Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Verbinding maakt verschil
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Sociale Veiligheid - VU Lerarenacademie

Het project SKILS staat voor Sociaal Klimaat-Interventie met Lesson Study. Binnen dit project hebben docenten uit het voortgezet onderwijs - in samenwerking met begeleiders van de VU - lessen ontworpen en uitgeprobeerd voor onderbouw-klassen.

De lessen zijn gericht op het verbeteren van de sociale veiligheid en het sociale klimaat in de klas en ontworpen om in te spelen op specifieke ‘knelpunten’ die zich in een klas voordeden.

In dit project is het diagnostische instrument PestPlotter in de klassen gebruikt om de sociale dynamiek in kaart te brengen. De knelpunten die hieruit naar voren kwamen waren het startpunt voor de lesontwerpen, die divers zijn in opzet en werkvormen: van spelvormen tot kringgesprekken en debatten. Leerdoelen van de lessen waren bijvoorbeeld groepscohesie versterken, begrip voor elkaar kweken, pestgedrag verminderen en rust in de klassendynamiek creëren.

Wil je ook aan de slag met het sociale klimaat is de klas? Op deze pagina vind je ontworpen lessen uit het project SKILS. Elke les is compact als powerpoint uitgewerkt. Neem gerust een kijkje en laat je inspireren!

Artikel over Sociaal Klimaat-Interventie met Lesson Study (SKILS)
Een eerste (kleinschalige) effectstudie
In januari 2021 werd in Remediaal aandacht besteed aan project SKILS.
Bekijk het volledige artikel (.pdf).

Projecten

Durven uitspreken
Twee lessen gericht op het elkaar beter leren kennen en accepteren, zodat leerlingen zich meer durven te uiten in de klas.
Les 1 (.pdf)
Les 2 (.ppt)
Positief gedrag bevorderen
Twee lessen met als doel leerlingen zelf meer inzicht te geven in de groepsdynamiek en de eigen rol hierbinnen.
Les 1 (.pdf)
Les 2 (.ppt)
Samenwerking en cohesie
Twee lessen met als doel de dominantie van een deel van de groep te doorbreken en meer acceptatie onderling te kweken. Door samenwerking wordt de cohesie in de klas versterkt.
Les 1 (.pdf)
Les 2 (.ppt)

Snelle navigatie VU Lerarenacademie

Ga hier direct terug naar de homepage van de VU Lerarenacademie.
Veelbezochte cursussen: Lesson StudyOpleiding voor LerarenopleidersULO
Cursussen per doelgroep: lerarenschoolopleiderszij-instromers

Wilt u een vraag aan een van onze medewerkers stellen? Neem dan contact op met Vivian van Piggelen, medewerker studentzaken, lerarenacademie@vu.nl.

Of bel ons op: 020 598 9279 (op ma en wo tussen 9.00-16.00 uur). 

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam