Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Krachtig veranderen met actieonderzoek

We gebruiken een unieke aanpak waarin we als onderzoekende community verbinding leggen tussen ervaring en theorie. Je leert hoe je de verschillende wetenschappelijke inzichten, praktijkervaringen en reflectieve methodieken kunt gebruiken in je eigen werk.

Uitgangspunt is dat actieonderzoek niet het toepassen van een methode is, maar het open instappen in lastige vraagstukken met direct betrokkenen. Daarbij zijn er basisprincipes, zoals:

  • Onderzoek met betrokkenen
  • Contact maken met ervaringen die je nog niet kent
  • Onderzoek door in te grijpen
  • Invlechten van eigenzinnige betrokkenheid
  • Overzicht creëren op problematiek en perspectieven
  • Pendelen tussen praktijk en theorie
  • Trouw zijn aan jezelf; daardoor betrouwbaar zijn voor anderen

Programma en planning van de leergang 
Bekijk de planning 2024 (.pdf) met de docenten en data per college. Let op: alle genoemde data zijn onder voorbehoud van wijzigingen. Een uitgebreid overzicht van alle onderwerpen per bijeenkomst vind je verder onderaan deze pagina.

Cursusleiding en docenten
De leergang staat onder leiding van dr. Gertjan Schuiling en prof. mr. Arno Akkermans, academic directors van de leergang Actieonderzoek voor Veranderaars. Het kernteam van de leergang bestaat uit prof. mr. Arno Akkermans, dr. Gertjan Schuiling, Simon Twaalfhoven en dr. Martijn Jansen. Een overzicht met alle betrokken docenten vind je onderaan deze pagina.

Didactische werkvorm en onderwerpen

De leergang 'Actieonderzoek voor veranderaars' bestaat uit zes dagen, verspreid over zes maanden. Elke dag begint met pendelen tussen praktijk en theorie, en vervolgens een bespreking met een ervaren actieonderzoeker over de praktijk van actieonderzoek. Daarna oefenen we enkele fundamentele vaardigheden.

1. Pendelen
Je schrijft voor elke lesdag een A4 over een van de artikelen van die dag. Je betrekt het op je eigen werkpraktijk en/of onderzoek. We bespreken de stukjes in subgroepen en plenair gedurende de eerste 5 kwartier van de dag. Als je dit zes keer hebt gedaan en je hebt er plezier in gekregen, kun je ze gebruiken voor het schrijven van een essay als afsluiting van de leergang.

2. Praktijkbesprekingen
Je gaat in gesprek met praktijkspecialisten over hun open vragen, te midden van hun best practices en lessons learned.

  1. Reflexief onderzoek – Simon Twaalfhoven
  2. Relatiewerk – Ina Ahuis
  3. Systemisch co-design – Wina Smeenk
  4. Appreciative Inquiry – Danielle Zandee
  5. Participatief actieonderzoek – Madelon Eelderink
  6. Organisatieontwikkeling – Gertjan Schuiling

3. Oefeningen
We doen driemaal een reflexieve dialoog. Hierbij reflecteer je in kleine groepen op je eigen werkpraktijk en wordt hierin zodanig begeleid dat je gezamenlijk nieuwe ervaringskennis ontwikkelt die je op je werkplek kunt delen met collega’s. We doen dit in groepen van zes. Een deelnemer krijgt één keer alle ruimte en aandacht. We bereiden dit met je voor in een klankbordgesprek van een uur. Indien gewenst praten we ook met je na.

Driemaal besteden we aandacht aan een andere fundamentele vaardigheid voor actieonderzoek:  

  • Onderzoeken én pleiten
  • Gedrag veranderen én data verzamelen
  • Handelen én schrijven

Theoriebesprekingen 

Actieonderzoek heeft tot nieuwe handelingstheorieën geleid. Deze gaan primair over de vraag hoe te handelen als actieonderzoeker, maar zijn vaak ook breder. Bijvoorbeeld: hoe te handelen als professional, als leider, als burger in de samenleving. Gertjan Schuiling bespreekt zes van deze theorieën. De focus is op de wijze waarop deze theorie ontstond vanuit een ontdekking tijdens een actieonderzoek. We behandelen Nederlandse, Engelse, Amerikaanse, Franse, Braziliaanse en Duitse literatuur.

  1. Reflexief onderzoek (Donald Schön)
  2. Action science (Chris Argyris)
  3. Veldtheorie (Kurt Lewin)
  4. Humble Inquiry (Edgar Schein)
  5. Zelfregulering en emancipatie (Paulo Freire, Oskar Negt & Alexander Kluge)
  6. Organisatieontwikkeling (Hans van Beinum, Leopold Vansina, Eric Trist, Henri Savall)

Het theoriecollege word je telkens vooraf toegestuurd, waardoor we op de dag zelf ruimte hebben om te pendelen tussen praktijk en theorie. 

Meer informatie over deze leergang
Inleiding
Resultaat: wat levert deelname je op?
Data, kosten en contact


Overzicht met docenten

Prof. mr. Arno Akkermans

Prof. mr. Arno Akkermans

Prof. mr. Arno Akkermans is hoogleraar Privaatrecht aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Bekijk het profiel van Arno Akkermans
Arno Akkermans

Gertjan Schuiling

Gertjan Schuiling

Gertjan Schuiling, programmadirecteur Actieonderzoek Vrije Universiteit Amsterdam, oud-lector HAN, oud-gast-lector actieonderzoek Windesheim.

Bekijk het profiel van Gertjan Schuiling
Gertjan Schuiling

Dr. Martijn Jansen

Dr. Martijn Jansen

Martijn Jansen is kernteamlid van programma Actieonderzoek voor veranderaars. Promoveerde in 2018 aan de VU, werkt als adviseur/opleider vanuit Martijn Jansen Organisatieadvies.

Bekijk het profiel van Martijn Jansen
Martijn Jansen

Simon Twaalfhoven

Simon Twaalfhoven

Simon Twaalfhoven is als promovendus werkzaam bij Vrije Universiteit Amsterdam en betrokken bij een actieonderzoek binnen ingenieursbureau Royal HaskoningDHV.

Bekijk het profiel van Simon Twaalfhoven
Simon Twaalfhoven

Jan Sanne Mulder

Jan Sanne Mulder

Jan Sanne Mulder. Docent praktijkgericht onderzoek naar lastige situaties in de beroepsuitoefening, verbonden aan de Hogeschool Inholland. Schreef de dissertatie Van Binnenuit (2021) over actoronderzoek van beroepsbeoefenaren in het onderwijs en de jeugdzorg.

Danielle Zandee

Danielle Zandee

Danielle P. Zandee is Nyenrode hoogleraar Duurzame Organisatieontwikkeling, zelfstandig adviseur en lid van de Ambachtsschool voor organiseren en veranderen. Binnen het werkveld van organisatieontwikkeling ligt haar focus op appreciative inquiry als participatieve onderzoeksmethode en veranderaanpak. Als actieonderzoeker begeleidt en bestudeert zij processen van organisatieverandering en sociale innovatie rond vraagstukken in het publieke domein. Vanuit een kritisch waarderend en relationeel constructionistisch perspectief helpt Danielle bij het ontwikkelen van innovatieve kennis en nieuw handelingsrepertoire. Danielle heeft een PhD in Organizational Behavior van Case Western Reserve University in Cleveland. Zij is past-chair van de Organization Development & Change divisie van de Academy of Management.

Danielle Zandee

Madelon Eelderink

Madelon Eelderink

PhD kandidaat Participatief Actieonderzoek, Universiteit Utrecht en oprichter van 7Senses. 

Madelon Eelderink

Dr. ir. Wina Smeenk

Dr. ir. Wina Smeenk

Sinds 2021 is dr. ir. Wina Smeenk is benoemd tot lector Societal Impact Design aan Hogeschool Inholland in Diemen. Daarnaast is ze oprichter en voorzitter van het Expertisenetwerk Systemisch Co-design (ESC) -een netwerk van vier hogescholen- en parttime zelfstandig empathisch ontwerp onderzoeker bij Wiens ontwerperschap. Wina is afgestudeerd aan TU-Delft en heeft ruim 10 jaar gewerkt als strateeg en ontwerper voor internationale bedrijven in diverse product- en dienstsectoren. Vervolgens hielp ze bij het ontwikkelen van innovatieve ontwerpgerichte onderwijsprogramma’s voor hogescholen, zoals Inholland, de HAN en de HvA, maar ook THNK, de Amsterdam School of Creative Leadership en de Faculteit Industrieel Ontwerpen van de Technische Universiteit Eindhoven. In 2019 verdedigde ze haar proefschrift Navigating Empathy, empathic formation in co-designprocesses.

Ina Ahuis

Ina Ahuis

Ina Ahuis gefascineerd door het thema ‘leren in organisaties’ zoals dit door Chris Argyris en Diana McLain Smith in het kader van Action Science is uitgewerkt. Zij is gespecialiseerd in de ontwikkeling van betekenisvolle werkrelaties. Zij stelt betrokkenen in staat fundamenteel anders te kijken, geeft praktische handvatten om betekenisvol samen te werken en zorgt dat er wat te lachen valt.

Ina Ahuis

Contact en meer informatie

Inhoudelijke en praktische vragen

Heeft u na het lezen van de informatie op deze site nog vragen over de inhoud van de leergang, of over plaatsing en betaling? Neem dan contact op met Ilse Herweijer via vulaw@vu.nl.

Of bel ons op 020-598 62 55.

Ben je student van een bachelor- of masteropleiding aan de VU en heb je vragen aan een docent of je faculteit?
Neem dan contact op met de studentenbalie van de VU

Contactpersoon

Ilse Herweijer foto

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam