De juridische professional van de toekomst is een breed georiënteerde conflictoplosser. Hij of zij kan vanuit verschillende perspectieven naar een conflict kijken en daardoor betere keuzes maken.
Verbreed uw handelingsrepertoire om conflicten te voorkomen, in te perken en op te lossen
Tijdens de juridische opleidingen van universiteiten staat vooral de juridische dimensie van conflicten centraal, met als oplossing een beslissing van de rechter. Daarmee ontstaat tijdens zo'n opleiding onbedoeld een beperkt beeld van conflicten en conflictoplossing.
Conflicten hebben naast de juridische dimensie ook emotionele, morele, psychologische en sociale dimensies.
Burgers hebben niet alleen materiële motieven, zoals geld of de uitoefening van hun rechten, maar verlangen vaak ook naar erkenning, preventie en excuses. Zo kunnen in geval van een medische misser excuses van de arts effectiever en meer betekenisvol zijn voor de patiënt dan schadevergoeding na een langslepende juridische procedure. De jurist van de toekomst kan hier optimaal op inspelen omdat deze een diepgaand inzicht heeft in de aard en de oorzaken van conflicten en beschikt over een breed handelingsrepertoire om deze conflicten op te lossen, zoals onderhandelen, geschillencommissies, klachtencommissies, mediation, bindend advies en arbitrage. Niet alleen voor individuele burgers, maar ook voor (semi-)overheden, organisaties en (grote) bedrijven is het belangrijk dat uit een breder scala van conflictoplossingsmechanismen kan worden gekozen dan alleen een procedure voor de rechter. Denk bijvoorbeeld aan de gemeenteambtenaar die in direct contact is met een ontevreden burger.
Een praktische opleiding voor verschillende doelgroepen
- Met de toepassing van conflicthanterings- en mediationtechnieken kan de gemeenteambtenaar achterhalen waar het die burger daadwerkelijk om te doen is en waarmee deze geholpen is.
- Of denk aan de arbeidsjurist die door de inzet van conflictdiagnose- en conflicthanteringstechnieken een effectieve interventie in een arbeidsconflict kan doen.
- Of aan de juridisch adviseur die zijn cliënt bijstaat in een mediation en met veel vragen zit: hoe bereid ik mijn cliënt het beste voor? Hoe zorg ik ervoor dat hij in de mediation uit de verf komt? Hoe ga ik om met de wederpartij en diens adviseur? Hoe kan ik de mediator optimaal ondersteunen in diens opdracht?
Deelnemers over deze leergang
“Ik vond het een ontzettend leuke, interessante en waardevolle leergang. Een fijne afwisseling van docenten, interessante theorie en heel veel oefenen. Waardevol voor eigenlijk iedereen, op professioneel vlak en privé. Het luisteren met een open houding, het tonen van gevoelsreflecties en me verdiepen in (mijn eigen en) iemand anders belangen zijn dingen die ik heb geleerd en probeer te doen in zowel professionele gesprekken als ook in het dagelijks leven.”
Mevrouw mr. A. Elburg - Docent rechten Hogeschool van Amsterdam
“Als gemeentejurist bij Gemeente Aa en Hunze maak ik dagelijks gebruik van de gesprekstechnieken voor conflictsituaties die ik tijdens de leergang heb geleerd. Deze vaardigheden bleken essentieel in mijn werk, waar ik regelmatig te maken heb met complexe juridische vraagstukken en conflicten tussen partijen. Dankzij de leergang kan ik deze uitdagingen effectief aanpakken, bijvoorbeeld door actief te luisteren naar verschillende standpunten en door open vragen te stellen om belangen helder te krijgen. Ik zou de leergang aanbevelen aan iedereen die te maken heeft met lastige (juridische) gesprekken in het werk. Dit geldt niet alleen voor collega-juristen, maar ook voor andere professionals die regelmatig moeten onderhandelen. De onderhandeltechnieken die ik heb geleerd tijdens de leergang gebruik ik nog steedsw regelmatig.”
Mevrouw mr. J.H. Reitsema - Juridisch adviseur Gemeente Aa en Hunze
Meer informatie over deze leergang
Inleiding
Inhoud
Data, kosten en contact