Voel je thuis op de VU

Wie je ook bent en wie je ook wilt worden: iedereen is welkom op de VU.

De naam zegt het al: we zijn de Vrije Universiteit. Dat betekent dat je bij ons vrij bent om te zijn wie je wilt. Ongeacht je seksuele oriëntatie, nationaliteit, cultuur, denkwijze of religie. Op de VU omarmen we onderlinge verschillen en zijn het juist die verschillen die we benutten om jouw creativiteit en ontwikkeling te stimuleren, zodat jij het verschil kan maken in onze samenleving.

Al sinds zijn oprichting staat de VU voor diversiteit en inclusiviteit. Maar het blijft niet alleen bij mooie praatjes, we voegen ook de daad bij het woord. Zo vinden we het bijvoorbeeld belangrijk dat je je als student thuis voelt op de universiteit, wat je achtergrond ook is. Je eerste stappen op de universiteit kunnen wat onwennig zijn; van hele praktische zaken zoals het juiste lokaal vinden, tot aan weten wat toegevoegde waarde in de (academische) wereld kan zijn, júist omdat je bijvoorbeeld een niet-westerse achtergrond hebt of een je als de eerste in je familie gaat studeren. Op de VU willen we je zo goed mogelijk helpen om wegwijs te worden in deze nieuwe wereld. Dat doen we door middel van verschillende projecten.

• Be Prepared
    Zit jij in 5 vwo en ben je na je eindexamen de eerste binnen jouw gezin of familie die gaat studeren? Het kan zijn dat je dan informatie en steun van ouders, broers en zussen mist om de juiste studiekeuze te maken. En misschien heb je ook niet zo'n goed beeld van wat studeren precies inhoudt. Dan is Be Prepared van het VU Pre-University College echt iets voor jou! Be Prepared is een meerdaags-programma op de VU dat jou helpt bij het maken van een goede studiekeuze. Je leert wat jouw talenten, interesses, sterktes en zwaktes zijn, en welke valkuilen je kan tegenkomen als je gaat studeren. Ook worden vaardigheden om succesvol te studeren aangereikt en vind je alvast je weg op de universiteit.
  • Better Prepared
    Het VU Pre-University College organiseert elke zomer – voorafgaand aan het nieuwe studiejaar – het meerdaags-programma Better Prepared. Dit programma is gericht op de aankomende student wiens ouders niet aan een (Nederlandse) universiteit gestudeerd hebben – en die beter voorbereid aan de Bachelorstudie wil beginnen. Gedurende vijf dagdelen geraak je alvast thuis op de VU en wordt je begeleid door ouderejaars-studentcoaches. Je ontmoet alvast je medestudenten en volgt waardevolle interactieve workshops die vanuit de faculteiten worden georganiseerd. Het programma sluit je af met een essay over je eigen motivatie om te gaan studeren én een certificaat van deelname.
  • A Broader Mind
    Hoe kijk je verder dan alleen de wereld waarin je bent opgegroeid? En hoe komt een bredere blik ten goede aan je studie of je latere leven? Met A Broader Mind ontwikkel je je niet alleen op academische vlak, maar ook daarbuiten. Bekijk de pagina 'Word niet iets, maar iemand aan de VU' voor meer informatie.
  • Meet your Mentor
    Wat is jouw niet-westerse achtergrond waard en hoe kom je daarmee aan passende baan? En hoe oriënteer je je op de arbeidsmarkt en bepaal je de focus voor jouw toekomst? Met het Meet Your Mentor-programma ondersteunen we talentvolle studenten met een niet-westerse achtergrond in de overgang naar de arbeidsmarkt. Samen met een mentor ga je kijken naar de uitdagingen die je mogelijk te wachten staan en kijk je waar jouw kracht als toekomstige young professional ligt. Op Meet your Mentor vind je alle informatie die je nodig hebt. Natuurlijk doen we nog veel meer aan de VU om ervoor te zorgen dat iedereen zich thuis voelt. Zowel voor studenten als docenten. Zo hebben we ook een VU Pride-network voor LGTBQ-studenten en docenten, of het Wo/Men Netwerk@VU.

Heb je vragen of wil je meer informatie over onze programma's?

Stuur een e-mail naar puc@vu.nl

Pre-University College
De Boelelaan 1105