De juridische professional van de toekomst is een breed georiënteerde conflictoplosser. Hij of zij kan vanuit verschillende perspectieven naar een conflict kijken en daardoor betere keuzes maken.
Verbreed uw handelingsrepertoire om conflicten te voorkomen, in te perken en op te lossen
Tijdens de juridische opleidingen van universiteiten staat vooral de juridische dimensie van conflicten centraal, met als oplossing een beslissing van de rechter. Daarmee ontstaat tijdens zo'n opleiding onbedoeld een beperkt beeld van conflicten en conflictoplossing.
Conflicten hebben naast de juridische dimensie ook emotionele, morele, psychologische en sociale dimensies.
Burgers hebben niet alleen materiële motieven, zoals geld of de uitoefening van hun rechten, maar verlangen vaak ook naar erkenning, preventie en excuses. Zo kunnen in geval van een medische misser excuses van de arts effectiever en meer betekenisvol zijn voor de patiënt dan schadevergoeding na een langslepende juridische procedure. De jurist van de toekomst kan hier optimaal op inspelen omdat deze een diepgaand inzicht heeft in de aard en de oorzaken van conflicten en beschikt over een breed handelingsrepertoire om deze conflicten op te lossen, zoals onderhandelen, geschillencommissies, klachtencommissies, mediation, bindend advies en arbitrage. Niet alleen voor individuele burgers, maar ook voor (semi-)overheden, organisaties en (grote) bedrijven is het belangrijk dat uit een breder scala van conflictoplossingsmechanismen kan worden gekozen dan alleen een procedure voor de rechter. Denk bijvoorbeeld aan de gemeenteambtenaar die in direct contact is met een ontevreden burger.
Met de toepassing van conflicthanterings- en mediationtechnieken kan de gemeenteambtenaar achterhalen waar het die burger daadwerkelijk om te doen is en waarmee deze geholpen is. Of denk aan de arbeidsjurist die door de inzet van conflictdiagnose- en conflicthanteringstechnieken een effectieve interventie in een arbeidsconflict kan doen. Of aan de juridisch adviseur die zijn cliënt bijstaat in een mediation en met veel vragen zit: hoe bereid ik mijn cliënt het beste voor? Hoe zorg ik ervoor dat hij in de mediation uit de verf komt? Hoe ga ik om met de wederpartij en diens adviseur? Hoe kan ik de mediator optimaal ondersteunen in diens opdracht?
Deelnemers over deze leergang
"Ik ervaarde deze leergang als bijzonder leerzaam, met prettige en kundige docenten. Ik heb met name veel gehad aan het 'oefenen' tijdens de bijeenkomsten."
"De leerstof biedt een goede verdieping in de theorie van het Harvard model, maar is tevens ook heel praktijkgericht door alle praktische oefeningen. Je kan er direct zelf mee aan de slag."
"Een zeer volledige leergang met een prettige sfeer, waarin je handvatten krijgt voor het omgaan met conflicten en het komen tot een oplossing."
"Dit is waar het om draait bij onderhandelen. Hetzelfde geldt voor conflictbemiddeling. In de leergang vat men de essentie van beide disciplines, die een zeer wezenlijk onderdeel van de praktijk vormen. Bovendien inspireert het mij om dieper door te graven op het onderdeel mediation."
"De verschillende onderdelen, die toch ook weer onderlinge samenhang hebben spraken mij zeer aan in deze leergang. En een mooi begin om op verder te bouwen."
"De methode en vaardigheden achter mediation dus het in praktijk brengen van het vak worden goed over het voetlicht gebracht."
Marie-Cécile vertelt over haar ervaringen met de leergang Effectieve conflicthantering, onderhandelen en mediation van het CvC en de VU Law Academy.
Joke van Duuren, jurist bij een ROC, blikt terug op haar ervaringen (YouTube) met de leergang Effectieve Conflicthantering, Mediation en Onderhandelen.
Meer informatie over deze leergang
Inleiding
Inhoud
Data, kosten en contact