderhandelen met de (potentiële) deelnemers aan een aanbestedingsprocedure? 
    • Hoe zijn deze randvoorwaarden en eisen in de jurisprudentie nader uitgewerkt en hoe moeten zij in concrete casus worden toegepast? 
  • College 11 - Rechtsbescherming van gegadigden en inschrijvers tegen beslissingen die de aanbesteder neemt vóór en tijdens het aanbestedingsproces.

    Thema's

    • Welke rechtsmiddelen kan een gegadigde of inschrijver instellen als een aanbesteder zijn verplichtingen op grond van het gereguleerde aanbestedingsrecht niet naleeft?
    • Hoe zijn deze mogelijkheden in de jurisprudentie nader uitgewerkt en hoe moeten zij in concrete casus worden toegepast?
    • Welke rol kan de Commissie van Aanbestedingsexperts spelen bij de behandeling van klachten in aanbestedingsprocedures?
  • College 12 - Capita selecta: aanbesteding, mededinging en staatssteun

    Thema

    • Hoe verhouden zich het aanbestedingsrecht, het mededingingsrecht en het staatssteunrecht tot elkaar? 
  • College 13 - Capita selecta: wisselwerking tussen rechtmatig en doelmatig aanbesteden

    Thema

    • In hoeverre verplicht de wet- en regelgeving aanbesteders om bij de voorbereiding, inrichting en afwikkeling van hun inkoop- en aanbestedingsprocessen mede te ‘sturen’ op andere doelstellingen dan het in acht nemen van de beginselen van aanbestedingsrecht? 
  • College 14 - Capita selecta: Wijzigingen van een overeenkomst na de aanbesteding

    Thema

    • Het complexe leerstuk van de wezenlijke wijziging blijft een voor de praktijk relevant onderwerp. De toepassing van de bepalingen uit Hoofdstuk 2.5 Aw 2012 (dat betrekking heeft op het wijzigen van overheidsopdrachten) geven in de inkoop-, aanbestedings- en rechtspraktijk nog altijd aanleiding tot veel vragen. Tijdens dit college zullen de cursisten leren wat de grenzen zijn die het gereguleerde aanbestedingsrecht stelt aan de (contract)vrijheid van aanbestedende diensten om een na een aanbestedingsprocedure gegunde opdracht gedurende de looptijd van de overeenkomst te wijzigen. Ook wordt besproken over welke elementen van het leerstuk van de wezenlijke wijziging nog vragen bestaan en hoe die vragen zouden moeten worden opgelost.
  • College 15 - Capita selecta: De wisselwerking tussen het aanbestedingsrecht en het verbintenissenrecht

    Thema

    • Wanneer een aanbesteder een aanbestedingsprocedure met goed gevolg heeft doorlopen, zal hij in de regel een overeenkomst sluiten met de inschrijver die als beste uit de bus is gekomen. Vanaf dat moment bepaalt het verbintenissenrecht hun onderlinge rechtsverhouding. Voorafgaande aan de overeenkomst wordt die rechtsverhouding in belangrijke mate door het aanbestedingsrecht bepaald. Het is echter de vraag of dit onderscheid wel zo scherp kan worden getrokken. Het doel van dit college is vast te stellen en na te gaan in welke gevallen het aanbestedingsrecht en het verbintenissenrecht mogelijk in onderling verband met elkaar moeten worden beschouwd bij de beoordeling van geschillen die hetzij in de aanbestedingsfase, hetzij in de contractfase rijzen.

Contact en meer informatie

Inhoudelijke vragen

Heeft u na het lezen van de informatie op deze site nog vragen over de inhoud of opzet van de leergang? Neem dan contact op met de coördinator van deze leergang, Monique Becker via m.becker@vu.nl

Of bel Monique Becker op 020-598 36 94

Ben je student van een bachelor- of masteropleiding aan de VU en heb je vragen aan een docent of je faculteit?
Neem dan contact op met de studentenbalie van de VU

Praktische vragen

Heeft u vragen over plaatsing of betaling? Bel of mail dan naar Ilse Herweijer via vulaw@vu.nl

Of bel ons op 020-598 62 55.

Kijk op 'Informatie over fysiek en online onderwijs bij VULaw' voor informatie over hoe wij ons onderwijs aanbieden.

Contactpersoon

Monique becker foto
Ilse Herweijer foto