De lessen zijn gericht op het verbeteren van de sociale veiligheid en het sociale klimaat in de klas en ontworpen om in te spelen op specifieke ‘knelpunten’ die zich in een klas voordeden.
In dit project is het diagnostische instrument PestPlotter in de klassen gebruikt om de sociale dynamiek in kaart te brengen. De knelpunten die hieruit naar voren kwamen waren het startpunt voor de lesontwerpen, die divers zijn in opzet en werkvormen: van spelvormen tot kringgesprekken en debatten. Leerdoelen van de lessen waren bijvoorbeeld groepscohesie versterken, begrip voor elkaar kweken, pestgedrag verminderen en rust in de klassendynamiek creëren.
Wil je ook aan de slag met het sociale klimaat is de klas? Op deze pagina vind je ontworpen lessen uit het project SKILS. Elke les is compact als powerpoint uitgewerkt. Neem gerust een kijkje en laat je inspireren!
Artikel over Sociaal Klimaat-Interventie met Lesson Study (SKILS)
Een eerste (kleinschalige) effectstudie
In januari 2021 werd in Remediaal aandacht besteed aan project SKILS.
Bekijk het volledige artikel (.pdf).
Sociale Veiligheid - VU Lerarenacademie
Het project SKILS staat voor Sociaal Klimaat-Interventie met Lesson Study. Binnen dit project hebben docenten uit het voortgezet onderwijs - in samenwerking met begeleiders van de VU - lessen ontworpen en uitgeprobeerd voor onderbouw-klassen.
Projecten
Durven uitspreken Twee lessen gericht op het elkaar beter leren kennen en accepteren, zodat leerlingen zich meer durven te uiten in de klas. Les 1 (.pdf) Les 2 (.ppt) |
Positief gedrag bevorderen Twee lessen met als doel leerlingen zelf meer inzicht te geven in de groepsdynamiek en de eigen rol hierbinnen. Les 1 (.pdf) Les 2 (.ppt) |
Samenwerking en cohesie Twee lessen met als doel de dominantie van een deel van de groep te doorbreken en meer acceptatie onderling te kweken. Door samenwerking wordt de cohesie in de klas versterkt. Les 1 (.pdf) Les 2 (.ppt) |
Snelle navigatie VU Lerarenacademie