Resultaat en leerdoelen
In deze leergang ontwikkelt u zich tot een tactische conflictoplosser die vanuit verschillende perspectieven naar een conflict kan kijken, en kan handelen vanuit een breed repertoire aan geschilbeslechtings- en conflictoplossingsmethoden. U kunt na afloop:
- in een conflictsituatie een analyse maken van de verschillende aspecten van het conflict en aan de hand daarvan de meest passende conflictoplossingsmethode kiezen.
- communicatie-, mediation- en onderhandelingstechnieken toepassen in uw juridische praktijk.
- collega’s en rechtzoekenden adviseren bij de keuze van een effectieve conflictoplossingsmethode.
Kom tot betere deals door diepgaand inzicht
Tijdens initiële universitaire juridische opleidingen staat vooral de juridische dimensie van conflicten centraal, met als oplossing een beslissing van de rechter. Daarmee kan tijdens zo'n opleiding onbedoeld een beperkt beeld ontstaan van conflicten en conflictoplossing. Conflicten hebben naast de juridische dimensie ook emotionele, morele, psychologische en sociale dimensies.
Burgers hebben niet alleen materiële motieven, zoals geld of de uitoefening van hun rechten, maar verlangen vaak ook naar erkenning, preventie en excuses. Zo kunnen in geval van een medische misser excuses van de arts effectiever en meer betekenisvol zijn voor de patiënt dan schadevergoeding na een langslepende juridische procedure. De jurist van de toekomst kan hier optimaal op inspelen omdat deze een diepgaand inzicht heeft in de aard en de oorzaken van conflicten en beschikt over een breed handelingsrepertoire om deze conflicten op te lossen, zoals onderhandelen, geschillencommissies, klachtencommissies, mediation, bindend advies en arbitrage. Niet alleen voor individuele burgers, maar ook voor (semi-)overheden, organisaties en (grote) bedrijven is het belangrijk dat uit een breder scala van conflictoplossingsmechanismen kan worden gekozen dan alleen een procedure voor de rechter. Denk bijvoorbeeld aan de gemeenteambtenaar die in direct contact is met een ontevreden burger. In deze leergang gaat u met al deze motieven en perspectieven aan de slag. Doordat u een brede blik op conflicten ontwikkelt en uw handelingsrepertoire vergroot, bereikt u slimmer, sneller en efficiënter uw resultaat.
Praktische toepassingsvoorbeelden voor verschillende doelgroepen
- Met de toepassing van conflicthanterings- en mediationtechnieken kan de gemeenteambtenaar achterhalen waar het die burger daadwerkelijk om te doen is en waarmee deze geholpen is.
- Of denk aan de arbeidsjurist die door de inzet van conflictdiagnose- en conflicthanteringstechnieken een effectieve interventie in een arbeidsconflict kan doen.
- Of aan de juridisch adviseur die zijn cliënt bijstaat in een mediation en met veel vragen zit: hoe bereid ik mijn cliënt het beste voor? Hoe zorg ik ervoor dat hij in de mediation uit de verf komt? Hoe ga ik om met de wederpartij en diens adviseur? Hoe kan ik de mediator optimaal ondersteunen in diens opdracht?
"Mediation and Negotiation skills will be core competencies of the next generation of managers and lawyers."
- International Bar Association & het Vienna International Arbitral Centre (bron: cdrcvienna.org)
Programma en planning van de leergang
Lees een uitgebreide omschrijving van alle thema's en onderwerpen die tijdens deze leergang behandeld worden in de programma-omschrijving verder onderaan deze pagina.
Bekijk de planning voor 2025 met de onderwerpen en docenten per bijeenkomst.
Let op: data onder voorbehoud. Per e-mail ontvangt u uiterlijk zes weken voor aanvang van de leergang de meest recente planning.
Docenten en cursusleiding
De leergang is ontwikkeld door mr. Dick Allewijn, emeritus hoogleraar Mediation aan de Vrije Universiteit Amsterdam en prof. mr. Lieke Coenraad, voorheen verbonden aan de Vrije Universiteit, per 1 juli 2018 RIO Rechtbank Rotterdam. De leergang staat onder leiding van prof. dr. Sven Zebel, bijzonder hoogleraar Mediation aan de Vrije Universiteit Amsterdam en mr. drs. Andrea Zwart-Hink, docent en onderzoeker aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Bekijk een overzicht met alle docenten verder onderaan deze pagina.
Samenwerking Centrum voor Conflicthantering
De VU Law Academy en het Centrum voor Conflicthantering zijn een bijzondere samenwerking aangegaan bij het ontwikkelen en de organisatie van deze leergang. Door bundeling van specifieke kennis van beide partijen is er een unieke leergang ontwikkeld die inspeelt op de nieuwe eisen die gelden voor juristen en andere academische professionals die in een juridische omgeving werkzaam zijn. In deze leergang leert de cursist hoe effectieve conflictoplossingsmechanismen, vanuit een brede visie op het voorkomen, inperken en oplossen van conflicten gekozen en toegepast kunnen worden. De interactieve colleges en trainingen worden verzorgd door docenten van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Vrije Universiteit Amsterdam en van het Centrum voor Conflicthantering.
Werkwijze
De leergang bevat twee leerlijnen, die worden gegeven door ervaren en inspirerende docenten, die verschillende aspecten behandelen van nieuwe vormen van conflictoplossing:
- Drie interactieve colleges waarin de theoretische en praktische basis wordt gelegd waarbij gebruik gemaakt wordt van de ervaringen van de deelnemers.
- Vijf trainingen waarbij, in kleinere groepen, belangrijke vaardigheden worden uitgelegd en geoefend. Deze trainingen zijn zoveel mogelijk toegespitst op het rechtsgebied waarin uw werkt.
Tijdens de leergang wisselt u actief uw ervaring uit met de andere deelnemers en met de docenten en trainers. Zo past u de opgedane kennis direct toe in diverse praktijksituaties en vergroot u uw netwerk.
Hoeveel tijd kost het?
De leergang bestaat uit acht bijeenkomsten van elk drie uur. Voor elke bijeenkomst geldt een voorbereidingstijd van drie uur.
Programma: onderwerpen per college
Bekijk verder onderaan deze pagina een uitgebreide omschrijving van alle thema's en onderwerpen die tijdens deze leergang behandeld worden.
Meer informatie over deze leergang
Inleiding
Toelating
Data, kosten en contact